Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2115 ggr
vaniljkaka
2015-03-30 20:52

Kolla på denna video om mediciner

http://se.cchr.org/videos/marketing-of-madness/what-psychotropics-really-do.html

Vad tycker ni?
Funderar på att sluta med mina snri, mår ändå inte bättre av dom

Annons:
RobinEH
2015-04-01 00:52
#1

Fungerar inte den SNRI du använder så finns det flertal andra perparat att pröva. Om det i slutändan fortfarande är problem så finns ECT.

Klippet är inte faktabaserat. De babblar med troende näringsfysiologer och naturfrälsta om psykofarmakologi och slänger in icke-relevant korrelation och halmgubbar. Vad gäller Seroquels (läkemedlets vars bipackssedel de nämner någon minut in) så är verkningsmekanismen väl beskriven;

"Quetiapin är ett atypiskt antipsykotikum. Quetiapin och den aktiva humanplasmametaboliten norquetiapin interagerar med ett flertal neurotransmittor-receptorer. Quetiapin och -norquetiapin har affinitet till serotonin (5HT2)-, dopamin D1- och D2-receptorer i hjärnan. Denna kombination av receptorantagonism, med en högre affinitet för 5HT2- än D2-receptorer, förmodas medverka till Seroquels kliniska antipsykotiska egenskaper och låga benägenheten för extrapyramidala biverkningar (EPS) jämfört med typiska antipsykotika. Norquetiapin har dessutom hög affinitet till noradrenalin-transportören (NET). Quetiapin och norquetiapin har även hög affinitet till histaminerga- och adrenerga alfa1-receptorer, men lägre affinitet till adrenerga alfa2- och serotonin 5HT1A-receptorer. Quetiapin har ingen väsentlig affinitet till muskarina receptorer eller benzodiazepinreceptorer."
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20030207000200#pharmacodynamic

Liksom det är med all annan psykofarmaka. Dock är psykologi ingen hård vetenskap. Seroquel ex. har sin beskrivna verkningsmekanism och visat sig kunna användas vid behandling av schizofreni och bipolaritet, varför denna verkningsmekanism har effekt vid dessa tillstånd är inte klarlagt på grund av den svårighet det är att utföra sådan forskning.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Tuulikki]
2015-04-01 01:11
#2

Tycker du inte att din medicin passar dig är det smartaste att prata med din läkare. Tycker du inte att din läkare passar dig är det smartaste att byta läkare.

Att mixtra med mediciner själv och öka/sänka dosen eller lägga av helt är aldrig någon bra idé. Även om det inte alltid känns så, så är läkaren ändå utbildad till att göra det hen gör.

Maikailoa
2015-04-11 15:48
#3

#0

Du tänker helt rätt.

Och lyssna inte på de där andra, som uppenbarligen är agenter för läkemedelsindustrin.

[Tuulikki]
2015-04-11 18:23
#4

#3 Vilka menar du med "de där andra" ?

Honestyisdead
2015-04-12 12:36
#5

#3 Och du är då utbildad läkare?

Maikailoa
2015-04-12 13:30
#6

#5

Klippet är faktabaserat och borde ses även av "utbildade läkare"; Om dom nu kan ta till sig fakta. Men dom är mest intresserade av att ordinera mediciner.

"så finns det flertal andra perparat att pröva" Enfaldigt och hänsynslöst.

Annons:
Honestyisdead
2015-04-12 13:32
#7

#6 Vi är många som blivit hjälpta av mediciner när man hittat rätt. Du svarade inte på min fråga. Var den svår?

RobinEH
2015-04-12 14:45
#8

#6

Nej, det klippet är inte faktabaserat vilket jag redan påvisat i #1. Psykologi är ingen hård vetenskap och det är vad scientologerna utnyttjar i sitt propaganda.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: