00. Allmänt om ångest

Ångest när jag ska sova

2014-12-31 00:06 #0 av: Anonym

Hej. Jag får jätte mycket ångest när jag ska sova då jag hör röster i mitt rum, det känns som någon stirrar på mig och jag kan känna hur nån 'drar' sin hand över min axel osv fast det finns ju ingen där. Vad ska jag göra?

Anmäl
2014-12-31 00:40 #1 av: Bill&Bull

Låter obehagligt. Du borde få något som dämpar ångesten om du inte redan har det.
Försök fråga dig själv vad du hör och och känner, sen om det är trovärdig eller bara i ditt huvud, sen om du kan "släppa" det nu och sova. Alltså du frågar dig själv som om någon annan gjorde det. Även om du vet svaren. Kan även hjälpa att skriva ner det. Glöm inte andas! Men självfallet tycker jag du borde få någon medicinsk hjälp mot din ångest så du kan sova.

Anmäl
2014-12-31 02:07 #2 av: Amanka

Du kan även fråga din läkare om du kan få imovane som är ett bra läkemedel att somna på. Mycket vanligt i Sverige och helt ofarligt

Anmäl
2014-12-31 08:24 #3 av: M A N I N A N

Imovane är beroendeframkallande och ska tas med försiktighet.

Anmäl
2015-01-03 00:09 #4 av: Ethina

Ingen är där. Slappna av, gör något du tycker om i sängen, lyssna på musik, koncentrera dig på något annat. Funkar inte det kan du prova atarax eller theralen.

Anmäl
2015-01-03 00:37 #5 av: [EvelinaL]

Det är mycket vanligt att man blir paranoid på kvällarna. Tycker du att de påverkar din sömn mycket kan det vara värt att fråga läkarn efter något som kan hjälpa dig sova på kvällen. Tex. theralen 

Anmäl
2015-01-03 10:53 #6 av: Rödluvan

Jag har ibland liknande upplevelser framförallt när jag ska sova men jag har fått prova flera olika neuroleptika och det har hjälp mycket! Zyprexa (Olanzapin) var den som hjälpte snabbast och bäst men jag gick upp mycket i vikt av den men det finns andra med färre biverkningar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.