Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 1325 ggr
anonymmmung
2015-08-19 07:03

Jag orkar inte mer

Hej. Jag är en tjej på 18 år. I hela mitt liv har jag kämpat mot min depression och panikångest. Jag klarar inte av saker som "vanliga" ungdomar gör. T.ex. igår va jag på Max eftersom jag har fått jobb där, det va första gången. Kort o gott så fick jag en panikångest och gick in på toaletten, klarade inte av att vara där. Jag tar på mig saker som blir för mycket för mig. Igår kväll så hade jag min värsta panikångest jag någonsin haft. Jag låg i min säng och vred på mig i panik, benen domnade, jag grät så mycket att jag inte kunde andas. Jag var så sjukt jävla förstörd, hela mitt liv var förstört. Jag får en sån sjuk ångest när jag inte trivs med något, då bara skiter jag i det eftersom det tar så enormt mycket krafter från mig. Jag är så trött på att göra mina föräldrar besvikna. När jag kommer hem på kvällarna och gråter sönder, när mamma får ligga jämte mig och försöka lugna ner mig. När hon i panik hämtar ångestdämpande tabletter som inte hjälper. Jag är så jävla trött. Jag orkar inte mer fysiskt och psykiskt. Jag har nyss fått ett jobb som jag inte klarar av att gå till något mer. Jag kommer aldrig kunna tjäna pengar och leva ett normalt liv, fyfan va det gör ont, känner mig hopplös. Vill inte leva mer. Va fan gör man i situationer som denna? Jag vill bara lägga mig ner och sova. Behövde skriva av mig..

Annons:
Bananpaj
2015-08-19 07:54
#1

Jag vet hur det känns att må så dåligt att man inte vill leva mer och det finns bara en sak jag kan säga; ge inte upp. Även om det känns som det aldrig kommer bli bättre, det blir bättre. Du skrev inte om du går och för hjälp, men du nämnde piller så antar du fått någon sorts hjälp, men gör du det? Det finns alltid hjälp att få, det enda som krävs är att du samlar viljan och lite ork för att nå dit. Finns om du vill skriva av dig mer! Styrke kramar!

angest
2015-08-19 07:55
#2

Jag klarar inte ens av att gå in på Max och käka i en kvart. Så att du inte klarar av att JOBBA i  den hemska miljön är ju fullt förståeligt.

anonymmmung
2015-08-19 12:34
#3

Hur ska jag göra då? Jag ska jobba mitt andra pass imorgon och jag har en sån sjuklig ångest att det känns som jag ska dö. Jag hatar att misslyckas. Hur ska jag någonsin kunna jobba ifall jag inte ens kan göra det nu? Är så rädd för detta påverkar min framtid.

angest
2015-08-19 12:37
#4

#3 Tycker du ska gå till en läkare så att han/hon kan sjukskriva dig. Att jobba på Max i en stimmig miljö om man har mycket ångest är nog jobbigt. Du borde prova på ett lite lugnare jobb kanske?

Bananpaj
2015-08-19 12:41
#5

Det finns två alternativ som jag kan se det (Säkert flera som jag inte får upp i skallen just nu). Börja med att prata med en chef om hur du mår. Detta är super viktigt enligt mig, för att lida i mörkret blir ingen gladare av och det är alltid bättre att arbetsgivaren vet om hur du mår.

  1. Jobba vidare och börja träffa en psykolog (Ja, jag vet jag tjatar men jag vet också att det hjälper dom allra flesta människor som mår dåligt!).
  2. Jag antar att det är en provanställning? I sånt fall är det bara säga att du inte trivs så behöver du bara jobba en kort tid till (Exakt hur länge står säkert på avtalet) och gå vidare med livet!

När jag började på mitt jobb vantrivdes jag och var helt inställd på att sluta flera gånger men kände att ibland måste man ge lite för att få lite tillbaka så jag satsade fullt ut. Det var hemskt en period men sen försvann den allt eftersom jag blev bekväm i min arbetsroll.

Hur skulle det påverka din framtid menar du? Att du kommer göra samma sak på nästa jobb? Finns det inga planer på att plugga en högre utbildning, du är trots allt bara 18?

Calcifer
2015-08-19 20:31
#6

Det är inget misslyckande att acceptera de begränsningar man har. Alla klarar inte av att jobba på alla ställen, med eller utan ångest i bagaget. Jag har en kompis som är otroligt stark, har gått igenom massor, men mår överlag jättebra och är lycklig och har mängder av människor omkring sig. Jobbade väldigt länge inom hemtjänsten och älskade det, var aldrig stressad, tyckte det var hur roligt som helst att gå till jobbet även när det handlade om 12-timmars skift eller nattjobb. 

Men som efter ETT pass på en snabbmatsrestaurang bröt ihop totalt och klarade inte ens av att säga upp sig utan att gråta som en idiot. Den miljön gick helt enkelt inte. Det var inget misslyckande.

Jag tycker du ska ta kontakt med vården och se till att du får prata med någon. Se om du kan få en remiss skriven till habiliteringen så du kan prata med en arbetsterapeut. Det behöver absolut inte vara så att du inte kan jobba alls, du kanske bara behöver hjälp med att hitta det som är rätt för dig så att du kan vara självförsörjande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
anonymmmung
2015-08-19 21:01
#7

Tack så jätte mycket för alla svar. Ni är så himla kloka och underbara!

Upp till toppen
Annons: