Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 4851 ggr
somewherenice
1/13/15, 5:43 PM

Sertralin - Hjälper det?

Hej!

Någon här som har erfarenhet av Sertralin vid depression, ångest och framför allt social fobi?

Nu är det så att jag har fått Sertralin utskrivet och planen är att jag ska börja på 25 mg och höja dosen med ytterligare 25 mg var fjärde vecka, tills jag har uppnått måldosen på 150 mg.

Jag har testat Fluoxetin tidigare och slutade på grund av bl.a. de sexuella biverkningarna.

Jag är egentligen inget stort fan av SSRI och tror inte på det särskilt mycket, men funderar på att ge det en chans.

Nu har jag några frågor:

1. Vilka effekter har du fått av Sertralin? Har det hjälpt dig?

2. Ni som är i förhållanden; har du helt eller delvist tappat förmågan att känna kärlekskänslor?

3. Hur ser det ut med de sexuella biverkningarna? Uppstår de redan vid en dos på 25 mg?

4. Om de inte hjälpte, slutade du eller gick du över till någon annan SSRI/SNRI?

5. Har du några tips på vad som kan hjälpa istället för Sertralin?

Tacksam för snabba svar…

Annons:
Honestyisdead
1/13/15, 5:48 PM
#1

Går inte att svara på undersökningen eftersom du ställer  flera frågor.

somewherenice
1/13/15, 5:49 PM
#2

#1 Undersökningen syftar till frågan i rubriken. Förlåt om det blev lite krångligt där.

Lia
1/13/15, 5:51 PM
#3

1. Jag fick bara massa biverkningar, som tex yrsel och ännu värre symtom även månader efter start, så jag gav det en ärlig chans men var tvungen att sluta. Jag blev inte hjälpt alls, varken ångest, depression eller social fobi blev lindrigare.

2. Jag tappade mina känslor ganska rejält, så det var en lättnad när jag slutade med medicinen.

3. Samma som 2, jag hade ingen lust med något alls.

4. Jag slutade som sagt efter några månader och provade flera andra SSRI efter det, och inget funkade på mig. Så lyssna inte för mycket på mig, jag är grymt känslig för antidepressiva. När jag höjt doser i hopp om att det ska bli lite bättre så har biverkningarna också höjts, så det var bara värre i min mening.

5. Nu har jag Borderline, så jag har fått litium mot mitt humör och mina depressioner, och för den biten hjälper det verkligen jättebra. Förutom att jag känner mig mycket mer tom när jag tar dem, men allt kan ju inte vara perfekt såklart. Dock hjälper det inte på min ångest.

Lia
1/13/15, 5:51 PM
#4

#1 Jag tolkade det som att man skulle svara på översta frågan :)

Fridaaaa
1/13/15, 6:14 PM
#5

Min sambo äter dem. Enda var första veckorna då mådde han skit men var tydligen väldigt vanligt, sedan blev det bara bättre och bättre. Muntorrhet men inga andra bieffekter

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
1/13/15, 6:19 PM
#6

Mun bästa väninna äter dom.

Första veckorna kände hon yrsel men nu mår hon bra :)

Annons:
somewherenice
1/13/15, 6:57 PM
#7

Avundas dem som inte får sexuella biverkningar. Tappade all sexlust och förmåga att uppnå orgasm på Fluoxetin, så jag antar att jag kommer att få dessa biverkningar av andra SSRI också. 😕

LeJ
1/13/15, 7:39 PM
#8

Jag tar sertralin och mirtazapin. Ja det hjälper mig, men alla är ju olika så det är bara att prova sig fram bland medicinerna. Jag har haft olika mediciner men har landat på dessa 2.  Nu har jag medicinerats mot depression sedan jag var 15 så jag har svårt att säga vad jag hade haft för sexlust utan medicin, men jag tycker det funkar bra såhär. Däremot hade jag sensaval ett tag, då försvann alla känslor jag hade över huvud taget, jag var som en robot liksom.

[Tuulikki]
1/15/15, 11:58 AM
#9

1. Vilka effekter har du fått av Sertralin? Har det hjälpt dig?
Det har hjälpt mig otroligt mycket och har väldigt bra effekt på mig. Trivs jättebra med sertralin :)

2. Ni som är i förhållanden; har du helt eller delvist tappat förmågan att känna kärlekskänslor?
Nej, inte det minsta

3. Hur ser det ut med de sexuella biverkningarna? Uppstår de redan vid en dos på 25 mg?
Jag har inte märkt något alls

4. Om de inte hjälpte, slutade du eller gick du över till någon annan SSRI/SNRI?
Kan inte svara på den frågan eftersom jag trivs med medicinen. Däremot åt jag mirtazapin innan och det funkade inte alls för mig.

5. Har du några tips på vad som kan hjälpa istället för Sertralin?
Tyvärr inte, eftersom det funkar så bra för mig. 

Jag kanske inte var till någon stor hjälp, men det är alltid skönt att få lite olika infallsvinklar :)

kampfrieser
1/20/15, 3:09 PM
#10

1. Mina effekter av Sertralin: ökad ångest. Helt värdelös medicin. 

2. SSRI överlag blockerar känslor, vare sig det är att känna sig ledsen eller glad. Det är så de fungerar.

3. Kan inte svara på det då jag slutade med Sertralin innan jag knappt började.

4. Började med Flouxetin efter Sertralin. Fungerade bättre då den inte gjorde mitt aktuella mående sämre, och hade en viss positiv verkan på humör och energi i början. Effekten avtog = doshöjningar, men upplevde inte att de gjorde någon markant skillnad. Fick behålla denna då den enl. läkare hjälpte mig eftersom jag inte mådde sämre utav den. Jag ville ju liksom inte ta livet av mig oftare. ":)"

I höstas fick jag ny läkare som erbjöd mig att välja och vraka bland olika kombinationer, och gnistan i mina ögon tändes då jag fick höra namnet Voxra - taget! Ingen SNRI eller SSRI alltså. Ren noradenalin. Håller i nuläget på att fasa ut Flouxetin och tanken är att jag ska klara mig på 300 mg Voxra. Rekommenderar, otrolig medicin. Funkar inte den typen utan läkare vill hålla sig till SSRI eller SNRI har jag hört att Cipralex ska fungera bra.

5. Vill inte rekommendera någon SSRI eller SNRI - slår ett hårt slag för Voxra. De jag har erfarenhet av att INTE fungera för många är just Sertralin - säger inte att det är så för alla såklart, men de jag har kontakt med har ratat denna. Mitrazapin är också något som verkar ha stjälpt mer än hjälpt. Har själv vägrat den, men har ett par kompisar som ätit den som fått ta Olanzapin i kombination pga så starka drömmar att de är som hallucinationer. Inga trevliga sådana.

Tyvärr är det ju så att Voxra är ett sista alternativ. Läkarna vill gärna inte skriva ut denna, varför vet jag inte. Det har väl kanske med att göra att den är något vanebildande, men jag upplever att större andelen av de som ätit den tycker den är fantastisk.

kampfrieser
1/20/15, 3:11 PM
#11

Tillägg: Har svårt för att svara för sexlusten just då detta är ett problem för mig med eller utan medicin. Men generellt sett ska Voxra som jag nämnt 100 gånger om ha motsatt effekt - den sexuella lusten osv sägs öka.

jmkforlajjf
1/21/15, 9:24 AM
#12

1. Vilka effekter har du fått av Sertralin? Har det hjälpt dig?

Jag får väldigt väldigt sällan ångest, och mina panikkänningar är som bortblåsta, vilket är otroligt skönt. Jag kan leva som vanligt igen, utan att oroa mig för panikångest.

2. Ni som är i förhållanden; har du helt eller delvist tappat förmågan att känna kärlekskänslor?

Näää, de tycker jag inte. Är väl som vanligt att de går upp och ner tycker jag.

3. Hur ser det ut med de sexuella biverkningarna? Uppstår de redan vid en dos på 25 mg?

Nu har jag börjat nyligen med dom, men har haft dom innan och då hade jag den biverkan ett tag, men sen kunde jag få orgasm igen utan problem. Dock har jag även p-stav så jag har sällan någon vidare sexlust men när man sätter igång så äre underbart!

Svarar på dom 3 första frågorna då dom andra två inte är relevanta för min del :)

Upp till toppen
Annons: