Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 5218 ggr
Zynell
5/21/15, 10:11 AM

Ett råd till er med ångest & depression.

Hej alla. 

Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet med ångest och depression och hur jag hittade något som lindrar det rejält. 

Jag har lidit av depression sedan tonåren (är 35 år gammal idag) samt ångest det senaste året. Vad jag än prövade så blev det inte bättre. Anti-depressiva fungerar inte för mig för jag lyckas inte ta mig förbi den första veckan. Jag fick fruktansvärda bieffekter av dem. Jag har använt Sobril istället vid behov. Jag har inte velat använda det dagligen eftersom det är beroendeframkallande. Ångesten och depressionen påverkade min vardag starkt. Det styrde i stort sätt mitt liv och jag hade dagliga besvär. Jag kan också informera att jag lider av IBS och överaktiv blåsa.

Men för ca 1-2 veckor sedan råkade jag snubbla på något som kom att förändra mitt liv. Jag tittade på film samtidigt som jag mumsade på en massa jordgubbar. Jag hade svår ångest den dagen, men ca 1 timme efter att jag ätit jordgubbarna märkte jag plötsligt att ångesten avtog drastiskt. Hur skönt som helst, men sedan började jag fundera varför. 

Jag satte mig vid datorn och googlade på jordgubbar. Det visade sig att jordgubbar innehåller höga halter av magnesium. Till min förvåning hade jag många tecken på magnesiumbrist och tydligen är det också väldigt vanligt med magnesiumbrist. Det kan man få om man till exempel äter medicin, har en tarmsjukdom eller dålig kost. För mig var det pricken över i:et. Symptom kunde vara ryckningar i ansiktsmusklerna, depression, ångest, sömnsvårigheter, huvudvärk, trötthet m.m. Allt detta stämde på mig, så dagen därpå rusade jag till apoteket och skaffade magnesiumtabletter.

Min depression har varit som bortblåst sedan dess. Jag kan fortfarande få små ångestattacker, men det är ingenting i jämförelse med vad jag fick då. Jag åkte in till akuten en gång pga en hemskt kraftig ångestattack som kom från ingenstans. 

Så är du som jag, som lidit av depression och ångest i många år och lyckas inte hitta något som hjälper samt om du inte har kollat dina vitamin och mineralnivåer rekommenderar jag starkt att pröva magnesiumtabletter eller till exempel järntabletter, zink eller d-vitamin. Om man har brist på dessa kan man just få depression och ångest, så som jag har förstått det. Järnbrist kan ge samma symptomer.

Jag har fått mitt liv tillbaka och det allt tack vare en liten magnesiumtablett. Jag har massa energi som jag inte haft på många år.

Jag kommer att gå till läkaren och begära en ordentlig undersökning för att se om jag har brist på något mer, men jag ser äntligen ljust på framtiden. 

Det här är en bra sajt med info om alla vitaminer osv. 

http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm

Pröva. Du har inget att förlora - förutom din ångest och depression. 🙂

Annons:
tlover
5/21/15, 10:27 AM
#1

B-vitaminbrist kan också ge depression. Min man är tex betydligt mindre stressad sen han började ta B-vitaminer (han har inte depression men brist ska kunna ge det).

l'm back

[KEEL]
5/21/15, 12:46 PM
#2

Du hade bara en slarvig läkare. En bra läkare kollar upp magnesium, järn, d- och b-vitaminer för att bara nämna några innan man sätter in några som helst antideppresiva.

[rara]
6/1/15, 11:38 AM
#3

Saken är den att det knappt finns några bra läkare där ute som verkligen kollar upp sådant, speciellt inte inom psykiatrin.

Zynell
6/1/15, 11:49 AM
#4

#3 Rara, jag håller med. Ingen läkare har någonsin undersökt mig för vitamin och mineralbrist. Istället har saker som diabetes, levern osv kontrollerats och det har aldrig visat några som helst problem. 

Jag fortsätter att knapra mina magnesiumtabletter och mår så oerhört mycket bättre. Jag har även börjat införa juice som jag pressar själv. Mina energinivåer är jättebra. Ingen depression alls, bara lite ångest kvar. Min yrsel är också i stort sätt borta. Med andra ord blir det bättre och bättre för varje dag som går.

[rara]
6/1/15, 12:25 PM
#5

#4

Känner igen mig i vad du skriver. Har gått samma väg som du och är sedan 8 år fri från ångest och depression. Ingen av alla de läkare som jag var hos under tiden som jag mådde dåligt kollade upp några som helst brister utan det var rådet jag fick av en helt annan person, att se över min kost och sedan komplettera med zink, magnesium och B-vitaminer och på så vis började jag må så mycket bättre. Jätte bra tips och råd som du kommer med här :-)

Zynell
6/1/15, 2:04 PM
#6

#5 Tack! 😃

Tänkte att det kunde vara bra att nämna eftersom det verkar som om många inte tänker på det. Jag själv gjorde inte det förrän jag stoppade i mig en bunt jordgubbar. 😉

Annons:
[Grodhopp]
6/8/15, 1:20 PM
#7

HA, jag som misstänkte att jag hade magnesiumbrist och började käka tabletter för det… Dock kan jag inte påstå att jag märkt skillnad men ska kolla upp övriga vitaminer och mineraler med. Jordgubbar brukar jag jämt vara sugen på, det säger ju något ☝️

Dosan123
6/11/15, 8:33 PM
#8

Hej Zynell! Tack för ditt hoppingivande inlägg och vad roligt att det går bra för dig. Äter du normala doser av magnesium, eller högre?

Känner du till nånstans man kan få en oberoende uppfattning om man har brister i mineraler? Känner ofta att de som gör dem vill sälja på en hälsokost.

Zynell
6/11/15, 10:38 PM
#9

#8 Hej Dosan! Varsågod! :)

Jag vet tyvärr inte var man kan få en oberoende uppfattning om man har brister. Det jag gjorde var att gå in på länken som finns i mitt första inlägg och där kolla symptomerna. Magnesiumbrist stämde in på mig utan tvekan.

För närvarande äter jag 1 tablett om dagen som innehåller 120 mg magnesium. Jag har köpt de på apoteket. Tyvärr innehåller de aspartam, så jag kommer att söka efter andra tabletter så fort jag kan, men de duger tills vidare. Jag har nu ätit tabletterna ca 3 veckor eller så och det går bara framåt. Depressionen försvann på 1-2 dagar, ångesten är till 99% borta. Får pyttesmå ångestanfall någon enstaka gång, men de är så små att det är nästan skrattretande i jämförelse med hur jag hade det tidigare. Min yrsel, som var riktigt allvarlig tidigare, är också nästintill väck. Jag ramlar inte nästan omkull längre lol! Det räckte med en tablett för att jag skulle känna skillnad, så förutom tabletterna pimplar jag frukt idag. Jag pressar egen juice flera gånger i veckan och det hjälper också.  Jag gör till exempel en juice av en hel ananas, sex apelsiner, några stjälkar selleri, en citron, lite ingefära och spenat. Jag håller även på att slå långsamt om till vegansk kost. Jag märker stora förbättringar i min kropp genom att göra det. Jag kommer dock gå till läkaren för att göra en grundlig undersökning och se om jag har brist på något mer så jag vet vad jag behöver fokusera på.

Zynell
6/11/15, 10:44 PM
#10

Jag kan tillägga att mina huvudvärk är också nästintill puts väck. Tidigare hade jag huvudvärk nästan varje dag samt värk i hela kroppen vilket gjorde att jag åt smärtstillande nästan varje dag. Idag har jag tagit 1-2 huvudvärkstabletter sedan jag började äta magnesiumtabletter. Det är oerhört skönt (och lite konstigt) att inte knappt behöva ta dem längre. :)

vilsenkattunge
6/25/15, 9:45 AM
#11

Jättebre tips! 🌟 vill även tipsa om att äta Tryptofan (Om man har ett underskott på Tryptofan och tillsätter det hjälper det till i produktionen av Serotonin). Går att söka om på nätet och går man i sig genom att äta bland annat pumpakärnor, kalkon och banan! 🍌

Annielle
7/3/15, 8:48 AM
#12

Vad underbart att det hjälpt dig så! Önskar verkligen att jag kunde hitta något som gjorde en sådan helomvändning för egen del.

Men har ätit magnesium i högre dos än du i minst ett halvår, B-vitaminkomplex, Järn, D-vitamin och testast lite av varje under många år i vitaminväg utan någon större förändring tyvärr! :(

Min psykläkare tar inte ens prov på järn åt mig fast det visade sig för snart ett år sen på vårdcentralen att nästan hela mitt järnförråd i kroppen höll på att ta slut!

(vill inte gå till vårdcentralen mer efter det fruktansvärda läkaren jag var hos, han sket dessutom i mina provresultat 😕 och skrev en massa lögner i min journal Fy f-n!)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Starship]
7/25/15, 7:14 PM
#13

#9 Kan tipsa om super magnesium från great earth, finns i dom flesta hälsokost affärer. Magnesium kan även hjälpa vid sömnsvårigheter och mensvärk 👍

Annons:
Zynell
7/25/15, 7:33 PM
#14

Tänkte skriva en liten kort uppföljning om hur det går. Det har gått ca 2 månader nu sedan jag började med kosttillskott. Idag tar jag 300 mg magnesium plus en allt i allo tablett och jag mår fortfarande väldigt bra. Jag har inte haft en minsta släng av depression, dock kan jag få ångest till och från. Typ 1 gång varannan vecka eller så. Vid sådana tillfällen tar jag 5 mg Sobril och 1-2 timmar senare är allting lugnt. Jag är pigg, mår bra, sover rätt så bra också osv. Det går hela tiden åt rätt riktning. :)

Upp till toppen
Annons: