Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 5267 ggr
vaniljkaka
3/22/15, 1:12 PM

Hatar att sminka mig hela tiden

Ibland tycker jag det är kul att sminka mig, om man ska iväg eller så. 
Men jag känner mig tvingad att vara sminkad varje dag, från morgonen tills jag går och lägger mig. Har jag inte smink vågar jag inte gå ut eller prata med någon.
Ser så hemsk ut utan smink, men samtidigt känner jag mig äcklig när jag har foundation och mascara som irriterar ögonen. 
Tänker på detta hela tiden, kan sitta flera timmar på nätet och planera vad för smink jag ska köpa, lägga i varukorgen, Sen köper jag det ändå inte för jag inte har råd. Typ låtsas shoppar.

Är de någon som har samma ''problem''? för jag känner mig typ besatt på ett dåligt sätt.

Annons:
homeward bound
3/22/15, 1:19 PM
#1

Är det möjligen så (jag vet väldigt lite om det här så ta vad jag säger med en nypa salt) att du har BDD? Om du inte har den diagnosen kanske du ska ta upp det som en möjlighet med psykatrin? Många med BDD klarar sig inte utan smink och genomgår olika former av plastikoperationer då de lider så fruktansvärt av sitt inbillat fula utseende.

vaniljkaka
3/22/15, 2:17 PM
#2

#1 jag har läst om bdd och visst känner jag igen mig. Men har ändå lite svårt att acceptera om de vore så. För det är väl många människor som inte vill gå ut utan smink? utan att ha bdd

homeward bound
3/22/15, 3:22 PM
#3

#2 Det är sant, men det verkar ju vara mycket mer extremt för dig. Så även om det inte är BDD är det helt klart någon form av ångest och jag tycker verkligen att du ska söka hjälp.

vaniljkaka
3/22/15, 10:13 PM
#4

#3 åh men jag vet vad dom kommer säga… skaffa bättre självförtroende & självkänsla genom att tänka si och göra så. Vilket jag inte klarar av.
Fan sen blir det så dyrt :(

Everlyn
3/23/15, 2:29 PM
#5

Jag känner igen mig. Och jag hatar det! Främst för att det tar så lång tid jämt (jag lägger minst två timmar på smink och klädbyten om jag ska lämna min lägenhet..), så skulle någon ringa och vilja ses väldigt spontant blir det svårt. Får ofta säga nej för att jag vet att jag inte kommer hinna "fixa mig" tillräckligt mycket.
Sitter också och letar smink på internet, letar efter det perfekta pudret, den perfekta mascaran.. tänker att om jag bara har ALLT så kommer det gå fortare, så kommer jag få in en bra "rutin", så kommer jag kanske tycka om mig själv lite mer osv osv.. 🤮



Anonym
Anonym
3/29/15, 1:10 PM
#6

Om du är ensam hemma, kan du då vara utan make up?

Försöka kanske att stegvis lämna bort vissa make up produkter. Det gjorde jag och nu kan jag gå utanför hemmet utan make up. Det är väldigt befriande. Men du kanske har det värre än vad jag hade det, svårt att säga. För mig tog det ett par år att bli fri från de jobbiga tankarna.

Annons:
Anon
3/30/15, 9:10 PM
#7

Tror det handlar mycket om vana. När jag gick i åttan hade det varit otänkbart att lämna en enda sminkprodukt åt sidan. Jag gick till en spegel minst en gång i timmen bara för att kontrollera att allt satt precis som det skulle. 

Nu går jag utan smink på jobbet och på skolan utan att ens fundera. Det blir dessutom en ond cirkel om man sminkar sig, för när man väl kommer utan smink om man alltid har smink så kommer minst en person att påpeka "oj du ser trött ut", vilket är förkrossande om man redan känner sig osäker. 

Jag tycker du ska fundera på den egentliga orsaken. Sedan måste du fundera på varför du ska ge andra människor rätten att påverka dig genom att kommentera ditt utseende. Varför ska du låta andra människors åsikter styra dig? Och hur vill du leva ditt liv; genom att gå runt och tänka på ditt utseende eller genom att leva och uppleva saker här och nu? 

Jag vet att jag kan se väldigt ful ut ibland, och om någon bestämmer sig för att påpeka det så tänker jag att det faktiskt inte är mitt problem. Är ju snarare den andra personens problem som har ett så fruktansvärt tråkigt liv att denne måste tänka på hur JAG ser ut. Vilket ju är helt sjukt om man tänker efter :)

hannaj98
3/31/15, 3:43 AM
#8

För mig hjälpte det att ta hand om min utseende utan smink. 
Duschade kroppen varje dag för att känna mig fräsh, tvättade ansiktet ordentligt varje dag, använda ansiktsmask ibland, dricka mycket vatten osv.

VildaVittra
3/31/15, 5:40 AM
#9

Ett steg ur ditt sminkberoende kan ju vara att färga ögonfransarna för att se lite sminkad ut, men utan att du faktiskt gör momentet att sminka dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anna O.
4/1/15, 9:56 PM
#10

Precis som mig! Ibland så bestämmer jag mig för att gå osminkad till skolan, men i sista sekunden kollar jag mig i spegeln. Där är jag helt blek i ansiktet nästan och tänker tyvärr bara på vad personer kommer säga om mig. Så jag är tvungen att sminka mig.

art
4/10/15, 6:04 PM
#11

Det handlar om att skaffa sig en mask precis som en skådespelare. Att spela utklädd ( uppklädd) förenklar. Även att operera om sig- då är du inte dig själv längre  och slipper ansvar. Tycker någon något om ditt utseende kan du bara hänvisa till att du såg inte ut så. Att gå ut utan mask i en jobbig värld som kräver att du ska vara som andra - dvs inte dig själv- kräver stort mod. Bäst är om man aldrig börjar med smink regelbundet för att våga gå ut. Precis som att sluta röka- bäst att aldrig börja.

Tourette_Mannen
5/21/15, 5:00 AM
#12

Hur går det för dig?

vaniljkaka
5/22/15, 10:42 PM
#13

#12 tack för du frågar, men det är tyvärr samma

Annons:
hannaj98
5/22/15, 11:03 PM
#14

Har du testat att t.ex färga ögonfransarna? Jag brukar göra det själv hemma ibland, använder depend, det är snabbt och smidigt och får mina ögonfransar att se ut nästan som när jag har mascara även fast jag inte har det. När de är färgade är det lättare för mig att känna mig bekväm genom att bara böja dem. 

Sen kan du försöka långsamt vänja dig av med sminket. Gå från att ha heltäckande foundation till en lättare bb/cc cream t.ex. 

Hoppas det löser sig! Kom ihåg att du är fin precis som du är! Jobba på ditt självförtroende, det sitter bara i huvudet! <3

vaniljkaka
5/26/15, 8:34 PM
#15

Ja, färgat ögonfransarna många gånger. Men är verkligen inte samma sak som mascara.
Jag vet att jag är sjukt ful utan smink, att ögonen är mindre och ser trötta ut är sant. Och min hy är blek med massa acneärr. Är inte alls fin som jag är…

Fialialej
5/27/15, 4:21 PM
#16

#15 det här kan låta jättekonstigt men ärligt talat; det är ok att vara osnygg/ful. Det är så sjukt att vi måste vara normativt snygga för att känna oss ok. Försök intala dig själv att du duger precis som du är! Fokusera på dina positiva sidor, som du gillar och släpp det du stör dig på. Acneärr exempelvis kan du inte göra nåt åt. Mitt tips är också att sluta använda smink när du är hemma, sen kanske ta korta promenader ute utan smink, sen ta turer till stan, sen börja träffa folk.. Höja ribban lite hela tiden liksom. Kanske också jobba på att minska sminkanvändandet successivt. Låt det ta tid men sätt igång snart.. :)

"På natten är alla katter svarta"

zatanica
5/27/15, 9:49 PM
#17

Har själv haft det liknande, om jag så bara skulle gå 300 meter till ica och köpa en mjölk var jag tvungen att sminka mig och tapå mig rätt kläder, även om jag sedan gick genom hela ica med solglasögon på.

Vill einte visa mig för andra utan smink, det var väldigt få som hade sett mig utan smink. Sedan blev jag så less på mig själv så jag började stegvis att försöka förändra det. Lät bli att sminka mig när jag gick till ica fast jag hade solglasögonen på.

Sedan åkte jag på en veckas semester till ödemarken och då sminkade jag mig inte på hela veckan för att den enda jag träffade var min kille som ju hade sett mig utan smink vid det laget, efter det var det lite lättare.

Men det var en process som tog flera år, typ 6-7 år. Nu i år har det nästan blivit helt tvärt om, jag orkar aldrig sminka mig när jag ska någonstans, eller väldigt sällan. Orkar inte helt enkelt, för vem bryr sig lixom egentligen? Bättre då att få sova lite extra länge och numera känner jag mig lika ful med smink som utan, låter kanske inte så upplyftande, men bilan tycker jag faktist att jag är snygg som man är ändå trotts allt så man får leva på det och så sparar man pengar. Samt att jag ändå vet att man inte lyckas hitta det där perfekta sminket som man vill ha så varför lägga ner onödig energi på det?

Hoppas du får lite ordning på det själv och som sagt det är en process som tar tid och man får skynda långsamt med myrsteg.

[Devya]
5/28/15, 5:27 AM
#18

#15 Om du slutar sminka dig så har din hud större chans att återhämta sig.

Det jag har märkt är att om man sminkar sig hela tiden och sen väljer att inte ha på sig smink så ser man faktiskt blekare ut och mera "sjuk ut". Där sminket har varit så är det lite blekare. Jag tror med andra ord att det är sminket som har förstört huden och den behöver återhämtas.

Om du inte vill se blek ut, ta bort smink eländet och va ut i solen litegrann. Försök nu vid sommaren att vara utan smink. Nu efter vintern är det inte många som inte är blek! :)

Jag tror sen att det är en dålig kombination att ha på sig smink och att vara utomhus då det är mycket sol. Det kan omöjligt vara bra för huden.

Om du verkligen avskyr att sminka dig så sluta gradvis och passa på nu vid sommaren!

Sen kanske du kan testa lägga på tea tree oil på dina acneärr. Har hört att det får dem att blekna. Min kollegas acneärr har åtminstone bleknat och syns knappt numera. Ska själv införskaffa det och försöka se om ärren från brännsår kan försvinna med det. :)

sarakaka
6/6/15, 10:15 PM
#19

Är besattheten ångestframkallande? Annars kan det ju vara så att du har generell ångest men vet inte hur du ska hantera det så du lägger ångesthanteringen på något du kan hantera enkelt, sminka sig! Liksom det är svårt att hantera ångesten så man flyttar den till något som är enklare att kontrollera. För man kan ju inte kontrollera hur man tänker eller känner. <3
Praktiskt för det undermedvetna. Säger inte att det är så men det är ofta så för många.

Nirvana_Ophelia
6/14/15, 5:19 PM
#20

Jag är världens fulaste människa, och det får jag oftast skit för.  Inga killar vill ha mig, alla bara mobbar mig och skrattar. är ful, dum, knäpp, äcklig, sjuk, tokig…

och valde killar efter mitt självförtroende, och fick skit för det.  =/  Jag tycker jag är ful och dum och tjock och hatar mig själv och mitt utseende.  Alla komplimanger har en hidden meaning-att allt egentligen är ngt elakt.:/  Jag är äcklig.  Jag tror du lider av BDD, har extrem ångest och panik över ditt utseende. Ta upp det med en läkare och prata ut.  det kommer bli bättre, du är vacker, kom ihåg det.

Jag undrar om jag har BDD, kan man få det av extrem psykologisk mobbning?
Måste sminka mig innan jag går ut, är ful utan smink, osäker och j-igt gnällig, deprimerad o jobbig att ha att göra med, främst för att jag är sjuk,

Annons:
Anonym
Anonym
6/24/15, 12:08 PM
#21

Jag tycker inte smink gör en snygg :P tycker dem flesta ser bättre ut utan smink

[KittKatt]
6/30/15, 2:09 PM
#22

Jag är lika dan, jag sminkar mig väldigt ofta för att jag känner att jag "måste" och att jag såklart blir snyggare av det. Förut kunde jag inte gå ut utan smink men nu bryr jag mig inte alls lika mycket, en stor del till det är nog att jag numera färgar ögonbryn och ögonfransar.

[Devya]
7/1/15, 4:38 AM
#23

#21 Det finns de som använder smink som ser ut att inte ens ha smink på sig. Jag har många gånger fått inse att de som jag trodde inte använde något smink alls ändå använde någon sorts smink för att dölja finnar och dylikt. Eller nja, två stycken av mina närmaste vänner handlar det väl om men det har fått mig att fundera på att det finns säkert många fler som är likadana. De som ser helt naturliga ut men använder ändå smink på ett smidigt och naturligt sätt så att det inte ens syns.

Upp till toppen
Annons: