Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1360 ggr
laddare
9/2/15, 1:37 AM

Hur får jag bukt med mitt liv?

Jag är en helt vanlig tjej på 18 år, som går sista året på gymnasiet och har haft mitt förhållande i snart 2 år. Men jag upplever vissa psykiska besvär som jag inte upplever att andra har. Jag har under ett tag haft en jobbigare "period" i mitt liv, vilket dessutom gör att mitt förhållande blir lite stormigt, vilket såklart påverkar mig ännu mer. Och jag funderar på om det kan ha något med ångest eller liknande att göra, eller bara om det finns någon som helst förklaring (eller om jag bara är dum i huvudet)

Jag, så kallar, övertänker allt. Varje minsta grej kan ligga och gnaga i mitt huvud länge, saker som har hänt för halvår sen kan jag fortfarande ibland ligga och tänka på. Jag har svårt att släppa saker, att gå vidare. Trots att jag har fått reda ut dem, eller pratat med personen det rör. Jag har svårt att sova för att jag kan inte slappna av pga tankar som snurrar, dock kan jag oftast slappna av i närheten av andra (kroppskontakt). Men detta har dock blivit sämre på sista tiden. Jag är konstant trött. Efter en skoldag, med bara någon lektion så behöver jag i princip sova, Trots 7-9timmars sömn natten innan. Upplever detta pga att jag tänker "för  mycket".

Jag har på senaste tiden börjat få någon slags av panik/panikångest, just nu rör det ämnet kemi (labb). Jag kan inte beskriva varför jag blir rädd, alltså sjukligt rädd. Men hela jag börjar skaka, jag gråter och kan inte kontrollera min kropp känns det som. Allt bubblar upp och trots att jag vet att det är inte är något speciellt som skrämmer mig så kan jag inte styra mig själv. Jag får ett hårt tryck över bröstet/halsen samt att jag samtidigt får den här adrenalin känslan.

Min pojkvän och jag har det stormigt ibland för att jag inte kan släppa saker, trots att de är helt realistiska och att jag fått svar på det jag var oroligt/stört mig på. Lätt irriterad är jag dessutom. Jag vet heller inte om jag kan säga att jag blir svartsjuk, eftersom jag i dessa stunder (som det skulle vara logiskt eller helt ologiskt att vara svartsjuk i), byggs det upp i gråt och en massa skakande känslor som bara är inombords, jag får den liknade adrenalin-känslan. Att hjärtat pumpar hårt, tryck över bröstet samt ostadighet. 

Det blir lätt "för mycket" för mig, jag kan ibland helt plötsligt bryta ihop och gråta. För någon liten sak, som är helt normal. Filmer tycker jag om att översätta till mitt eget liv, om ex det finns någon med en sjukdom som liknar någon som jag känner kan jag genast börja tänka på det och konsekvenser osv och bryta ihop.

Allt som jag försöker tolka, tolkar jag negativt. Jag tror i de flesta stunder att folk gör psykiska saker mot mig med flit ex. vända ryggar, prata med alla utom mig. När det mesta inte är med flit.

Jag vet inte alls vad jag ska ta mig till, kurator funkar för stunden. Men då måste man kunna sätta ord på det man känner, samt våga säga det töntigaste sakerna man reagerar på, och det vågar jag inte alls. Eftersom att jag ibland blir irriterad/svartsjuk/bryter ihop/får ångest? när min pojkvän säger en kommentar om någon annan… Grejen är om det kan vara något med ångest för jag vet inte hur jag ska få bukt med allt detta.

Antar inte heller att någon kommer läsa allt detta, men ja… Testar väl och ser ifall någon kan försöka förstå.

Annons:
Thotis90
9/2/15, 9:33 AM
#1

Jag tror att en terapeut inom KBT (kognitiv beteende terapi) är ett bättre alternativ i din situation då dina tankar bildar ett mönster. Du behöver bryta detta mönster och lära dig hur du ska tänka. Jag har själv så att mina tankar ofta rusar iväg, att jag inte kan sova, att jag vaknar och tankarna lever sitt eget liv fast jag försöker tysta ner dem osv. Mina tankar är inte borta, men de har gått från dåliga till allmänna och det är en början. 

Har du tagit med din pojkvän till kuratorn någon gång?

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

[Silverräv69]
9/4/15, 2:47 PM
#2

Jag tror du kanske utvecklar en högkänslighet, vilket påvisar de tecknen och tendenser som du skriver. Man föds med det, precis som sin hårfärg och det är ingen diagnos, inget som "botas" utan något man får lära känna på individuell nivå och lära sig handskas med. Där är KBT som #1 skriver om jättebra!

Högkänslighet är ett känsligt nervsystem och en hjärna som tar emot all information från alla sinnen helt eller delvis utan filter. Det räcker med en doft, som sätter igång en tanketråd, som sätter igång kroppens reaktioner och BOOM så får man en panikattack..i värsta fall.
Man kan ligga sömnlös för att ens tankat vandrar iväg från det ena till det andra och det verkar inte finnas något stopp. Man orkar inte vistas bland folk eller i stan pga ljudnivån och alla intryck.
Tänk dig såhär, om 75% av människornas hjärnor fungerar som vanliga familjebilar, praktiska och pålitliga, så är är högkänsligas hjärnor och nervsystem som sportbilar, kvicka, snabba och råa.

Vanligtvis blir man känsligare i tonåren, då fler processer i kroppen ökar aktiviteten i kroppen.
Det är en jättejobbig grej att leva med om man är så trött och stressad som du (och även jag) och man verkligen fastnar i sina dåliga vanor. Du går på högvarv hela tiden, utan vila och då är det inte konstigt att din kropp reagerar som den gör. =)
Hjälp finns, men det kräver att du läser på och lär känna dig, det kräver mycket tid och tålamod. Självklart finns hjälp utifrån, men det mesta jobbet får du göra inifrån för att ändra ditt mående.

Att du så kallat "överreagerar" på minsta lilla är för att du är så överstimulerad att den lilla saken är droppen i bägaren och du/kroppen måste avreagera sig för att må bättre igen. =) HELT NORMALT!

Jag har märkt att min högkänslighet påverkas även av sådant som är roligt, fika, kalas, julen, utflykter, vänner, filmer.
Allt som jag påverkas mycket utav, bra eller dåligt, tömmer mig fullständigt på energi, så jag undviker gärna känslosvallar för att gå på någon form av sparlåga. Det betyder inte att jag inte känner, det betyder bara att jag inte fördjupar mig i känslan och låter den ta över. =)

Upp till toppen
Annons: