Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 5147 ggr
sunflower185
12/10/14, 6:46 PM

Nån som är HSP? (highly sensitive person)

Hej,

Undrar om det finns flera av er där ute som ser er själva som HSP (highly sensitive person)? 

Det var när jag började läsa om detta karaktärsdrag på nätet som jag kände direkt att "det är ju jag!". Känns äntligen som att jag har ett svar på varför jag alltid känt mig annorlunda och reagerar annorlunda än andra på vissa saker och ting. 

Det kan t.ex. vara följande, nån som känner igen sig? : 

- kan ha dåligt samvete i flera dagar om jag varit tvungen att säga ifrån till en kollega eller vän eller tacka nej till inbjudningar

- har STORT behov av egentid, blir fort mentalt trött om jag är bland mycket folk (t.ex. vara ute på stan, hos vänner etc..)

- kan inte ha för mycket inplanerat i kalendern (gympass, träffar med kompisar, shopping ..) , det dränerar mig totalt om jag inte får "tanka" ordentligt emellan.

- känner jag mig väldigt entusiastisk för något kör jag på i 150 så att jag glömmer bort att äta, sova osv, får väldigt svårt att varva ned.

- andra människors sinnesstämning påverkar mig mycket

- känner direkt om någon tar illa vid sig eller blir sårad av någons kommentar

- lägger ofta märke till detaljer i omgivningen som inte andra bryr sig om

- funderar mycket och länge på saker och ting (överanalyserar ofta)

- dålig att hantera stress, får lätt utbrott

Vilka andra karaktärsdrag har ni? Hur påverkar det vardagen för er?

Annons:
vaniljkaka
12/10/14, 6:58 PM
#1

Ja jag har troligen det, både jag och min kontaktperson tycker att det stämmer in på mig.  Nästan alla symptom stämmer in på mig, det jobbigaste med att vara hsp är att jag blir helt slut efter att ha umgåtts med folk, det tar för mycket energi. Efter ett tag har jag svårt att tycka det är roligt och kunna koncentrera mig.

Tjeja
12/10/14, 7:07 PM
#2

Förutom "- känner direkt om någon tar illa vid sig eller blir sårad av någons kommentar" så är allt du radar upp ovan klassiska ADHD symtom också.. 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sunflower185
12/10/14, 9:03 PM
#3

#1, jag blir också helt slut av att vistas bland mycket folk en längre tid, jag tar in så mycket intryck att jag måste "återhämta" mig efteråt. Trivs bra med att vara ensam och i lugn och ro, och behöver min dagliga dos av egentid för att må bra.

2#, Hmm, har faktiskt inte tänkt på att de även liknar ADHD.. 🤔

[Mathildaqdt]
12/12/14, 12:54 AM
#4

Känner igen mig i det mesta du har radat upp

vaniljkaka
12/12/14, 9:35 PM
#5

Liknar hsp adhd/add? Ska faktiskt utredas för det snart. Adhd och add alltså. Man tycker ju att det är rena motsatsen.

tarantass
12/13/14, 10:43 PM
#6

#5: ytligt sett kan en del av dragen se ut som motsatser, men många har (eller känner igen sig i) båda. Asperger/autism kan också finnas med i kompotten. Eller drag av. Viktigt att komma ihåg är dock att HSP inte är någon officiell diagnos (vad jag vet).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
InkaAthilea
12/15/14, 10:46 AM
#7

Jag är en HSP,  garanterat! Kändes som en "vändpunkt" då jag läste om det. Förstod att jag inte var fel, vilket jag upplevt många ggr i mitt liv.  Jag har känt och upplevt att jag verkar tänka och fungera på ett helt annat sätt än de flesta andra. 

Kan tipsa om böckerna "Drunkna inte i dina känslor" och "Den högkänsliga människan" 

samt läsa på: http://www.hsperson.se/ eller http://www.hsperson.com/

:)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

linapersson1989
12/15/14, 8:22 PM
#8

Jag är en HSP och jag fick tips av min psykolog om en författare som själv är en sån personlighet som heter Elaine Aron hon har skrivit massa böcker om detta och beställer man dem på engelska är dem billiga och då får man också hennes ord. Kan jag verkligen rekommendera inte bara till HSP personligheter utan också till dem som är nyfikna på vad det är för hennes böcker riktar sig till i stort sätt alla. Dem böckerna har hjälpt mig väldigt mycket. Och terapi såklart vilket alla borde testa :)

JennyUtter
12/16/14, 12:51 PM
#9

Känner igen mig jätte mycket, men mycket av det beror nog på min Asperger!

Zåmbii3
12/22/14, 7:35 AM
#10

Läste om det förut (precis som du gjorde) och kände igen mig direkt!
Så som jag har förstått det så är dock inte HSP någon sjukdom, utan det är ett personlighetsdrag🙂

För övrigt så får ni som känner att ni är HSP (och andra också såklart) höra av er till mig om ni vill prata, Alltid kul med jämlika❤️

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

Sjöstjärna
12/23/14, 6:13 PM
#11

Jag är HSP men har inte så många av de karaktärsdragen som du beskriver, däremot är jag väldigt intuitiv, empatisk och har överdrivet bra syn, hörsel och luktsinne. För min del innebär HSPn inte något negativt eller jobbigt utan bara positiva saker. Visst jag är onödigt känslig för kritik och ta lätt illa vid mig, men att vara känslig kan vara en fördel också. Elaine Aron, som är den som uppfunnit begreppet, beskriver HSP som något av en superkraft. HSP-individer är de som som är så receptiva och känsliga att de tidigt ska kunna varna resten av flocken om en fara närmar sig, så flockens överlevnad var troligtvis beroende av HSP-individer. Det viktigaste som HSP, enligt min mening, är att veta sina egna gränser, att planera sitt liv så att man har tid för reflektion och återhämtning samt inte minst att lära sig att säga NEJ och stå fast vid det, utan att det känns som en börda.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Sjöstjärna
12/23/14, 6:16 PM
#12

Här finns ett enkelt test man kan göra som ger en indikation på om man är HSP.

http://www.hsperson.se/media/5e2083fe71ad8bc7ffff8451a426365.pdf

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Smulan80
1/1/15, 8:04 PM
#13

Jodå det plus kronisk komplex ptsd gör livet inte helt roligt… alla tycker jag är så förbannat överkänslig, mot allt… skitjobbigt.

Annons:
Freddy H-K
1/14/15, 12:34 AM
#14

Är också helt klart känsligare än de flesta. Är på utredning för HSP 🙂

Sjöstjärna
1/14/15, 11:51 AM
#15

#14 Var görs sådana utredningar?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Freddy H-K
1/14/15, 7:37 PM
#16

Jag går egentligen på utredning för add men jag och min psykolog snackar mycket om att jag kan ha HSP också. Även om de inte räknar HSP som diagnos så kan det ju vara skönt att luta sig mot, och för att få ökad förståelse. Både från mig själv och från andra 🙂

Sjöstjärna
1/14/15, 9:47 PM
#17

Okej, nej det var därför som jag undrade, för det är ju inte direkt en godkänd diagnos.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Tillvaroturist
1/14/15, 11:28 PM
#18

Jag är verkligen HSP till punkt och pricka! Jag har lite svårt att hantera det, så pass att det blir funktionshindrande. Jag vet inte om det "bara" kallas för HSP då eller om det övergår i någon annan diagnos när det innebär problem i vardagen?

Freddy H-K
1/15/15, 2:20 AM
#19

Precis. Jag tänker samma sak om mig själv där, Nu vet inte jag än om jag har något annat än som gör att mitt liv inte riktigt fungerar. Men är det bara på grund av HSP så är det i så fall så pass problematiskt att man borde få samma rättigheter som om man har en diagnos

Sjöstjärna
1/15/15, 11:05 AM
#20

Ren HSP borde inte behöva innebära ett problem utan snarare vara en tillgång och en styrka. Upplevern man HSP som en svaghet så tror jag att man kan ha andra områden som ställer till det för en, kanske någon annan diagnos eller kanske bara allmäna problem som rädslor, dålig självkänsla, svårt att sätta gränser eller liknande.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
InkaAthilea
1/20/15, 3:29 PM
#21

Såhär tänker jag: Att vara HSP  är ingen diagnos eftersom det inte är något man har utan något man är. Plus att vi är för många som är det för att det ska kunna kallas diagnos eller sjukdom MEN många av "symptomen" kan ändå kännas som en svaghet för att vi är programmerade att tycka och känna att rädd, känslig osv är en svaghet - något dåligt.  Detta leder ofta till en försvagad självkänsla (eftersom vi ofta får uppleva att det vi känner och tycker inte är okej och därför inte blir bekräftade som de personer vi är)  och behöver inte alls bero på att man har nån underliggande diagnos.

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Sjöstjärna
1/20/15, 8:08 PM
#22

#21 Hur kan det vara något annat än negativt om man lever med obefogade rädslor som begränsar livet?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

tarantass
2/2/15, 7:00 PM
#23

Saker kan ju vara fördelar under vissa omständigheter och nackdelar under andra. Det lär vara en orsak till att evolutionen har gjort oss olika.

Just nu kan man nog säga att vi lever i ett samhälle som premierar hårdhet och som har försatt sig i en situation där behovet att uppvärdera känslighet börjar bli akut.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Wide Awake Dreamer
2/4/15, 1:33 PM
#24

Tycker mig se väldigt många drag av GAD i beskrivningen av HSP. Jag känner igen mig väldigt mycket i det som skrivs om HSP, dock inte allt. Min officiella diagnos är fobisk personlighetsstörning, men jag misstänker själv att jag lutar mer åt GAD-hållet.

Upp till toppen
Annons: