Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 2208 ggr
mittlivsomsnygg
2015-04-15 20:53

Kroppens koldioxidhalt i obalans med syret

Hej.

Min kropps koldioxid/syrebalans är konstig och jag misstänker att det är kronisk hyperventilering som spökar bakom problemet. Det är så att jag ständigt är trött, känner ett speciellt tryck i hela kroppen speciellt i huvudet. Ibland försöker jag hålla andan ett tag för att sedan andas igen, ibland går de så långt att jag till o med hör att trycket släpper i huvudet och jag känner mig lättare.

Har vart inne och googlat lite och så och läste på en sida att man kan andas "för mycket" vilket gör att koldioxidhalten sjunker vilket försurar och gör blodet tjockare osv. Det kan vara väldigt jobbigt att till exempel dricka vatten, äta, stå under en dusch och tvätta håret eftersom jag får panik och måste ta ett djupt andetag utanför vattnet typ.. Vad kan felet vara och hur kan jag lösa det? Någon som vart med om de själv? Andas jag för fort, hur långsamt andas du till exempel?

Detta tynger verkligen ner mitt liv.. De är som att hela kroppen är infekterad typ men har gjort hälsokontroll och allt är lugnt. 

Jag vet att detta kan låta som ett "I-landsproblem" men jag mår fruktansvärt dålig och ibland har jag till och med självmordstankar för att jag aldrig blir av med skiten? Hur ska de kunna vara så svårt att bara må som man gjorde förr, känner inte mig själv längre och detta gör att jag blir jävligt irriterad/ledsen väldigt lätt också.

Pls help!

Annons:
RobinEH
2015-04-15 21:08
#1

Du har fått det om bakfoten. Om koldioxidhalten i blodet sjunker så blir blodet mer basiskt. Om koldioxidhalten i blodet ökar så blir blodet mer surt.

Att det skulle vara rubbning i din koldioxid/syre-balans låter osannolikt, men så klar inte omöjligt. Jag skulle snarare tro att det är ett psykogent problem.

Det finns apparater som mäter syremättnaden i blodet. Dessa kallas Pulsoximeter, eller POX, och du har ett exempel på tradera här.

Du kan alltid boka tid på din vårdcentral för en grundlig undersökning.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mittlivsomsnygg
2015-04-15 21:19
#2

Tack för svar Robin.

Men om det nu är så att de är så att min koldioxidhalt som är rubbad, då borde jag leva rätt farligt? De känns som livet rinner ur mig typ.. för varje år. Okej, det är sjukt hur hjärnan kan fucka med en asså!

RobinEH
2015-04-15 21:35
#3

En rubbning i blodets koldioxidhalt är givetvis inte bra. Det är halten koldioxid som kontrollerar andningen, förutom hos ex. långt gångna KOL-patienter. Låg koldioxidhalt leder till hypoventilation och hög koldioxidhalt leder till hyperventilation. Problemet med detta är att även ex. ångest kan påverka det. Personer med ångest som hyperventilerar tenderar att få andas i en påse, detta för att de andas ut koldioxid trots redan normala/låga nivåer och på detta sätt inhalerar de åter större mängder koldioxid.

Vill du få reda på hur det ser ut med dina koldioxidvärden i blodet så får du ta blodgas. Dvs. att en läkare får ta ett blodprov ur en av dina artärer.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mittlivsomsnygg
2015-04-15 21:53
#4

Okej, tack så  mycket. Börjar bli lite rädd nu när jag läser om "hypoventilation" Eftersom att om de nu är detta jag har så har jag haft detta i mer än 6 år och de känns inte speciellt trevligt.. Fan va ångest jag har nu asså.

Hypoventilation innebär en ökning av mängden koldioxid i blodet och en minskning av mängden syrgas på grund av minskat luftflöde i lungornaHypoventilation är ett potentiellt farligt tillstånd därför att koldioxid i blodet inte avlägsnas, varpå det i blodet bildar kolsyrasom sänker blodets pH.

Det läskiga är att jag inte vet vilket jag har, hyper eller hypo.

Upp till toppen
Annons: