Annons:
Etiketterposttraumatiskt-stressyndromptsd
Läst 2336 ggr
F.lex
8/9/15, 11:25 PM

Mardrömmar ptsd

Hallå där! Jag har en rad av olika diagnoser men jag antar att just detta händer pga min ptsd.. Jag kan vissa nätter vakna ur en dröm av att min sambo håller i mig och jag försöker komma loss. Jag har alltså drömt någonting så obehaglig att jag hyperventilerar och grinar tills han frågar vad det är och jag flyger upp jätte rädd så han får hålla i mig. Det tar ett tag innan jag inser vart jag är och jag har extremt svårt att somna om eftersom att jag är livrädd för att komma tillbaka till drömmen. Jag drömmer om övergrepp jag vart med om i olika slag. Jag vill egentligen bara höra om någon annan haft lika och hur hanterar eran partners det? Min är väldigt förstående men frågar "hur ska jag göra" och jag vet inte vad som är bäst. Vad funkar för er??

Annons:
Ravynsfair
8/9/15, 11:35 PM
#1

Min partner brukar oftast ligga och mjukt hålla om mig samt prata med mig om allt möjligt strunt så att jag kommer ur det hela lite. 
Håller sedan ett vakande öga ett tag efter att jag somnat.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Tuulikki]
8/11/15, 7:04 PM
#2

Mina mardrömmar har minskat men när jag väl får de där absoluta panik-drömmarna brukar min sambo hålla min hand, stryka mig över ryggen, prata mjukt med mig. Ibland vaknar jag, ibland inte. Men han säger att jag lugnas av det i alla fall.

graleh
8/7/17, 2:19 PM
#3

Vad som fungerar.. faktiskt ingenting.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

SSKAnna
5/27/18, 10:16 AM
#4

Jag började i januari hos en suverän psykolog, hon berättade att det går att"programmera bort" mardrömmar. Jag trodde inte att det var möjligt, hade haft samma återkommande mardrömmar i tre år. Till min stora förvåning så funkade det. Man behöver nog lite hjälp från psykolog men annars var det ganska enkelt och tog inte så lång tid.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

graleh
6/27/18, 9:31 AM
#5

#4> Vad var det för typ av psykolog?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Riverbelow
7/18/18, 10:55 PM
#6

Hade grova PTSD-mardrömmar VARENDA natt förr, fick intuniv utskrivet och sen dess drömmer jag mardrömmar ”bara” varannan vecka ungefär.

Kram,
Fansan

Annons:
Gronstedt
7/31/18, 4:39 PM
#7

Jag har med åren lärt mig att känna igen och styra mina mardrömmar.. För några år sedan blev jag inte framsläpad ur mitt gömställe längre och utsatt för nya kränkningar, utan lyckades gömma mig och komma undan. Numera kan jag vända mig bort från plågoandarna innan eländet börjar och välja att gå någon annan stans, och så flyter drömmen ut i en "vanlig" dröm - konstig ibland, men utan skräcken och hjälplösheten.

Upp till toppen
Annons: