Annons:
Etikettövrigt
Läst 976 ggr
Tanjis
6/19/15, 1:21 PM

Ni med deppressioner och hund

Hej! Ni som har deppressioner/ångest och hund hur får ni er vardag att fungera. Har ni hundar som inte kräver så mycket ex shitzu eller har ni hundar som kräver lagom mycket som schäfer, labrador, corgi eller har ni hundar som kräver väldigt mycket som border collie eller husky? Jag har två welsh corgi cardigans. Jag valde rasen utefter hur jag funkar, för det mesta älskar jag att pyssla med mina vovvar men det går också långa perioder då jag är väldigt nere och klarar på sin höjd av promenaderna, under dessa perioder kan jag ha väldigt dåligt samvete för mina hundar även om jag medvetet har valt en ras som utan problem ska klara perioder utan aktivitet (samt är arbetsvillig när jag mår bra). Har ni någonsin känt dåligt samvete? Jag skulle dock aldrig klara av att göra mig av med hundarna, dom betyder alldeles för mycket. Berätta hur ni får det att funka med både mående och praktiskt, vad gör du med hunden när ni gör nått, hur tacklar du de jobbiga tiderna?

Annons:
kalltkaffe
6/19/15, 1:26 PM
#1

Jag har en blandras, schäfer/labrador på 5 år. Som unghund krävde hon väldigt mycket men nu för tiden så är det som att hon anpasar sig efter mig. Hon märker när jag mår dåligt och vilket humör jag är på. Har ofta dåligt samvete när det vissa dagar blir kortare promenader istället för dom vanliga långpromenaderna. När jag mår dåligt är det som att jag blir helt orkeslös och orkar ingenting så ofta får jag ta igen allt och ta en heldag med vovven med bad, kloklippning och borstning, aktivering samma dag för att gottgöra det.

Tanjis
6/19/15, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Även om det dåliga samvetet finns där skulle livet inte alls vara värt utan dom. I deras ögon kan jag se att jag faktiskt betyder något. jag betyder såklart något för nära och kära med men hundarna är på något konstigt sätt så mycket bättre på att förmedla det. Håller du på med någon hundsport?

VildaVittra
6/19/15, 1:49 PM
#3

Jag har två huskys och en pussmördarhund. Nu var jag ju frisk när jag köpte dom (nja, jag hade ju min borderlinediagnos, men jag hade inte gått in i väggen eller fått mitt hjärtfel) men det har ändå funkat bra, jag är en tydlig hundförare, så de vet när de ska ta det lugnt kring mig och när de får busa. 

Faktiskt så hade jag inte funnits av idag om det inte var för hundarna, jag hade dött första vintern, för om jag inte haft dom hade jag skitit i att handla mat eller ens resa mig från sängen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tanjis
6/19/15, 1:52 PM
#4

#3 var det du som hade bc corgi mixen

VildaVittra
6/19/15, 2:02 PM
#5

#4 Nope, ingen sådan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tuulikki]
6/19/15, 2:54 PM
#6

Jag har en liten, gammal sällskapshund som inte kräver så mycket. Vissa perioder går vi bara promenad och trixar lite hemma, ibland bara promenader. Han klarar det finfint, hans förra ägare aktiverade honom inte så mycket så han är inte van vid det och tycker inte det är kul. Så jag har den perfekta hunden för mig.

De gånger jag är så djupt nere i skiten att jag inte kan ta hand om hunden rättvist hjälper sambon mig, eller så lämnar jag hem honom till mamma.

Annons:
vilsenkattunge
6/25/15, 9:38 AM
#7

Jag har haft mycket ångest i många år och har en Australian shepherd på 6 år. Jag kan få jättedåligt samvete för att man inte alla dagar kan ge hunden så mycket som man vill. Men ofta tycker jag att det hjälper att gå ut med hunden i skogen när man mår dåligt. Naturen får mig alltid att må bättre! Men just för hundens skull finns det ju lite småknep. Mår man jättedåligt och absolut inte har någon ork så kan man ju låta hundarna gnaga märgben, leta godisar inomhus, lämna bort dem till någon annan man litar på som någon tidigare nämnde, aktiveringsleksaker, godis i förpackningar/kartonger, åka någonstans där du kan släppa hundarna men själv sätta dig ner på en filt en stund… Dock inte allt på samma dag då kanske ;) Finns många olika sätt och man får nog prova sig fram till vad som passar en själv och ens egna hundar!

Upp till toppen
Annons: