Annons:
Etiketti-media
Läst 2027 ggr
[MQL]
2015-01-08 16:43

Läsvärt

Annons:
[EvelinaL]
2015-01-08 19:07
#1

Blir så ledsen på folk som helt är emot medecin och tycker att det är rakt upp och ner dåligt. Har man tex. kronisk depprison kan de vara det ända som hjälper. Dock skrivs medeciner ut i överflöd eftersom vi inte har tid eller pengar att ge folk den samtalsterapi de faktiskt behöver men att säga att medecin inte funkar och får oss att må dåligt är ren bullshit.

[MQL]
2015-01-08 19:47
#2

I slutänden är det ingen "bullshit" Kroppen blir förgiftad och då mår man inte så bra! Det är summan av kardemumman..Och rädslor.

[EvelinaL]
2015-01-08 20:28
#3

Att säga att kroppen blir "förgiftad" av tex. antideppresiva är väldigt okunnigt då de flesta antideppresiva tillför seratonin till hjärnan vilket hjärnan redan skapar av sig själv och är det som gör känslan av att vara glad. Vissa har svårt att ta upp seratonin och vissa kan inte skapa tillräkligt mycket seratonin av sig själv  så därför kan man behöva serotanin för att må bra. Kallar du att ta d-vitaminer på vintern också att förgifta kroppen?

[MQL]
2015-01-08 20:52
#4

Äter D- vitamin men absolut inget som påverkar hjärnan el psyket! Men visst är detta läsvärt,Tror absolut det är sunt att ta till sig texten och kunnandet bakom.

[EvelinaL]
2015-01-08 21:04
#5

För hjärnan påverkas ju inte alls av d-vitamin. Det är sunt att ta till sig saker men man ska absolut inte lita på allt som sägs. Var källkritisk och läs på hur d-vitamin påverkar din kropp och hur det fungerar innan du uttalar dig om hur dåligt det är med saker som påverkar hjärnan.

soetisen
2015-01-08 21:59
#6

Fast vid vissa psykiska åkommor behöver man mediciner. Förstår inte varför många ifrågasätter medicin mot psykiatriska sjukdomar men har inte hört någon ifrågasätta till exempel blodtryckssänkande mediciner.

Sen tycker jag det är väldigt konstigt att säga att bara för att psykiska mediciner har ökat så har det också ökat med psykiska sjukdomar. Sjukdomarna kanske har ökat av livsstilsförändringar? Söker fler vård för psykiska sjukdomar nu än förr? Acceptansen för psykiska sjukdomar har ökat och då kanske det finns fler som vågar söka vård. Det kan finnas många förklaringar och jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att säga att det bara är en sak har påverkat, för det är det inte.

Sen D-vitamin påverkar mycket väl hjärnan och psyket. Varför skulle då folk med vinterdepressioner må bättre av D-vitamin på vintern? Är bara att googla lite snabbt så kan man läsa om hur mycket D-vitamin påverkar kroppen och hjärnan.

- Medarbetare på studier.ifokus

Annons:
Monsva
2015-01-09 21:56
#7

Otäck artikel. Ren propaganda. VARFÖR skulle det vara sämre att äta mediciner mot sjukdomar i hjärnan än mot sjukdomar i övriga kroppen? Och väldigt många människor är vid liv idag pga att de äter dessa mediciner. Jag är en av dessa.

[Tuulikki]
2015-01-10 11:06
#8

Jag hade inte klarat mig utan mina mediciner. Just nu. Det betyder ju inte att jag alltid kommer vara beroende av dem (även om vissa äter mediciner livet ut). Ser inget fel i att äta mediciner som hjälper en mot psykisk ohälsa. Lika lite som jag ser felet i att äta mediciner mot fysiska sjukdomar.

Bara för att piller inte är någon lösning för vissa betyder ju inte det att det gäller alla andra också. Vi är olika.

Upp till toppen
Annons: