Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3529 ggr
vaniljkaka
11/4/14, 8:55 PM

Elchock

Någon som fått Elchock mot depression eller annat?
Är de bra? farligt? hur gör man för att få de??

Annons:
[kerstinthemilklover]
11/4/14, 9:10 PM
#1

En del säger att det räddar deras liv.

Andra säger att det förstör livet och tar bort deras minnen och personlighet.

De jag känner som fått elchocker har fått den typen av behandling när de varit inlagda.

Jag tycker att du borde be någon anhörig till dig att läsa på om behandlingen tillsammans med dig. Så att du får lite stöd i tankarna.

Personligen tycker jag att behandlingen är tveksam.

Geru
11/4/14, 9:16 PM
#2

Det är väl mer en extrem-nödlösning när ingenting annat funkar?

Och ja, klart det är farligt. Du elchockar ju hjärnan.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[JeanetteK]
11/6/14, 11:31 AM
#3

Jag har en bekant som fick elchocker då han var mycket deprimerad och funderade på självmord. Han mår idag bra och tycker att detta vände hans liv. Men det är ju en mycket extrem metod så jag tror också att det är i akuta nödfall.

Melonclementin
11/7/14, 11:01 AM
#4

http://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Behandlingar/Elbehandling/

Här kan du läsa om elbehandling! Eller "elchockbehandling" som man brukar kalla det.

Cindy S
11/8/14, 5:51 AM
#5

Blir det inte ett enormt trauma om man får det mot sin vilja? Bilden man fått från filmer ger en ju mardrömmar; folk som spänns ner, gråter och bryts ner.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Maria
11/8/14, 3:34 PM
#6

#5 Man blir sövd en kort tid när man får behandlingen så det är inte alls som på film.

Detta är något som används vid väldigt svåra fall. Det finns deprimerade som är helt katatoniska och det  kan då hjälpa.

Det är inte en förstahandsbehandling utan görs med mycket övervägande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Cindy S
11/8/14, 3:55 PM
#7

#6 Det var skönt att höra. Det man ser på film verkar ju vara hjärntvättning.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

LeJ
11/10/14, 3:55 PM
#8

Jag har fått ect. Efter att i många år kämpat med olika mediciner för att försöka få bukt med depressionen så blev det tillslut elchockar, jag bad om det själv.

Det gick till såhär. Kl 8 på morgonen samlades vi på en psykiatriavdelning, sedan gick vi tillsammans upp till sjukhuset, jag var alltså inte inlagd. Vi satte oss i ett rum och tittade på tv så tog sköterskorna in oss några åt gången och satte kanyl på oss, det var max 5 st varje gång. Sedan tittade vi på tv igen tills narkosläkaren kom, då tog de in oss en efter en, man la sig på en säng så sövde de ner en. Sedan vaknade man ca en halvtimme senare, gick tillbaka till rummet och åt frukost. Efter frukosten gick vi tillbaka till psykiatriavdelningen så ringde de till min mamma som kom och hämtade mig och körde hem mig, jag var hemma runt 10-10.30, tog alltså ca 2 timmar. Det var allt.

Jag har gjort 2 omgångar behandlingar, första gången fick jag 10 behandlingar och andra gången 6 st. Mån, ons och fredagar var det. Jag var helt som vanligt hela tiden och kunde rida samma dag som jag fått ect. Första omgången tog det lite på mitt minne, ibland har jag svårt att minnas vissa saker och jag glömde ca ett halvår innan behandlingen. Men det har fungerat fantastiskt bra. Jag vaknade efter första gången och mådde bra. Det kändes som att jag legat i koma i 10 år och äntligen vaknade upp. Så ja, det skadade minnet lite grann, men ingenting är gratis i livet och det är ett pris jag mer än gärna betalade. Sedan kan jag ju säga att det fanns lite svårigheter med det också, jag var så djupt deprimerad så jag gick som i en dimma hela tiden innan, efter ect vaknade jag plötsligt upp och blev medveten om omvärlden, det var lite svårt, mycket nya intryck. Men för mig var ect räddningen helt klart.

C3PO
11/11/14, 12:03 PM
#9

#8 Vad glad jag blir för din skull!

LeJ
11/12/14, 7:25 PM
#10

#9 Tack. Jag är jätteglad att jag gjorde det, det är 4-5 år sedan sist och det har hållit i sig. Sedan blir jag nog aldrig helt fri från depressionen, jag har dystymi och har alltid en grunddepression i botten liksom, men jag tar antidepressiva mediciner också. Dessutom har jag 6 andra diagnoser. Men ect gav mig livskvalitet och förmågan att ta mig upp.

soetisen
11/14/14, 8:23 PM
#11

Jag har fått ect, fick det bara vid 2 tillfällen då jag blev "manisk" av det kunde inte sova, var oanständig, var uppvarvad osv kan tilläggas att jag inte är bipolär. Så läkaren avbröt den behandlingen.

Biverkningarna som jag har nu  är att jag har tappat mycket av mitt minne från när jag var barn vilket jag tycker är jobbigt. "Tappar" även vissa ord, glömmer bort orden tillfälligt helt enkelt. I broschyren jag fick då stod det att man kunde "tappa" ord tillfälligt, men inget att det skulle vara bestående. Det var värre den första tiden efter, men den biverkningen är fortfarande kvar om än inte i lika stor mån.

Känner mig lurad i efterhand att jag inte fick mer information om vilka långtidsbiverkningar det kunde ge, utan bara om bra det var, att det funkade på typ alla. Kändes som att läkaren ville ha en "quick fix", jag hade provat olika antidepressiva i ca ett halvår bara, hade inte fått någon terapi, ingen riktig utredning vad jag hade för diagnoser. Så det var knappast att de hade provat allt innan de gav ect. 

Efteråt så blev jag kontaktad av någon forskningsgrej för de skulle göra en studie på de som fått ect och hur det hade gått efteråt, hon jag pratade med tyckte också att det var tråkigt att man inte hade blivit informerad om fler biverkningar och att det borde forskas mer så att man vet på vilka personer det skulle fungera på och vilka som inte behöver en sån behandling.

Har du provat väldigt mycket olika behandlingar så kan du prata med din läkare om att det kanske skulle kunna vara ett alternativ. 

Men även jag tycker att man ska se det som en av de sista behandlingsalternativen, då det kan ge hemska biverkningar om man har otur. Tycker även som forskaren jag pratade med att det behövs mer forskning angående ect. 

Men jag tycker du får läsa på och bilda dig en egen uppfattning om du skulle vilja genomgå en sådan behandling.

- Medarbetare på studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: