Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1724 ggr
[Spaceships]
2015-07-16 07:54

Depression, ångest och sömnstörningar

Nu kanske inte detta inlägg hamnade helt rätt, men vi får hoppas att det kan fungera ändå.

Är snart trettio år och har under tjugo års tid lidit av svåra sömnstörningar, där hela grundskolan rasade och så vidare. Därtill har också ångest och depression funnits.

Det finns nog ingenstans och ingen man inte varit eller träffat inom vården - dessvärre ingen framgång ännu.

Nu till ämnet - man har testat en hel del antidepressiva som inte givit mig något. Det enda som gav lite ändring och man fortsatte äta ett bra tag var Cipralex, men blev snart lika dåligt igen och läkaren ville/kunde inte höja dosen mer. Insättningsperioden där var otroligt jobbig.  Ännu mer sömnlöshet, ångest, absolut ingen aptit, illamående, slumrade man till vaknade man i kaotiska mardrömmar - men man höll ut i en månad för OM det skulle hjälpt, skulle det givetvis vara värt det.

Nu vart inte fallet riktigt så. Nu har läkaren satt in Venlafaxin. Och återigen varit väldigt, väldigt tufft i runt två veckor nu. Får absolut inte i mig någonting och sover ingenting. Ligger bara i sängen näst intill. Perioden i början kan självklart vara jobbig, och som man sade - finner det värt att hålla ut om det skulle hjälpa mig sedan.

Men är det NÅGON som har något tips på vad man kanske kan få sig för att orka? Vanlig mat går inte riktigt, verkligen försökt. Har testat lite med drickyoghurt, nyponsoppa och sådant men inte riktigt fungerat.

Förstår att det är svårt för er att veta vad som exakt jag skulle kunna få i mig. Men tänkte på om någon har liknande erfarenheter och ni hittade något som ni faktiskt kunde få i er för att få upp energinivån lite.

Annons:
Jetaime
2015-07-16 08:20
#1

Är i liknande situation som dig…det är otroligt tufft, speciellt att orka med jobb och att lyckas ta sig genom dagen. Jag har också varit hos alla möjliga…många olika, fått mediciner hit och dit. Men oftast tar det ena ut det andra. Och oftast har mina bara hjälpt wtt litet tag, sen är det som att kroppen blir inun mot det. Just nu tar jag faktiskt INGEN sömnmedicin alls. Då jag, trots att jag fick sova mådde så himla dåligt av nästan alla (visst var det skönt under en period när man verkligen inte själv kunde sova, att få sova!) Jag fick dessutom väldigt hemska biverkningar av två av dom olika jag fick och efter det har jag inte vågat. I matväg är jag dock inte den bästa att fråga då jag även har en ätstörning,så den biten gör det såklart ännu värre att orka med livet.Men någon form av vitamintillskott skulle säker vara toppen, då man lätt får brist på olika vitaminer och tex järn. Magnesium ska även hjälpa mot trötthet har jag hört..

[Tuulikki]
2015-07-16 08:54
#2

Jag brukar äta fryst mango. Lixom suga på en tärning tills tills den nästan smälter i munnen. Det blir som fruktgodis och man tänker inte på att man äter.

Sedan kanske mat man äter vid illamående kan vara värt att testas? Det är ju ofta väldigt lätt mat. Typ rostbröd (eller annat ljust bröd), banan, knäckebröd, juicer, isglass. Kanske inte det nyttigaste men man måste ju få i sig någonting :/

Upp till toppen
Annons: