Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1508 ggr
Anonym
Anonym
2015-05-21 08:16

Tentaångest - Skolångest

Hur lindrar man detta? Mår alltid så dåligt när det ska vara seminarium, eller fysiska tentor (dvs inte nätbaserade), mår illa, yr, och vill verkligen inte dit. Inte gott så bra på vissa tentor pga detta och blivit att jag inte klarat just den kursen pga det. Missat kanske bra saker under kurserna med pga ångesten.
Och klarar jag inte kurser = får inte göra vissa andra kurser = kan bli att jag inte får csn pga för lite poäng. Har spyfobi också = när jag mår illa kommer fobin fram = skapar mer illamående och ångest pga det.

Vill ha tips på vad man kan göra hemma för att lindra/minska, inte psykolog/KBT.

Annons:
[KEEL]
2015-05-21 12:49
#1

Det du kan göra själv är just KBT som du gör själv. Alltså att du utsätter dig för de saker som ger dig ångest. Andra saker du kan pröva är olika typer av andningsmetoder.

Gerona
2015-05-22 07:33
#2

Jag har alltid haft ångest inför tentor osv. Jag har skaffat en whiteboard tavla som jag skrivit lite fina visdomsord på och därför ser varje dag.

Bla; Det ordnar sig, misslyckas du så ge inte upp, försök igen. Osv.

Försök att tänka så här. Har du ansträngt dig nog? Vad är då det värsta som kan hända under tentan? Att den går dåligt, att du inte får CSN eller att du inte orkar med utbildningen om du misslyckas på denna tenta? Försök se de som så att oavsett vilket resultat du får så har du ansträngt dig och gjort det DU kunnat. Mer än så går inte. Man misslyckas och då är det bara att försöka igen. Sen förstår jag att det är väldigt påfrestande när ekonomin hänger på att man lyckas, det blir ju en prestationsångestpåslag bara det.  Hur är din inställning till medicin? Det finns endel lugnande som man kan ta precis innan tentor osv. Men själv gillar ja egentligen inte att medicinera bara sådär.

Ett annat tips är att börja röra på sig mycket om du inte redan gör det. Det hjälper till att lugna ner nerverna och hela kroppen. Samt gör att du mår bra. Det finns många studier som visar att motion sänker panikångest. Det gäller bara att orka ta sig ut.
Hälsning
Http://ciliacicilia.blogg.se

Anonym
Anonym
2015-05-22 07:48
#3

#2 Jag undviker all medicin mm så långt det bara går. Aldrig tagit lugnande så vågar inte det innan tenta heller, vet inte hur jag reagerar. Risken är stor att jag blir för lugn och då inte kan koncentera mig pga det istället. 

Rör på mig dagligen. Promenader, cykla, simma mm. Men är just innan tenta som det blir såhär. Börjar tentan kl 8 kan jag inte ut och gå eller cykla en lång runda kl 5-6 på morgonen. (tar en stund att köra till skolan)

Upp till toppen
Annons: