Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 3498 ggr
vaniljkaka
2/13/15, 9:32 AM

Jag dricker aldelles för mycket

På grund av min ångest och sociala fobi så dricker jag mer än jag borde. Förtjänar jag inte att må bra NÅN GÅNG? 
Är det fler här som tar till med alkohol och älskar effekten som den ger?

Annons:
VildaVittra
2/13/15, 9:40 AM
#1

Problemet är att alkoholen inte har den effekt som du tror, den ökar faktiskt ångest. Du får lindring för stunden, men resten av dagen/dagarna har du högre ångest än vad du skulle haft om du lät bli alkoholen. 

Att säga sig "älska effekten" är en enorm varningssignal, du är på väg neråt i alkoholträsket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KimE
2/13/15, 9:42 AM
#2

De flesta som dricker alcohol tycker om att bli avslappnad,glad och ångestfri ett tag problemet är att ångesten blir värre dagen efter samt att man inte tar tag i livet som man borde.

vaniljkaka
2/13/15, 9:44 AM
#3

#1 Jo jag vet att det inte är bra, min stödperson säger sig oxå vara orolig. 
Fast när jag går 24 timmar om dygnet och mår skit, kan man ju tycka att man förtjänar en kväll med lite avkoppling och lite glädje. För en gångs skull.

VildaVittra
2/13/15, 9:45 AM
#4

#3 Du tycker inte att du förtjänar ett liv med det istället?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fia81
2/13/15, 10:20 AM
#5

Min pappa dog av alkoholen när han var 66 år… Han tyckte också han "förtjänade  lite avkoppling och lite glädje"… Ta hand om dig… Livet utvecklas av valen vi gör… 

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[EvelinaL]
2/13/15, 12:47 PM
#6

Är det inte bättre att prata med en läkare om någon medecin som kan dämpa ångesten istället för alkohol?

Annons:
vaniljkaka
2/14/15, 12:01 PM
#7

#6 jo det är ju det jag gör. Han ger mig bara ssri/snri och atarax. Jävla sockerpiller, hjälper inte ett dugg. Tjatade till mig sobril en gång… men fick inte många och i väldigt svag dos, så dom tog slut så fort.
Men ska byta läkare för är inte nöjd med han jag har.
Bara för jag är ung så är det dumt att börja med sånt tycker han. Men är de bättre att må psykiskt dåligt och dricka för mycket när man är ung?? Bättre att få hjälp med medicin som en läkare skriver ut. Beroenderisken vet jag om.

VildaVittra
2/14/15, 12:23 PM
#8

#7 Blir du beroende av de starkare tabletterna så har du ett långt liv framför dig med ett konstant sug. Det hjälper ju inte heller mot ditt mående, utan kommer ju bara att göra att du får det ännu svårare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vaniljkaka
2/14/15, 12:27 PM
#9

# Ja jo det har jag hört. 
Men att må dåligt, skada sig och dricka alkohol är bättre då? Medicinen finns ju av en viss anledning, bara läkarna har blivit så dåliga på att skriva ut. 
Det är mitt liv och jag känner själv vad jag behöver.

vaniljkaka
2/14/15, 12:31 PM
#10

Min mamma får ju ut både morfin och benzo av samma läkare. Bara för att hon är 50 elr?

VildaVittra
2/14/15, 12:41 PM
#11

Får din mamma morfin så är hon ju fysiskt sjuk. 

"Det är mitt liv och jag känner själv vad jag behöver."

Gör du verkligen det?Jag förstår att lugnande tabletter kan verka som en bra lösning, men det är det inte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vaniljkaka
2/14/15, 1:16 PM
#12

Ja hon har ont i knäet, men jag skulle aldrig få något sånt om jag hade ont.

Har du själv använt benzo?

VildaVittra
2/14/15, 1:36 PM
#13

#12 Ja, men jag fick det för att jag inte är lika "sugen" på det som du. För de tar nämligen hänsyn till sådant som om man verkar vara en beroendepersonlighet. Mig får man istället tjata på för att jag ska ta medicin (förutom just nu när jag har ett mindre stenblock i min gallblåsa, det gör nämligen galet ont). 

Försök att hitta strategier istället, alltså något du ska göra när du får ångest. Har du hört talas om Geocaching?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
vaniljkaka
2/14/15, 2:01 PM
#14

#13 om du inte är lika sugen som jag har du kanske inte lika stark ångest som mig?
Ajah… vet inte vad jag ska skriva. Livet är sjukt orättvist iallafall.

VildaVittra
2/14/15, 2:05 PM
#15

#14 Jo, det har jag, jag är bara bättre på att hantera den. Men det är ju något du också kan lära dig att göra.

Visst är livet orättvist, men ansvaret att göra det bättre ligger på oss själva. 

Så, vad har du för strategier för att hantera ångest förutom att supa eller knapra piller? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vaniljkaka
2/14/15, 2:16 PM
#16

#Just nu har jag ingen strategi, börjar tröttna på de här livet. Misstänker att jag har gad, och läst att massage och akupunktur eller någon annan avslappning kan hjälpa. Skulle jag vela testa.

[Tuulikki]
2/14/15, 2:36 PM
#17

Jag har väldigt kraftig ångest och får stesolid utskrivet, men jag tror det är tack vare att jag inte tjatar eller missbrukar det. Det var läkaren själv som kom med förslaget och han frågade först hur jag ställde mig till vanebildande tabletter. 

Jag får ta 4 tabletter om dagen och jag överskrider ALDRIG det (många dagar tar jag inget alls men det är skönt att ha backup). Skulle jag missbruka och ta mer än jag får skulle läkaren ju inte skriva ut mer. Skulle jag tjata sönder om det skulle han förmodligen inte heller skriva ut. 

Nu har jag ju stesolid och jag antar att det är ungefär vad du är ute efter, men jag kan tala om för dig att det inte är nån mirakelmedicin som löser allt, du måste hitta andra sätt att hantera ångesten på. Det tog mig ett tag att inse, men tabletter tar inte bort ångesten, ibland märker jag inte ens att jag tagit dem och då kunde jag ju lika gärna låtit bli. 

 Har du funderat på DBT? KBT? Annan samtalsterapi eller någon aktivitet? Geocaching som du fått förslag om låter jättebra!

[Tuulikki]
2/14/15, 2:39 PM
#18

Kan tillägga att jag "bara" är 19år och vet precis hur orättvist det känns när man enligt läkaren är för ung för en viss typ av medicin. Men i slutet av dagen vill de ju en bara väl, de gör det inte för att jävlas.

VildaVittra
2/14/15, 2:41 PM
#19

#16 Ta upp det med din läkare, mycket går ju att få remiss till.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2/16/15, 2:00 PM
#20

Det VildaVittra skriver är mycket sant. Du vill inte skaffa dig ett beroende av varken alkohol eller medicin. Jag dricker inte alkohol alls längre sen flera år tillbaka eftersom jag insåg att jag började självmedicinera. Min läkare är mycket restriktiv med ångestdämpande och även smärtstillande. Det är jag tacksam för även om jag svär över det ibland. 

Har fått lära mig mindfullness. Det är inget som funkar på en gång, men efter hand så har det en mycket positiv effekt. Jag fick börja med det  när jag var hos en psykolog. Det finns böcker med cd-skivor till. Har en som heter "Mindfullness i vardagen" tror jag av Ola Schenström (om jag nu minns namnet rätt). Den tycker jag är jättebra. 

Ångest är fruktansvärt. Men inte värt ett beroende. Hoppas du kan få en remiss till  en bra psykolog eller motsvarande som kan hjälpa dig vidare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: