Annons:
Etikettmin-egen-berättelse
Läst 3544 ggr
Castiel.
3/13/15, 10:57 AM

Så jävla arg!!

2014 tog jag studenten efter att jag gått ett program som jag verkligen ville gå för jag tyckte att det var kul (det är väl egentligen hela grejen med gymnasiet, eller hur?), men nu ett år senare så vill jag utbilda mig inom Handel & Administration för jag tycker om att jobba i butik och sitta i kassan. Går det? Nej! 

Idag var jag hos Komvux i min kommun för att prata med en yrkesvägledare ang en Handel & Administration utbildning som dom erbjuder i en annan kommun. Jag tog med mig mitt examensbevis samt samlat betygsdokument från en annan skola jag gått på och får till svar att min chans att komma in på en yrkesutbildning är väldigt liten eftersom jag har ett examensbevis. Hur jävla puckat är det???? 

Först och främst tar dom in personer som INTE har ett examensbevis, dom som hoppat av gymnasiet. Sen om det finns platser kvar (vilket det troligtvis inte finns), så tar dom in de personer som har ett examensbevis. Vilket är ganska många. Och det är många som inte har ett examensbevis. Förstår ni? 

Inte nog med det. Jag kommer troligtvis också få avslag ang lägenhetskontrakt från Socialförvaltningen för att "jag har ett ställe att bo på tills jag får ett jobb". 

MEN GUESS WHAT! Hur fan ska jag få ett jobb när nästintill allting kräver någon form av utbildning eller arbetslivserfarenhet? Och hur fan ska jag få arbetslivserfarenhet när ingen vill anställa mig? Visst, visst, jag kan göra en arbetspraktik så att företagen slipper betala extra för mig. BULLSHIT. 

Vad händer om min mamma bestämmer sig för att flytta till Dalarna och jag inte kan följa med? Ska jag bo på gatan då eller? Hos mina systrar kan jag inte bo för dom har ingen plats och dom vill inte ha mig där om jag inte har ett jobb och har något att göra om dagarna. 

Hur jävla fuckat ska vårat samhälle bli egentligen? Dom har i princip uteslutit tusentals, säkert miljontals, ungdomar från att skaffa sig ett jobb, flytta hemifrån och faktiskt leva sitt eget liv. Och alla kallar oss för "typiska 90-talister" och att vi är "bortskämda". Really? Låter det som att vi är bortskämda eller? Tror du inte att vi kämpar för att vi ska komma någonstans?

Mina föräldrar må ha skämt bort mig när jag föddes eftersom jag är ett sladdbarn, men jag vet bättre än att gå omkring och tro att allt serveras på ett silverfat, för det gör det definitivt inte. 

Jag vet inte vart jag vill komma med det här inlägget, men jag är så jävla förbannad. Jag skulle avslutat mitt liv när jag hade chansen, det inser jag nu.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
angest
3/13/15, 11:08 AM
#1

Ja det finns ingen möjlighet att gå om gymnasiet när man gått "fel" program och tagit studenten. Jag gick också fel och ångrade mig först efteråt. Då återstod det att söka in på nån högskola.

Majken!
3/13/15, 11:13 AM
#2

Varför söker du inte in till andra utbildningar inom handel och/eller administration som inte hålls via komvux?

Castiel.
3/13/15, 11:16 AM
#3

#2 Jag har försökt, men mina betyg räcker inte till och oftast kräver dom även Matematik 2/Matematik B som jag inte har studerat och inte tänker studera heller för jag kämpade med Matematik 1b under HELA gymnasietiden. Jag har svårt för matte, dyskalkyli heter det, och förstår inte logiken i matematik.

#1 Jag sökte till högskola förra året när jag tog studenten, men dom tog i princip bara in folk som hade gjort högskoleprovet (vilket jag inte hade gjort) och dom som hade bra betyg. Jag hade inte bra betyg, jag hade bara hyfsat bra betyg. Men inte tillräckligt för att bli antagen. Det är tufft i dagens samhälle.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

angest
3/13/15, 11:20 AM
#4

#3 ja jag vet det är tufft. Jag hade inte tillräckligt bra betyg heller. Fick läsa in olika ämnen i ett år efter gymnasiet. Fruktansvärt drygt. :/

Castiel.
3/13/15, 11:25 AM
#5

#4 Det är något ofantligt drygt. Lyckligtvis fick jag godkänt i Matematik 1, fast jag var på gränsen att få ett F (Icke Godkänt) bara några veckor före betygen skulle sättas. Svenska A, B och C hade jag inga problem med, inte heller Engelska 5, 6 och 7.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Majken!
3/13/15, 11:28 AM
#6

Då tycker jag du ska göra högskoleprovet nästa gång det är dags! Då hamnar du även i den urvalsgruppen, bara att ha ett resultat (vilket som helst) hjälper en sådan gång.

Annons:
Castiel.
3/13/15, 11:31 AM
#7

#6 får nog göra det provet när ekonomin tillåter. Jag vet redan nu att Matematik delen kommer jag inte sätta, allt annat kommer nog gå bra. Det som stör mig är att det är på tid och jag presterar JÄTTEDÅLIGT under tidspress.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Castiel.
3/13/15, 11:33 AM
#8

Högskoleprovet kostar 450 kr, dom måste skoja???? Jag har hört att det endast kostar 100 kr som man sedan får tillbaka när man gjort klart provet.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

angest
3/13/15, 11:43 AM
#9

Ja det verkar inte bättre

http://www.uhr.se/sv/Om-UHR/Nyheter/Ny-anmalningsavgift-till-hogskoleprovet-fran-varen-2015/

Ny anmälningsavgift till högskoleprovet från och med våren 2015

2014-08-29

Regeringen har fattat beslut om en höjning av anmälningsavgiften till högskoleprovet. Det höjs från dagens 350 kronor till 450 kronor från och med den 1 december 2014.

Det har gått tio år sedan förra höjningen skedde. Under dessa tio år har antalet skrivande ökat nästan varje år. Kostnaderna för att ta fram högskoleprovsfrågor, trycka provet, hitta lokaler och personal till provdagen har också stigit. Det är bakgrunden till höjningen.

De som anmäler sig till högskoleprovet våren 2015 kommer att få betala den nya avgiften. Våren 2015 är provdatumet den 28 mars.

Castiel.
3/13/15, 11:46 AM
#10

Jaha, men då kan jag ju inte anmäla mig för att göra högskoleprovet för min ekonomi räcker inte till det.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[EvelinaL]
3/14/15, 4:26 AM
#11

Det finns olika former av bidrag man kan söka ( tex. aktivitetsbidrag, bostadsbidrag, bostadstillägg)och ställen som hjälper unga att komma in i arbetslivet (tex. UNGA IN) så mitt bästa tips är att försöka den vägen.

Castiel.
3/14/15, 12:15 PM
#12

#11 jag har ansökt om bostadsbidrag från FK, så jag hoppas att den beviljas. Aktivitetsersättning ansöker jag om varje månad och den ligger på ungefär 3 266 kr per månad beroende på hur många dagar i månaden det är. Har även gått tillbaka till soc och ansökt om lägenhetsavtal (vilket dom var ganska noga med att säga att det kan nekas eftersom dom anser att jag har ett ställe att bo på) samt försörjningsstöd vilket kommer ligga på lite över 1000-lappen.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Calcifer
3/15/15, 1:30 AM
#13

Det går att läsa utbildningar via universitet som ger dig rätt behörighet att söka till någon universitetsutbildning så du kan jobba inom det område du vill. T:ex att läsa strökurser, distans eller icke-distans. Jag gjorde det när jag till en början ville bli mattelärare. Jag gick estet och hade definitivt inte rätt behörighet för att kunna starta en utbildning till mattelärare på en gång eftersom jag bara läst t.o.m. matte B och jag har för mig att man måste ha klarat typ t.o.m. matte E eller nåt om man ska lära ut matte på gymnasiet (som var mitt mål då). Så kolla istället med något universitet som har en utbildning du skulle vilja gå, prata med deras studievägledare och kolla vilka ämnen du måste läsa upp, och sök dem sedan individuellt via https://www.antagning.se/. Det kan hända att det tar ett tag innan du har behörighet, men det är inte omöjligt. Och studerar du kurser via universitet så är du berättigad till CSN vilket gör att du kommer ha råd med eget boende om du väljer att även ta lån. Kolla bara hur lång tid det skulle ta att få behörighet samt hur lång själva utbildningen är så att du har tillräckligt med CSN veckor kvar för att göra båda delarna.

Lätt är det inte, och det kommer nog ta sin tid, men det är inte omöjligt att läsa kurser individuellt för att få rätt behörighet. Dessutom kan du även läsa många kurser på distans = de behöver inte finnas på din ort eller ens i samma ort. En sommar när jag inte fick sommarjobb valde jag två kurser som såg enkla ut och läste dem bara för att få CSN över sommaren.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
3/15/15, 1:34 AM
#14

Sen kan jag tillägga att dina föräldrar är bara försörjningsförpliktiga t.o.m. att du är 21 om du inte gått ut gymnasiet. Efter det kan dina föräldrar kräva att du ska flytta ut (om du är 18 och har betyg från gymnasiet) och är du då arbetslös kan soc inte tvinga dina föräldrar att ha dig hemma. Det är krångligt och tar tid och det kräver oftast att man är aktivt arbetssökande (och har aktiv kontakt med arbetsförmedlingen) eller att man är sjukskriven och har läkarintyg, men de kan som sagt inte tvinga dina föräldrar att ha en myndig person boende hemma som de måste försörja. Däremot har soc blivit mycket striktare så man måste göra mer för att få det beviljat, men det ska inte vara omöjligt. Om en handläggare påstår det så kräv en ny handläggare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Castiel.
3/15/15, 8:55 PM
#15

Skulle jättegärna vilja studera enstaka kurser för att få behörighet, men grejen är det att jag kan inte studera på distans då jag behöver aktiv hjälp av en lärare inom just det ämnet… Jag kan alltså inte sitta själv hemma och plugga eftersom jag behöver mycket hjälp.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Honestyisdead
3/20/15, 6:47 PM
#16

Jag har gått både på lomvux och lera några gånger. Flera deltagare hade tagit studenten.  Så det behöver inte vara kört.

Sedan heter det inte Aktivitetsersättning utan det heter aktivitetsstöd.

Calcifer
3/20/15, 10:09 PM
#17

Kan du söka de kurser du behöver på annan ort? Om du kommer upp i 100% så får du CSN för så mycket och då bör du få en lägenhet du har råd med också. Alltså, det är ju ingen garanti men de flesta har studentboende av någon sort du kan välja mellan. Så ge inte upp bara för att du inte kan studera på distans.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: