Annons:
Etikettövrigt
Läst 1683 ggr
[Tuulikki]
11/11/15, 2:00 PM

Skriv läsvänligt

iFokus finns det folk som är synskadade och som använder sig av skärmläsare. Dessa läser upp för en vad som står på skärmen, således också versaler, smileysar och skiljetecken. Varenda ett av dem.

Därför ber jag er att ta hänsyn till de som använder skärmläsare genom att inte skriva t.ex flera utropstecken eller frågetecken på raken.

Står det alltså i rubriken "Hjälp!!!!" kommer jag från och med nu ändra till "Hjälp!" och eftersom det kommer hända ofta skriver jag detta inlägg för att förklara, istället för att lägga till det i varje redigerad tråd.

Hoppas ni förstår och tänker på detta på övriga sajter också🌺

  • Redigerat 10/18/20, 6:24 PM av Staffan
Annons:
[postmortum91]
11/22/15, 1:24 AM
#1

Bra initiativ, dock som svensklärare vill jag belysa skillnaden mellan att ha ett utropstecken, eller tre. Det finns faktiskt olika sammanhang som de passar bättre eller sämre in på och som kan göra stor skillnad för läsförståelsen av textens innehåll. Exempelvis: Hej! är ett snabbt och kort Hej med eftertryck. Hej!!! Är ett lite längre Hej där man fördröjer e som exempelvis "Heeej"
Hjälp! kan vara bra att använda om man står och spanar på någon och försöker vara så kort men informativ som möjligt utan att bli påkommen. Hjälp!!! däremot har en mer panikartad betydelse, exempelvis om du skulle hänga ner för ett stup och försöker bli så hörd som det bara går :)

4 av något slag har man dock aldrig om man ska skriva korrekt, 3 är max.

[Tuulikki]
11/22/15, 3:57 PM
#2

#1 Absolut! Men just här på iFokus ser jag ingen anledning till att "skrika så högt som möjligt"🙂Särskilt inte när man ska försöka underlätta för så många som möjligt så alla kan ta del av forumen.

Upp till toppen
Annons: