Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 2185 ggr
fia-mia
2/17/15, 11:03 AM

Motverka paniksyndrom med rätt kost

Hej!

Jag led för 1 1/2 år sedan av panikångest och har nu fått tillbaka detta i samband med att jag blivit fruktansvärt hypokondrisk. 

Jag jobbar mycket själv med att försöka bli av med/lindra detta och vill undvika medicinering. Är det någon här som upplever att en viss kost eller specifika livsmedel gör att ni mår bättre? Det enda jag läst är att koffein bör undvikas i större mängder.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Annons:
[EvelinaL]
2/17/15, 3:15 PM
#1

Koffein kan trigga panikattacker och du bör tänka på när du äter socker osv. En sak som kan vara bra att vara uppmärksam med är dina sköldskötelvärden och d-vitaminen då det kan leda till panikattaker och depprision. Får jag fråga varför du vill undvika medecin?

fia-mia
2/18/15, 12:21 PM
#2

Jag vill undvika det för att jag tror mer på att förebygga det eftersom jag inte lever med ständig ångest utan mer när livet är "stressigare än vanligt". Däremellan tycker jag så att säga att det inte behövs och jag tror att jag om jag verkligen kämpar kan lära mig hantera det bättre på sikt. Och då jag vet att rätt kost exempelvis kan hjälpa att reglera hormonbalansen för att kunna bli gravid tänker jag att det borde vara möjligt även i detta fall.  

Hade jag däremot haft ångest som påverkar mig 365 dagar om året hade jag kompletterat med mediciner men jag tror inte jag behöver det om det inte blir värre.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

fia-mia
2/18/15, 12:29 PM
#3

Och om jag skulle ta någon medicin vill jag i så fall få ta blodprov och kolla upp alla hormonvärden, brukar det vara svårt att ordna hos läkare?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[EvelinaL]
2/18/15, 2:12 PM
#4

Absolut inte det är bara att ringa och be om de proverna och förklara varför du vill ha dem. När man utreds för olika ångestsyndrom brukar de desutom göra lite rutinprover och kolla tex. d-vitamin, b12, sköldkötelhormon osv. så det skulle absolut inte vara konstigt att be om de proverna om man har de symptomen du beskriver.

fia-mia
2/20/15, 7:14 PM
#5

Nu är jag jätteförvirrad.  Jag ringde till VC idag och förklarade min situation och sa att om jag förstått det rätt så spelar hormonbalansen i kroppen ofta in om man har panikångest, t.ex. att man har brist på seratonin. Sköterskan var helt oförstående till detta och sa att det enda som kunde påverka var sköldkörtelproblem, aldrig hormonbalans eller vitaminupptag?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[EvelinaL]
2/20/15, 9:25 PM
#6

Vid just panikångest så gör det inte det men vid depprision och nedstämdhet har hormoner och vitaminer betydelse. Ofta kan panikångest bero på långvarig ångest/nedstämdhet, om du är osäker på vad som orsakar din panikångest så kan det ju vara bra att kolla hormoner och vitaminer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: