Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1362 ggr
Haku
2015-09-13 17:10

Åka kommunalt?

Ni med ångest klarar ni att åka kommunalt? jag har undvikit att åka kommunalt så mycket jag bara kan och nu måste jag åka 2 dagar i veckan, jag vet att det inte är jättemycket och att vissa åker mer men under varenda resa har jag panikångest. Finns det något som hjälper er som är rädda? Och vad föredrar ni pendeltåg buss eller tunnelbana?

Annons:
Zadeira
2015-09-13 17:23
#1

Jag tycker det är jobbigt att åka kommunalt, men jag måste åka buss för att ta mig runt stan. Under oktober kommer jag åka buss 2 gånger om dagen vilket jag ser som ett ypperligt träningstillfälle även om det skrämmer mig. Jag får ofta ångest-attacker på bussen av olika anledningar, som nästan alla involverar vad andra tycker och tänker om mig eller om bussen är så full att jag inte kommer kunna gå av på min hållplats osv.

Jag har märkt att mindfullness-tänk funkar bäst för mig, alltså att försöka fokusera på "här och nu en sak i taget". Jag tex räknar alla "Stop-knappar" i bussen. Räknar upp (inom mig) allt i en viss färg jag ser. Räknar bokstäver på nästa hållplats namn. Väljer ut ett ljud, ex motorn, och försöker fokusera på enbart det ljudet och liksom beskriva det för mig själv. Ibland försöker jag tänka ut hur jag skulle beskriva bussen för någon som inte vet vad en buss är. Alltså sysselsätta hjärnan och fokusera på en sak så att hjärnan inte får tillfälle att skena iväg med ångest-tankarna. Gör den det så börjar jag om med saken jag bestämt mig för att fokusera på.

Calcifer
2015-09-13 17:53
#2

Tyckte det var jobbigt innan jag flyttade till Frankrike, England och Japan. Speciellt Japan blev det så otroligt mycket lättare efteråt. När man varit den enda utlänningen på ett helt tåg och man verkligen står ut trots att man står tyst och stilla i ett hörn så vänjer man sig till slut att hantera det där med att resa kommunalt. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Otyg
2015-09-29 09:26
#3

0# Haku

Någonting som hjälper?  Nej inte någonting enkelt iaf.

Det enda jag har märkt det är att om man tvingar sig till det så blir det lättare med tiden men då gäller det också att göra det regelbundet.

Tillbehör: ljudböcker/musik hörlurar solglasögon

Upp till toppen
Annons: