Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 11075 ggr
PetitePuma
8/5/15, 1:34 PM

Spyr på natten

Hej! Jag har ett ouppklarat problem- jag vaknar ibland av illamående och kräks på natten. Alltså bara på natten. När jag var liten kunde jag göra detta om jag ätit dåligt, men nu på senaste har det hänt oavsett vad jag ätit. Det har hållt på i ca två åt tillbaka, men på senaste har det hänt allt oftare. Jag har tagit blodprov för att se om jag är allergisk mot något, men det är jag inte. Min psykolog sa att det kan vara så att jag får ångest när jag sover och det är därför jag vaknar. Ibland om jag har haft ångest på dagen har jag velat kräkas, men har då varit tvungen att framkalla kräkningar. Någon som vet något om detta, eller har varit med om liknande? Tack på förhand! /M

Annons:
Vixxen
8/5/15, 1:41 PM
#1

Kolla upp din mage! Be om Omeprazol att ta innan du sover!

PetitePuma
8/5/15, 4:39 PM
#2

Vad är omeprazol? Kan det vara magsår?

Vixxen
8/5/15, 8:13 PM
#3

Omeprazol är medicin du får av läkare. Annars kan du prova att dricka Samarin innan du går och lägger dig!

PetitePuma
8/6/15, 4:46 AM
#4

Tack för tipset!

Aleya
8/9/15, 11:52 PM
#5

Omeprazol finns receptfritt. Så det är bara gå till apoteket och be om det

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vixxen
8/10/15, 1:17 AM
#6

# 5 Jo, fast får man det på recept så ingår det i högkostnadsskyddet!

Annons:
Aleya
8/10/15, 1:28 AM
#7

#6 ja men om nu mot all förmodan om läkaren tycker att det inte ska skrivas ut(för det finns sådana med) så är det ju bra att ts vet att det finns receptfritt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vixxen
8/10/15, 1:36 AM
#8

# 7 Jo, det har du rätt i! Men förklarar man för läkarna brukar det inte vara nåt problem!

[Silverräv69]
8/13/15, 11:57 AM
#9

Det kan vara så att din hjärna har kopplat ihop ångest/stress med förgiftning och reagerar med illamående och kräkningar.
Din hjärna är förmodligen överkänslig för stress-hormoner & signalämnen och det måste vara någon kombination som triggar illamående i din sömn.
Sömnen är kroppens återhämtningsperiod, din kropp vill göra sig av med det som "förgiftar" dig.

Jag kräktes ibland under gymnasietiden på morgonen när jag var "morgonsjuk" (har aldrig varit gravid), är absolut inte morgonpigg och fick aldrig i mig mat förrän på skolan. Inför jobbintervjuer har jag också kräkts av stressen, men i övrigt bara vid sjukdom.

Tyvärr har jag inga tips förutom att kanske köpa hem Prostafen som är en åksjuketablett, den blir man sömnig utav och skall lätta symtom vid illamående. Den är receptfri, men byt till en ny läkare och rådfråga hen också..tycker inte du ska behöva lida med detta. =)

[JeanetteK]
8/18/15, 5:19 PM
#10

Det finns ju något som heter reflux. Som innebär att man typ läcker magsyra när man ligger ner för att magmunnen inte håller tätt. Tror att det är så….

Upp till toppen
Annons: