00. Allmänt om ångest

avslagsångest, finns det?

2015-01-21 18:08 #0 av: papa-bear

som diagnos, menar jag.

det jag tänker på är att man undviker att göra saker pga rädslan att få ett nej till svar. exempelvis söka jobb, gå på krogen och ragga och liknande saker där nej är ett svar man helst inte vill ha, och knäcker självförtroende och självkänsla så att man drar sig för att försöka göra dessa saker.

Anmäl
2015-01-21 18:39 #1 av: [EvelinaL]

Absolut vet dock inte exakt vad det kallas. Jag skulle kunna tänka mig att KBT är den bästa behandlingen. 

Anmäl
2015-01-22 12:48 #2 av: LeJ

Prestationsångest?

Anmäl
2015-01-22 18:59 #3 av: papa-bear

prestationsångest är väl när man lägger sådan stor press på sig själv att klara av en sak så att man bryter ihop, typ när man vägrar lägga en straff för att man är rädd för att missa.

Anmäl
2015-01-24 00:34 #4 av: Bill&Bull

Har aldrig hört att de finns diagnos på det men vet inte, kanske de gör ;)
Jag tänker mer att det har med en osäkerhet att göra som i sin tur har med dålig självkänsla att göra, dom två sakerna gör de extra svårt att ta ett nej.
Men oavsett vilket ifall det är ett hinder så ska man söka hjälp för det, där man kan lära sig att kunna ta ett nej utan att "jorden går under"
:)

Anmäl
2015-02-04 13:58 #5 av: Wide Awake Dreamer

Rädsla för att få avslag/bli avvisad ingår i ett flertal diagnoser. Det räknas bl.a. som ett av de grundläggande problemen inom social fobi och fobisk personlighetsstörning. Kan även drabba dem som lider av andra ångestsjukdomar eller depression. Så det är vanligt förekommande. Det är möjligt att det även förekommer som någon slags isolerad fobi, men jag gissar att det vanligtvis är en del av någon större ångestproblematik eller depression.

Sedan skall man komma ihåg att avvisande är något som alla människor till viss grad tycker är jobbigt. Det är få som är helt oberörda av det. Det blir ett problem när man börjar skjuta på eller helt undvika situationer p.g.a. rädslan, eller när man tar så illa vid sig att man mår jättedåligt efteråt.  

Anmäl
2015-02-06 17:02 #6 av: LeJ

#3 Jag tycker det låter som samma sak, men jag är inte så insatt i alla olika sorters diagnoser. :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.