Annons:
Etikettdiagnoser
Läst 1113 ggr
ringnos
2015-06-24 22:00

Få till en utredning?

Hej, 

jag har nästan så länge jag kan minnas gått runt och tyckt att allt är jämnjävligt. Liksom, inte så jobbigt att jag är sängliggande, men tillräckligt jobbigt för att nästan allt jag gör är mycket energikrävande och har väldigt låg ångesttröskel (minsta grej kan trigga). På senare år har saker och ting eskalerat, t.ex så har jag aldrig haft problem att prata inför folk och alltid varit social och gillat andra människors sällskap, medan jag nu får hjärtklappning framför en stor grupp och ställer in i sista minuten för att jag blir utmattad av bara tanken och stora folksamlingar ska vi inte tala om… Så ganska nyligen har jag insett att jag är inte bara "lätt introvert" utan det är faktiskt min ångest som handikappar mig i många situationer.

Nå, det är bara lite bakgrundsinformation, jag känner att jag måste få klarhet i det här och skulle vilja ha en utredning. Personligen misstänker jag nu dystymi (något jag bara nyligen har hittat och läst om). Jag har av olika anledningar aldrig haft någon egentlig kontakt med varken kurator eller psykolog, bara sporadiskt under korta perioder utan uppföljning. Så.. kan man bara höra av sig till psykiatrisk öppenmottagning, eller måste en läkare på VC remittera mig dit eller.. hur går det ens till när man vill ha en utredning om man inte har någon psykiatrisk vård för tillfället?

Har skummat lite bland andra poster i detta forum och hittar inget som är direkt applicerbart till min situation, hoppas jag inte upprepar något som diskuterats tidigare.

Usch, det här är så förvirrande, tack på förhand!

Annons:
Bill&Bull
2015-06-24 22:52
#1

Det lättaste är att söka via VC först för att utesluta fysika problem sedan kan dom remittera till psyk. Sen antar jag att du får komma dit och prata, så kommer ni överrens om vidare vård. Men tror alltid det är lättast att komma intill genom läkare först.

||My Love For Animals Is Immortal||

ringnos
2015-06-24 23:33
#2

Uff, hade hoppats på att slippa VC. Ska man säga att man funderat på utredning så att man hamnar rätt snabbare? Känns som att man slussas runt på måfå, hamnade hos gyn en gång efter ett besök ang mina depressioner. 

Tack för ditt svar!

Bill&Bull
2015-06-25 05:48
#3

Ja det är viktigt att vara tydlig med varför man kommit. Om du mår psykiskt dåligt så har du rätt till att få hjälp. Sen är det alltid bra att träffa läkare innan och diskutera måendet då det kan bero på flera orsaker, det är ju när man uteslutit nåt fysiskt som du då kan remitteras vidare, då ska du "hamna rätt". Så mitt råd är att höra av dig till läkaren och vara ärlig med hur du mår och vad du behöver för hjälp. Stå på dig ! Kram

||My Love For Animals Is Immortal||

ringnos
2015-06-25 23:44
#4

<3

tack igen, ska ringa nästa telefontid :)

Upp till toppen
Annons: