Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 2675 ggr
Freddy20
12/10/14, 10:55 AM

Medicin mot ångest

Hade några funderingar, lider av en del ångest och panikattacker. Jag har börjat fundera på att börja ta nån medicin mot det, men då undrar jag hur lätt kan man få medicin? Om jag går till vårdcentralen och säger att jag lider av ångest som hindrar min vardag, kan de skriva ut något direkt eller måste man gå och prata med psykolog först? Finns det mediciner som inte är beroendeframkallande? Och hur mycket påverkas man, kan man fortfarande göra saker som att träffa kompisar och så? (Kanske olika för vad man tar men generellt, eller era upplevelser)

Tack för svar!

Annons:
Mitralis
12/10/14, 11:19 AM
#1

Jag pratade med min läkare på vårdcentralen. Fick recept på Sertralin direkt och remis till KBT-terapi. Otroligt nöjd över medecineringen. Den gör att jag orkar träffa kompisar och hitta på saker. Förut ville jag inte det för jag var utmattad. Kan även köra bil igen. Det kunde jag inte en tid innan för jag var för nervös och orolig. 
Nu kan jag skiva korv igen utan att gråta för att jag inte vet hur stora skivorna ska vara.



[JeanetteK]
12/10/14, 12:13 PM
#2

Jag gjorde som Mitralis - började med att prata med läkaren på vc. Jag fick recept samt remiss till KBT-terapi. Jag äter citalopram varje dag som är nivåhöjande, så jag inte hamnar i depression. Sen har jag oxascand i nödfall  när jag får tokångest. Citalopram är en rätt mild variant av antidepressiv medicin. Man fasar in och ut den. Oxascand däremot är sånt man kan bli beroende av så det tar jag bara i nödfall som sagt. Det känns bra att ha i väskan eller fickan så man vet att man har hjälp om man får ett ångestanfall ute på stan till exempel. 

Så börja hos vc! Lycka till! ❤️

[EvelinaL]
12/10/14, 8:53 PM
#3

Du kan ju pröva atarx mot ångesten. Det är inte beroendeframkallande och är ångestdämpande dock kan man bli rätt trött av det.

Freddy20
12/12/14, 11:13 PM
#4

Tack så mycket för svaren! Kanske dags att gå dit då… Hur mycket frågar de om, hur länge måste man sitta och prata? På vc alltså. 

Och jag antar att man går till läkare för det?

Men remiss till kbt, får man en tid hemskickad av dem eller bokar man själv tid eller hur fungerar det?

Mitralis
12/13/14, 8:07 AM
#5

De frågar en hel del eftersom de inte vill medicinera någon i onödan. Du kommer säkert att få fylla i ett formulär också. Det tog inte så lång tid, de träffar säkert flera i veckan med den här problematiken så de listar fort ut vad det är frågan om.
Läkaren ordnade så att Kbt-terapeften ringde upp mej och bokade tid. Det tog dock två-tre månader, har jag för mej. Men det kanske var lika bra så att man hann landa i medicinen först. 
Tycker absolut att du ska boka en tid hos din VC om du känner att du har ett behov av det. Det var det bästa jag gjort på länge 🙂



Freddy20
12/15/14, 10:38 AM
#6

Tack så mycket Mitralis! Det låter ju bra, nu är bara frågan hur jag ska ta mig dit eftersom jag har sån ångest inför att gå dit.

Annons:
Mitralis
12/15/14, 9:32 PM
#7

#6 Ja, det var ju den lilla detaljen ja… 
De kommer att ta bra hand om dej och få dej att må bra. Du är inte ensam. Livet kommer att bli lättare om du tar detta steg i rätt riktning. Om du ringer och bokar tid nu så kanske du får en tid före jul. Tänk vilken kanonstart på det nya året 😃



JennyUtter
12/16/14, 12:48 PM
#8

Jag gick till vårdcentralen och berättade om min panikångest. 

Jag fick Atarax utskrivet på engång och det har hjälp mig mycket!

Upp till toppen
Annons: