Annons:
Etikettspecifik-fobi
Läst 2833 ggr
Anonym
Anonym
5/29/15, 11:15 PM

Emetofobi

Kräkfobi. För många kan det låta som en betydelselös, enkel fobi. Men så är inte fallet.

Min fobi har utvecklats från trauma, då jag som barn blev utnyttjad sexuellt.
Jag var så liten då att jag knappt förstod (förrän jag blev äldre…).
Efter några månader av övergrepp (när dessa slutat) så utvecklade jag min ptsd, vilket yttrade sig i panik ångest men attacker av illamående, vilket sedan utvecklade sig till emetofobi.

Dvs, jag visste inte vad jag hade blivit utsatt för alls, därför kopplade jag ihop övergrepp med illamående, således blev jag livrädd för att kräkas & må illa.

Idag vet jag vad som fått mig att må såhär, och att det är ångest & oro som föder min fobi. Men det är inte enkelt att göra sig av med den, bara för man vet orsaken.

Jag kan inte leva längre. Åka fordon en längre tid är kört, då jag blir för rädd för att spy.
Jag kan inte gå på träffar, konserter, jag kan inte resa osv. Knappt klarar jag av skolan.
Jag kan inte vistas på områden långt ifrån en toalett (om jag inte är utomhus, själv).
Jag får panik när jag blir illamående eller mår minsta konstigt, eller råkar vara lite blek.
Jag får panik så fort någon är sjuk, osv.

Nu vill jag höra era berättelser, jag behöver veta att jag inte är ensam.
Hur funkar du med din emetofobi? Hur påverkar den dig? Hur utvecklades den? etc.

Annons:
Thotis90
9/2/15, 9:40 AM
#1

Har du fått hjälp för din emetofobi?

Jag hade en lärare på gymnasiet som var som dig och hon blev hjälpt genom KBT (kognitiv beteende terapi). Jag har själv fobi för att kräkas, men inte till den grad att det påverkar mitt liv på det sättet. Jag får mer panik när jag börjar känna mig illamående. That's it.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

PurpleRain
2/9/16, 11:58 AM
#2

Jag kan nog säga att jag har denna fobi, men inte i den grad som du har. 
Själv får jag panik när jag hör folk hosta för ibland låter det som att de hulkar fast de inte gör det. Jag tvättar händerna jätteofta och diskar med en massa diskmedel för att vara helt säker på att eventuella bakterier har dött för jag är livrädd för att bli magsjuk. 
När det står om kräksjuka i tidningarna får jag också panik och tänker att jag inte vill gå utanför dörren, vill inte träffa människor. 
Om jag känner av illamående när jag sitter i ett fordon blir jag orolig och vill bara ut därifrån. 
Jag är gravid och i början av graviditeten mådde jag väldigt illa och jag var jätterädd för att jag skulle spy som "alla andra" gör. Det var jättejobbigt, men jag spydde aldrig. Förmodligen för att jag är såpass rädd för att spy och att jag omedvetet eller medvetet kämpar emot.

Annielle
2/14/16, 9:31 PM
#3

Har du fått hjälp för din ptsd först och främst? Kräkfobin som utvecklats i och med  trauman du gått igenom borde ju gå att få rätsida på om du får bra hjälp/behandling för det.

Förstår att det måste vara jättejobbigt, har PTSD (komplex) m.m själv ….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Lona
2/16/16, 12:56 PM
#4

Jag har ingen egen erfarenhet av det men undrar som de andra om du får någon hjälp? En liten, liten bit på rätt väg borde det vara att du numera vet VARFÖR du mår så här? Har ingen aning om emetofobi är "släkt" med diverse andra fobiska tillstånd, i så fall kanske någon form av läkemedel (flera antidepressiva har effekt även på fobier OCH ptsd till exempel) kunde vara till hjälp samtidigt som du får någon form av terapi för att hantera det här? Stor kram!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: