Annons:
Etikettdiagnoser
Läst 2457 ggr
kigon
11/23/14, 11:12 PM

Frustrerad...

För ca. 5 månader sedan tog jag det stora steget och gick till psyk. för första gången… Jag sa klart och tydligt vad mina problem i vardagen var osv och att jag ville bli utredd för att eventuellt bli diagnoserad om det visar sig jag har något. Fick ett kort läkarbesök 3 veckor senare då jag skulle åka till USA till min flickvän innan dess, och under det besöket var jag vääldigt frustrerad eftersom det kändes som han struntade i allt jag sa och hade attityden "men du har ju klarat att åka till USA helt själv så det går ju jätte bra för dig", detta trots att jag berättade att jag hade panik och ångest attacker flertalet gånger i flygplatserna samt att vi lämnade knappt hennes hus så jag utsatte inte mig själv för andra människor när jag var där…

Sedan "blev det något fel" i deras papper och de glömde bort mig i över 4 månader, hade en anhörig ringa dem (då jag inte kan) och har nyligen haft mitt tredje möte… 

Vi pratade i princip bara om mina sömnproblem då jag har så mycket ångest att jag inte kan sova om nätterna,  och sedan frågade hon om det fanns någon annan anledning till att jag var där… Hon verkar ha tappat bort papprena från förra mötet också då jag sa allting då :/ När jag blev lite smått förvirrad och förtydligade att ja jag mår ju väldigt dåligt i vardagen och har fortfarande gjort det i över 5 år och skulle vilja bli utredd så blev hon förvirrad och verkade väldigt emot att jag skulle få någon utredning alls…

Jag kan inte lämna hemmet utan en annan människa överhuvudtaget (och oftast funkar inte ens det, i mina mörkaste stunder lämnade jag inte huset på över ett år) och har ibland så mycket ångest att jag inte klarar av att äta heller, får konstant ångestattacker och kan absolut inte arbeta… Inte ens hemifrån som jag provat, ångesten övertumlar det efter en dag och så kan jag bara i princip ligga ner och hyperventilera tills någon säger till mig att vi inte behöver försöka med det längre :/ Detta kommer ju inte vara hållbart på något sätt och vis och jag vill inte fortsätta att vara en börda för de omkring mig på detta viset…

Jag har berättat allt detta med mycket mera och ändå vill de bara att jag ska ta mediciner och det är det… Kan man inte kräva att man vill bli utredd, hur får man diagnoser egentligen? Förstår inte vad jag måste göra för att få dem att vilja överväga det…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
C3PO
11/24/14, 1:24 AM
#1

Vad ledsen jag blir av ditt inlägg, det måste varit extra jobbigt att bli så dåligt bemött när du tagit dig mod att söka hjälp efter så lång tid.

Vad är det du vill bli utredd för? Svaret skiljer sig nämligen beroende på det. Nu antar jag att det är diagnoser gällande din ångest du menar: Jag är ingen expert men många diagnoser är en samling av symptom, dvs uppfyller du a b och c har du diagnosen blabla. Det är en anledningen till att många får flera psykiatriska diagnoser, för att flera diagnoser har samma symptom. En diagnos för exempelvis paniksyndrom får du genom att du får fylla i skattningsskalor för hos en läkare eller psykolog, uppfyller du då nog många kriterier får du diagnosen kan man säga enkelt. 

Tappa inte hoppet för att du blev dåligt bemött, det är jättebra att du sökte hjälp! Kommunikationen fungerar inte med alla människor, läkaren kan ha försökt varit peppande men att det istället blev förminskande för dig. När det är så tror jag att det är bättre att söka sig till en ny än att försöka kämpa vidare med samma. Det kan vara på exempelvis en vårdcentral kan dom remittera dig vidare, nästan alla vårdcentraler har samarbete med psykologer/kuratorer. Var förberedd när du går dit, skriv ner dina problem och vad det ger för konsekvenser i din vardag, då kommer du inte att glömma något. Det brukar i allmänhet finnas tre alternativ, antingen behandlas med medicin, med terapi, eller en kombination av båda. Du får själv känna vad du är mest bekväm med.

Nina28
12/5/14, 10:02 PM
#2

Ville bara säga att det är väldigt tråkigt att du blir så dåligt bemött. Det är hopplöst att inte bli tagen på allvar och få svar på sina frågor! Hoppas du får den hjälpt du vill ha, sjölv har jag sökt mig till vårdcentralen där jag iaf fått lite hjälp.

Upp till toppen
Annons: