Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3311 ggr
beaast
12/22/14, 12:56 PM

ångest.. varför nu?

mitt liv har bestått utav ångest och svek, Jag lärde mig rätt tidigt att livet inte alltid är så lätt, Mobbing,familjen som bråkar, killar som behandlar mig sämre än skit, vänner som inte alls har vare äkta, farfar & morfar dog.. Jag tycker själv inte att jag borde gnälla då det finns folk som har så sjukt mkt värre än mig, Men jag vet att man inte ska tänka så.. Men detta som hänt har fått mitt att tveka så sjukt mkt på mig själv, På mitt utseende och på min kropp, gillar inte alls min kropp, Och önskar att man kunde trolla o få ändra kroppen som man vill.. Så jag iaf kan vara lite nöjd. Jag har även börjat tveka på andra folk, hur mycket kan jag lite på folk? Vilka kan jag ens lita på? Jag började undvika folk, Jag drar mig undan och vill inte alls vara där det finns massa människor, Så julen har alltid vare jobbigt för mig.. Alltid mkt folk,stress o spring.. Även fast det bara är familjen har jag känt att varenda år är lika dant, jag drar mig utan o har ångest… Så denna jul sa jag ifrån vill inte fira vill inte ha jul.. Så jag åkte till pojkvännen.. Den enda som får mig riktigt riktigt glad, o känner att jag kanske duger endå.. Och stannar nog här till efter nyår, så denna jul kommer jag vara hos hans familj, och det känns bara skumt just nu, att jag valde bort min familj för dessa.. Men kommer även vara hos syster nån dag då hon är gravid och väntar barn, idag är den beräknande tiden att hon ska föda, så jag hoppas att lillan kommer ut snart! moster vill ju träffa henne NU :') Men då är det dessa jävla tankar, vad kommer dom.tycka om mig? (har inte träffat dom så mkt bara ca 2 gånger) Hur ska jag bete mig? Kommer dom märka att jag mår dåligt? Vad ska jag göra om jag får ångest elr så, då jag inte vill riktigt prata öppet om hur jag mår.. Förlåt för en jobbig o onödig text! Tack för mig

Annons:
Calcifer
12/27/14, 1:16 PM
#1

Ingen jobbig eller onödig text. Alls.

Jag spenderade julen hos min syster med min systerson, mamma och styvpappa och t.o.m. JAG behövde komma iväg och vara ifred ett tag (gick t:ex på bio ensam). Om du vill vara ärlig går det ju att säga "nu blir det lite för mycket, jag ska bara gå och läsa en bok en stund" eller dylikt. Annars går det, och man får faktiskt, dra en vit lögn och säga "oj, åt lite för mycket och blev lite illamående, ska bara gå och ligga på sängen och vila en stund". 

Det finns liksom inga regler egentligen. Inte om man har problematik. Jag vet att min syster ibland tyckte det var tråkigt att jag inte umgicks med dem, men hon vet om min problematik och när jag stängde in mig i ett rum så störde hon inte. Sedan när jag kom ut så dansade vi (jag, mamma, syrran och hennes son) våldsamt till julsånger och sjöng med och verkligen hade en social stund. 

Men vill du inte att de ska veta om att ibland blir det för mycket så får man dra en vit lögn. "Jag har ont i huvudet, jag ska bara vila en stund så kommer jag", t:ex. Det finns ingen skam eller dumhet eller något annat i att ibland vilja erkänna sin problematik och ta en paus - även om du inte erkänner den för dem men för dig själv. Och din pojkvän borde nog veta om din problematik så till honom kan du ju vara ärlig, så kan han säga "hon har ont i huvudet" etc, om du förstår vad jag menar.

Julen är stressig, speciellt om man har annan problematik bakom, och det finns inga tvång om att man måste göra vissa saker. Orkar man inte så gör man det inte. Sedan är det i mina ögon inget fel i att dra en vit lögn just pga det. Så länge man inte typ säger "jag har cancer, jag måste lägga mig ner", så varför inte skylla på huvudvärk eller dylikt? Det finns ju vita lögner som är helt okej, sen finns det helt vansinniga lögner (som cancer, etc) som jag inte tycker är okej.

Men nej, ditt inlägg är varken jobbigt eller onödigt.

Vill du ha fler tips så säg till.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

beaast
2/3/15, 1:59 PM
#2

tack! :) #1

[Tuulikki]
2/14/15, 10:03 AM
#3

Stort cred till #1, tycker det var ett jättebra svar! 

TS, hoppas det känns bättre nu när julen är överstökad :)

Upp till toppen
Annons: