Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 3839 ggr
Enilorac_90
12/23/14, 5:26 PM

Denna jävla ångest, snälla hjälp mig...!!

Hej på er alla mitt i juletid!

Nu har alla säkert fullt upp med julfix och allt sådant , men jag hoppas att någon ser detta inlägg och känner igen sig i mitt problem.

Det är just därför jag skriver här, för att förhoppningsvis möta en likasinnad som jag kan få tips av. Ingen förstår min ångestsjukdom, inte ens jag själv förstår mig på den fast jag haft den i snart 10 år, och att det bara blir sämre gör mig livrädd och panikslagen:(

Är en tjej på snart 25 år som kämpat dag och natt med det psykiska problemen i hela min ungdom. Jag har gått och går i terapi men jag känner att ingen förstår mig, och jag tycker inte det är konstigt , man måste ha sjukdomen själv för att förstå vad det innebär och att det kan vara så svårt. När man är totalt hjälplös i sin ångest, gör det så ont att höra från nära vänner, familj och i terapin : " ryck upp dig"  " jag känner inte igen dig längre"  " är det något speciellt som har hänt"  osv… 

Det värsta är att jag har ingen aning om varför jag har haft så mycket depressioner och  utvecklat GAD ( generaliserat ångestsyndrom) Ångestattackerna kan komma plötsligt, helt utan anledning och det behöver inte vara något negativt som utlöst dem, samma gäller självmordstankarna och nedstämdheten , dem känslorna kan också komma som ett brev på posten och jag ser liksom inget ljus i tunneln . Detta kan hålla i sig allt ifrån en dag till flera månader åt gången. Det enda jag vet är att allting har blivit en ond cirkel efter dessa 10 år , jag får ångest av ångesten och i perioder har jag undvikit offentliga miljöer som tåg och bussresor, bio, restauranger och umgänge. 

Mina symptom och problem:

grubblar, överanalyserar allt, hakar upp mig på småsaker och vrider på det jag hör/ser till en negativ tolkning och tar allt personligt, extremt dålig självkänsla, stress, ångest, panikångest, återkommande depressioner.

svettningar, huvudvärk,yrsel, svimningskänslor, spykänslor,magproblem,skakningar, håglös,utmattad, ont i bröstet, klump i halsen, obehagskänslor, krypningar i kropp, domningar i ansikte,händer och läppar, värk i ögon, ryggproblem, ofokuserad, ingen kondition.

Jag skulle kunna skriva en hel bok om mig själv men det orkar jag inte skriva och det finns ingen som orkar läsa det så jag håller mig kort och undrar bara om det är någon som är eller har varit i min situation och helst någon som blivit bättre i sin psykiska hälsa och vill dela med sig? 

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR

Annons:
Huygens
12/23/14, 5:35 PM
#1

Jag funderar på vad som kan påverka ångesten? Jag undrar om det finns något som ger ett annat mönster, om det går att identifiera?

Finns det någonting du kan göra som aktivitet, för att bryta ångestkänslan? finns det perioder när du gjort något och ångesten varit mindre?

Känns det bättre med personer som förstår dej eller kan du få ångest även med dom?

Sjöstjärna
12/23/14, 5:36 PM
#2

Jag beklagar att du mår så dåligt. 🤗 Har du varit hos någon som kunnat utesluta att du har hormonella obalanser eller brist på signalsubstanser? Brist på sköldkörtelhormon, kortisol och progesteron kan ge symtom av den typen du beskriver, även brist på vitamin B12 och D3 samt omega 3 och magnesium kan bidra till liknande problem.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Saffran0Spice
12/23/14, 5:43 PM
#3

Tyvärr kan jag inte ge några större råd men ska ge dem jag kan!

När du hamnar i en ångestladdad situation så måste du göra något för att minska den så att den inte eskalerar. Jag brukar göra något av dessa beroende på situationen:

  • Gå till ett annat rum och göra andningsövningar ifred.
  • Ta en promenad utomhus - gå/springa av mig värsta ångest-ruschen.
  • Stanna upp och meditera (blunda, fokus på andning, räkna till 100 osv..)
  • Sitta så avslappnat som möjligt och ta långa, djupa andetag under 5-10min eller så länge det behövs.
  • Ibland krävs lugnande medicin utöver de ovanstående.

Ta micro steg och testa dig fram med vilka metoder som fungerar bäst för dig och sedan när du får tillfälle så ta upp ångesthanteringsövningar med en psykolog eller terapeut.

Om de du har säger till dig att ex ''skärpa dig'' eller liknande så byt vårdkontakt, du måste ha någon som kan ta dig och dina problem på fullaste allvar.

Styrkekramar till dig och hoppas du får en fin jul🌺
//Saffran

exitingsvillemo
12/23/14, 6:07 PM
#4

äter du ngn medicin för din depression och ångest?

Jag äter zoloft och kommer fortsätta med det hela livet. Den tar bort min ångest och depression. Panikångest kan jag fortfarande få ibland men jag har kommit å att det inte är ngt farligt och har hittat genvägar att minska symtomen.

Men utan zoloften skulle jag inte klara av deressionen eller den "vanliga" ångesten.

[EvelinaL]
12/23/14, 8:43 PM
#5

Jag har tyckt att psykodynamisk terapi har hjälpt mig sjukt mycket och det har kunnat förklara för mig varför jag får panikattacker och hur jag ska hantera dom. Det är självklart individuellt vad som funkar men det är något som har funkat för mig.

campa
12/24/14, 12:04 PM
#6

Känner igen mej i din berättelse.

Jag har GAD och mår bra i långa perioder (månader),se dippar jag ner i svarta hålet…är på spänn hela tiden o stressar upp mej för småsaker.

Har problem med hjärtat som lever sitt eget liv o detta stressar mej väldigt…analyserar söker på nätet efter info. ringer min dr. o bla bla bla…

Ska livet se ut så här?

Många kramar

Annons:
Upp till toppen
Annons: