12. Behandling och Mediciner

Trött pga medicin

2014-11-09 17:51 #0 av: Castiel.

Jag har käkat Sertralin 100mg sen i April-Maj någon gång där och jag har bara blivit tröttare och tröttare varje gång jag tar medicinen. Just nu praktiserar jag i en butik och det är inte så värst trevligt att sitta och gäspa när man sitter i kassan, men jag kan samtidigt inte säga att det är pga min medicin. Vet liksom inte vad jag ska göra. Personalen vet om att jag tar medicin och det är därför jag gäspar och är trött 24/7.

För några år sedan blev jag rekommenderad av min doktor att sova 9-10 timmar per natt, vilket jag gör väldigt flitigt. Men likt förbannat är jag fortfarande trött när jag vaknar och kan fortsätta sova i några timmar till.  Jag får inte dricka energidryck eftersom jag har kronisk magkatarr plus att energidryck triggar mina ångestattacker. Får inte dricka kaffe heller eftersom det triggar min magkatarr. 

Spelar ingen roll hur mycket socker jag får i mig, är fortfarande trött. Jag vet inte vad jag ska göra längre för att bli pigg. Kl är nu 17:51 och jag skulle kunna gå och lägga mig nu och vakna vid ungefär 8:30 och fortfarande vara trött och inte orka ta mig ur sängen på morgonen.

Hjälp?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Anmäl
2014-11-09 17:54 #1 av: Maria

Har du pratat med din läkare om detta? Finns det möjlighet att byta medicinering?

/Maria

 

Anmäl
2014-11-09 17:57 #2 av: Castiel.

Jag har inte pratat med honom om det här, men det känns väldigt tjatigt att jag hela tiden måste gå till läkaren. Är rädd för att bli kallad hypokondriker.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Anmäl
2014-11-09 18:03 #3 av: Maria

Det tycker jag inte alls att du behöver vara orolig för.

Du känner ju vad du känner och ibland kan det ta en tid innan man hittar en medicinering som passar just den personen då vi alla reagerar så olika. Man får helt enkelt prova sig fram.

Hypokondri är förresten ett tillstånd som kan vara nog så svårt och kan ibland t.om behöva behandlasSkämtar

/Maria

 

Anmäl
2014-11-09 18:05 #4 av: Torparmor

http://www.webmd.com/sleep-disorders/sleep-habits-assessment

Vanliga sertralin biverkningar kan vara:

dåsighet, yrsel, trötthetskänsla;lätt illamående, magont, orolig mage, förstoppning;

muntorrhet;aptitförändringar eller vikt;sömnproblem (insomni); eller.minskad sexlust, impotens, eller svårigheter med en orgasm.

Det kanske räcker med att du ringer eller mailar och ber att få en ny medicin utskriven Sover

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl
2014-11-14 14:52 #5 av: josya

Det är vanligt att man får testa flera olika antidepressiva innan man hittar rätt. Du kan säkert få testa någon annan sort. Till exempel Citalopram.

Anmäl
2014-12-12 20:32 #6 av: [EvelinaL]

Jag har samma problem men löser detta genom att sova 1-2 timmar på dagen och sedan 8-10 timmar på natten men det är klart att alla inte har den möjligheten. 

Anmäl