Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2953 ggr
smajliz
2015-11-02 19:06

Förstår inte riktigt denna ångest

Hej

Jag är en kvinna på 40 år. Jag har haft ångest från och till i 20 år. Har tagit Sertralin 50 mg under de senaste 8 åren och det har fungerat bra. Har kunnat fungera bra i vardagen och även om jag kan ha en panikattack här och där så har det inte skakat om min värld i någon större skala. Nu har det däremot blivit lite annorlunda. Har ihållande ångest som börjar redan på morgonen och som jag inte riktigt blir av med. Ska lägga till att jag har ett stressande jobb (lärare). Kan det vara så att min kropp lider brist på något? Har börjat med magnesium och det har en viss verkan. Kan det vara att den SSRI jag tar inte fungerar längre? Det är väldigt påfrestande att ha denna ångest, vill helt gömma mig under ett täcke och komma fram när det gått över, men vet att det inte blir bättre av det. Jag oroar mig inte för panikattacker utan mer för att ha det så här i längden. Varje dag med detta känns som en evighet. Några råd någon?

Annons:
Tjeja
2015-11-02 19:12
#1

Motion.. bästaste naturliga hjälpen faktiskt. Ut i dagsljuset och rör på dig. Sedan kan det mycket väl handla om något ämne du har brist på. Men behöver inte vara så. B-vitamin brist kan ge ökad ångest t e x. Sedan är ju åldern en sak i sig. Börjar din kropp så smått ställa in sig på att klimakteriet närmar sig kan det också påverka. Likaså årstiden och ljuset.

Mest troligt handlar det om en kombination av flera saker samtidigt.

Gå till din gynekolog eller husläkare och be om råd. :-) Men framför allt, om du inte tränar och aktiverar dig något på fritiden än eller bara håller på lite, så sätt igång något eller gör lite mer. 

Kram och lycka till!  🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

smajliz
2015-11-02 19:18
#2

Tackar för ditt svar Tjeja!

Jag kan inte direkt skryta med att jag varit den hälsosammaste på sistone. Har dock börjat så smått med att cykla 20 min om dagen på min motionscykel. Tänkte köra 30 min om dagen om någon vecka. Börjar lite sakta. Du kan kanske ha rätt i det där med ålder också, men det tar så lång tid innan man får en läkartid där jag bor.

Tjeja
2015-11-02 20:22
#3

Vad duktig du är som börjat cykla i alla fall! Och när du tar dig upp till 30 min/dag har du kommit långt! Det är faktiskt  grundnivån för motion som rekommenderas av svensk hälso och sjukvård idag! 30/min fysisk aktivitet/dag är liksom grunden att bygga vidare på!

 När man inte varit speciellt aktiv alls under en längre tid är det tufft att starta upp och hålla sig kvar i längden! Men du har redan börjat! En eloge till dig! hoppas du känner att det är skönt och spontant vill fortsätta öka på med mer cyckling eller annan träning! 👍

Tråkigt att det tar så lång tid att få en läkartid där du är! Men försök då i alla fall att ställa dig i kö till att få en läkartid! För även om det tar länge så är det bättre än inte alls.  Och har du då hunnit komma igång och träna/röra mer på dig innan du får läkartiden då har du redan gjort endel av det jobb som läkaren annars kommer vilja att du gör innan han börjar fundera på mer tester och prov.

Oavsett alla andra orsaker till din ångest så är det ju ändå så att man ökar sin produktion av endorfiner (må bra hormoner) när man tränar så bara det i sig sänker ju faktiskt ångestnivåerna lite också. 🙂

Sedan är det faktiskt så att om det är ämnesbrist eller ålder som påverkar så finns det faktiskt hjälp att få! Både med mediciner, vitaminer och med dietist-råd om vad för livsmedel som innehåller de ämnen man saknar och behöver mer av. (Dietister är faktiskt inte bara till för att gå ner i vikt.. deras viktigaste uppgift är ändå till för att hjälpa oss hitta den näring vi behöver! 😉

Lycka till och hoppas att du lyckas minska på dina ångestnivåer snart och att du får den hjälp du behöver snart också! Berätta gärna hur det går! Jag har själv jobbat (och jobbar fortfarande en del) med ångest själv för egen del. För mig är träning den absolut bästa hjälpen än så länge. jag tränar ca 2 ggr/veckan 1 timme åt gången. ibland blir det 3 ggr på en vecka men mycket mer än så är det inte. Raska skogspromenader i dagsljus och minst 1 ggr/veckan på gymmet med ett schema en sjukgymnast utformat åt mig. Kan varmt rekommendera att röra på sig, jag mår snabbt bättre från min ångest efter jag arbetat mig svettig och sover bättre då också. All ångest liksom minskar i grunden då med. 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

smajliz
2015-11-02 21:05
#4

Känns redan lite bättre av att du skrev dina råd till mig Tjeja. Jag har satt upp mig på lista om att få byta husläkare (min gamla var inte så trevlig), men det tar sån tid. Bra tips från dig om dietist också förresten. Önskar dig allt gott!

gunillapower
2015-11-07 09:39
#5

Jag åt tidigare sertralin men upplevde som du att den inte riktigt räckte till tillslut. Nu äter jag venlafaxin som (vad jag har förstått) är mer ångestdämpande och det har blivit mycket bättre.

Upp till toppen
Annons: