Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 2305 ggr
Lia
2/8/15, 9:40 PM

Kraftig ångest

Jag har haft panikångest i ca 6 år. Oftast på morgonen. Inga ssri har fungerat.Nyligen ändrades detta. Jag fick ångest på kvällen istället. Att bara tänka på att sova skapade hemsk ångest, och gör fortfarande, och ofta är jag vaken till 6 på morgonen och sover sen hela dagen. Ett annat problem som jag haft ett tag är att jag får sån hemsk panikångest fler gånger om dagen, där jag känner att enda utvägen är döden,bara för att slippa ångesten. Annars tänker jag inte så mycket på döden, det är just att när jag har här katastrofal ångest vet jag inte vart jag ska ta vägen. Och det är så ofta. Kbt hjälper för mycket men inte detta, i mitt fall. Vad i hela friden ska jag göra? Det är svårt att få andra att förstå.

Annons:
Honestyisdead
2/8/15, 9:44 PM
#1

Testat snri?

Lia
2/8/15, 9:50 PM
#2

Så, det skickade sig själv, söndag har uppdaterat texten:-) förresten äter jag litium, men det biter inte på detta problem tyvärr.

[EvelinaL]
2/8/15, 10:35 PM
#3

Hur länge gick du på ssri? Har du prövat andra typer av samtalsterapi?

Honestyisdead
2/8/15, 10:49 PM
#4

Undrar som sagt om du provat snri?

Lia
2/8/15, 11:54 PM
#5

Jag har inte provat snri vad jag vet. Under flera månader provade jag varje ny antidepressiv, men jag fick alltid samma resultat, extremt mycket biverkningar och ingenting positivt. Jag var med i en ångestgrupp, men det var inte bra, det skyller jag på de argsinta övriga medlemmarna. Jag har deltagit i vanliga samtal och då kbt.

[Tuulikki]
2/14/15, 9:56 AM
#6

Har du funderat på DBT?

Annons:
Lia
2/14/15, 10:30 AM
#7

#6 Jag är lite skeptisk mot det, men jag är såklart beredd att prova allt! Tyvärr finns det inget sånt i min håla, utan jag måste resa 15 mil för en sån behandling, så tyvärr får det vänta tills jag flyttat.

[Tuulikki]
2/14/15, 2:29 PM
#8

Jag var också väldigt skeptisk i början, haha!

Jag har Borderline och är bipolär, DBTn verkar bra för mig. Har inte kommit igång med gruppterapin än men de individuella mötena går jättebra och har fått mig mindre skeptiskt. Det är väldigt tufft för mig att ta mig dit och orka, men jag hoppas det är värt det i slutändan.

Ja 15 mil är kanske lite väl😉

Apex
2/15/15, 10:23 AM
#9

Vi sitter i samma båt..tyvärr. Känner igen denna grad av ångest som leder till att man funderar på döden som utväg. Jag vände mig akut till en enhet jag varit patient hos tidigare, är nu på ny medicin efter 12år med samma. Jag har föreslagit terapi eller gruppterapi som test, jag kan göra vad fan som helst för att slippa leva med ångesten som äter upp mig. Jag tränar dubbelpass varje dag och har jobb som jag trivs med, vågar inte ens tänka på hur jag hade haft utan dessa saker att stimulera på. Helgerna är värst, då finns det för mycket tid att tänka.


Upp till toppen
Annons: