Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 2303 ggr
Anonym
Anonym
4/16/15, 10:03 AM

Flytta hemifrån - hur?

Jag har diagnosen social fobi och lider väldigt kraftigt av den. Är 21 år (fyller 22), bor hemma, studerar heltid på distans och träffar aldrig människor eller vänner på grund av min ångest.

Jag tror att jag skulle må väldigt bra av att flytta hemifrån. Jag har det jättebra hemma med en otroligt stöttande familj, men ekonomiskt kan de inte hjälpa mig. Jag vill komma igång med livet - ta körkort, flytta, skaffa jobb… Det skulle höja mitt självförtroende något enormt. Men allt känns så långt borta och jag vet inte var jag ska börja. 

Jag har fullt CSN, men 2800:-/mån räcker inte till någonting. Jag har funderat på studielån men eftersom jag inte vet vilken typ av arbetsförmåga jag kommer ha i framtiden (har även fysiska besvär) känns det skrämmande. En sista utväg, liksom.

Jag har en kuratorkontakt som hjälper mig med KBT. Dock har jag inte gått på länge då jag mått för dåligt. Har dock en ny tid nästa vecka som jag planerar att ta. Kan kuratorer hjälpa/stötta med sådant här? Vart kan jag vända mig? Finns det hjälp att få? Tacksam för all typ av input.

Annons:
Lia
4/16/15, 10:20 AM
#1

Oj, din situation är nästan identiskt med min… Om du vill ha någon att prata med som har det som du får du gärna skriva till mig, hade varit kul att prata :-)

[fia85]
4/16/15, 6:55 PM
#2

Du borde ju kunna få prova din arbetsförmåga. Man kan maila arbetsförmedlingen på sin ort och förklara sitt problem lite kort och säg att du undrar hur du kan göra.

RobinEH
4/17/15, 8:50 PM
#3

Får du någon medicinsk behandling? Det kan stödja din KBT-behandling och ditt allmänna mående.

Vad gäller dina frågor så har många kuratorer stor kunskap om dessa ting.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: