Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2040 ggr
[Dobban]
1/12/15, 7:01 PM

Vad gör man?

Hej! Nu kommer en lite längre text för att jag måste få skriva av mig.. Ja, vart ska man börja? Jag är idag 20 år gammal, bor med min sambo och våra två hundar. Jobbar deltid, vissa perioder mer andra mindre. Jag började få panikångest när jag var 13-14 år, är alltid väldigt orolig och nervös för vad som komma skall. Jag klarade mig igenom högstadiet och när jag började gymnasiet så var allt toppen, ett tag iallafall. Efter ett - två år i gymnasiet började jag må väldigt dåligt igen, fick panik av att gå in i klassrum, undvek alla redovisningar och självkänslan låg på botten. Allting blev värre och värre eftersom att jag har undvikit allting. Jag skolkade mer och mer, men mina föräldrar visste ingenting. Efter en period blev jag sjukskriven i omgångar, försökte börja om och ta tag i allting i omgångar också men ramlade tillbaka gång på gång. (Ursäkta att det är så luddigt, har knappt något minne av denna tiden) Jag åt antidepressiva, började om ett år, men jag orkade inte. Jag orkade inte och jag ville inte, sedan kom ett självskadebeteende, har dock inte skadat mig på länge nu. Mitt liv är fortfarande helt upp och ner, varje dag grubblar jag över mig själv och mitt liv, vad ska jag göra? Vad vill jag? Vissa veckor går jag bara hemma, vilket gör situationen ännu värre. Vissa dagar planerar jag mitt liv och allt är på topp! Och tänker att imorgon ska jag göra si och så, planerar liksom. När jag sedan vaknar dagen efter känns allt hopplöst. Allt jag gör tar lång tid, jag förstår inte, skjuter på saker till sista stund. Ibland undrar jag om jag bara är lat eller om min energi går åt till att oroa mig för saker och ting. Antingen så är jag på toppen eller så är jag på botten. När jag mår som idag tänker jag att jag ska kontakta vårdcentralen, men när jag vaknar dagen efter så "är det ju inte så farligt" och så har vi en spiral. Känns som att det är något som inte stämmer med mig. Har fruktansvärd ångest över min vikt med, jag tröstäter och har gått upp över 15 kg på dessa år. Någon som känner sig i samma sits? Som har tips på vad man ska göra, hur tar jag det första steget liksom.

Annons:
[EvelinaL]
1/13/15, 12:39 AM
#1

Har du fått en riktigt utredning och i så fall har de uteslutit bipolärsjukdom eller Borderline? Tar du någon medecin för att dämpa detta eller någon form av terrapi? Jag har själv haft stora problem med tröstätnig och med att spy upp mat och jag rekomenderar bulimibibeln stark, det är sällan en bok har löst saker för mig men den gav mig verkligen insikt över varför jag äter och hur jag kan hantera det. Vet du vad det var som orsakade din panikångest; gener, ptsd eller något annat?

[Dobban]
1/13/15, 9:51 AM
#2

#1 nej, det har jag inte fått. Det har varit frågor kring min depression och sedan medicin därefter. Har ätit sertralin och citalopram men nu äter jag ingenting sedan lite mer än ett halvår tillbaka, jag trodde väl att det skulle vara bra nu. Men jag känner ibland att jag önskar att det är något "fel" så jag vet varför jag är som jag är. Känner också igen mig i ADD, GAD och HSP. Jag tror det kan ha mycket med gener att göra, har en mamma som varit och är deprimerad sedan länge och även hon äter mediciner. Är också uppvuxen med mycket alkohol runt omkring mig. Tack för tipset, ska kolla upp den boken!

Upp till toppen
Annons: