05. Posttraumatiskt Stressyndrom/PTSD

Mardrömmar ptsd

2015-08-09 23:25 #0 av: F.lex

Hallå där!
Jag har en rad av olika diagnoser men jag antar att just detta händer pga min ptsd..
Jag kan vissa nätter vakna ur en dröm av att min sambo håller i mig och jag försöker komma loss. Jag har alltså drömt någonting så obehaglig att jag hyperventilerar och grinar tills han frågar vad det är och jag flyger upp jätte rädd så han får hålla i mig.
Det tar ett tag innan jag inser vart jag är och jag har extremt svårt att somna om eftersom att jag är livrädd för att komma tillbaka till drömmen.
Jag drömmer om övergrepp jag vart med om i olika slag.
Jag vill egentligen bara höra om någon annan haft lika och hur hanterar eran partners det?
Min är väldigt förstående men frågar "hur ska jag göra" och jag vet inte vad som är bäst.

Vad funkar för er??

Anmäl
2015-08-09 23:35 #1 av: Ravynsfair

Min partner brukar oftast ligga och mjukt hålla om mig samt prata med mig om allt möjligt strunt så att jag kommer ur det hela lite. 
Håller sedan ett vakande öga ett tag efter att jag somnat. 

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Anmäl
2015-08-11 19:04 #2 av: Tuulikki

Mina mardrömmar har minskat men när jag väl får de där absoluta panik-drömmarna brukar min sambo hålla min hand, stryka mig över ryggen, prata mjukt med mig. Ibland vaknar jag, ibland inte. Men han säger att jag lugnas av det i alla fall.

↠ Just keep swimming ↠ 

Anmäl
2017-08-07 14:19 #3 av: graleh

Vad som fungerar.. faktiskt ingenting. 

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.