00. Allmänt om ångest

Elchock

2014-11-04 20:55 #0 av: vaniljkaka

Någon som fått Elchock mot depression eller annat?
Är de bra? farligt? hur gör man för att få de?? 

Anmäl
2014-11-04 21:10 #1 av: [kerstinthemilklover]

En del säger att det räddar deras liv.

Andra säger att det förstör livet och tar bort deras minnen och personlighet.

De jag känner som fått elchocker har fått den typen av behandling när de varit inlagda.

Jag tycker att du borde be någon anhörig till dig att läsa på om behandlingen tillsammans med dig. Så att du får lite stöd i tankarna.

Personligen tycker jag att behandlingen är tveksam.

Anmäl
2014-11-04 21:16 #2 av: Geru

Det är väl mer en extrem-nödlösning när ingenting annat funkar?

Och ja, klart det är farligt. Du elchockar ju hjärnan.

Anmäl
2014-11-06 11:31 #3 av: [JeanetteK]

Jag har en bekant som fick elchocker då han var mycket deprimerad och funderade på självmord. Han mår idag bra och tycker att detta vände hans liv. Men det är ju en mycket extrem metod så jag tror också att det är i akuta nödfall. 

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-11-07 11:01 #4 av: Melonclementin

http://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Behandlingar/Elbehandling/

Här kan du läsa om elbehandling! Eller "elchockbehandling" som man brukar kalla det.

Anmäl
2014-11-08 05:51 #5 av: Cindy S

Blir det inte ett enormt trauma om man får det mot sin vilja? Bilden man fått från filmer ger en ju mardrömmar; folk som spänns ner, gråter och bryts ner.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Anmäl
2014-11-08 15:34 #6 av: Maria

#5 Man blir sövd en kort tid när man får behandlingen så det är inte alls som på film.

Detta är något som används vid väldigt svåra fall. Det finns deprimerade som är helt katatoniska och det  kan då hjälpa.

Det är inte en förstahandsbehandling utan görs med mycket övervägande.

/Maria

Anmäl
2014-11-08 15:55 #7 av: Cindy S

Det var skönt att höra. Det man ser på film verkar ju vara hjärntvättning.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Anmäl
2014-11-10 15:55 #8 av: LeJ

Jag har fått ect. Efter att i många år kämpat med olika mediciner för att försöka få bukt med depressionen så blev det tillslut elchockar, jag bad om det själv.

Det gick till såhär. Kl 8 på morgonen samlades vi på en psykiatriavdelning, sedan gick vi tillsammans upp till sjukhuset, jag var alltså inte inlagd. Vi satte oss i ett rum och tittade på tv så tog sköterskorna in oss några åt gången och satte kanyl på oss, det var max 5 st varje gång. Sedan tittade vi på tv igen tills narkosläkaren kom, då tog de in oss en efter en, man la sig på en säng så sövde de ner en. Sedan vaknade man ca en halvtimme senare, gick tillbaka till rummet och åt frukost. Efter frukosten gick vi tillbaka till psykiatriavdelningen så ringde de till min mamma som kom och hämtade mig och körde hem mig, jag var hemma runt 10-10.30, tog alltså ca 2 timmar. Det var allt.

Jag har gjort 2 omgångar behandlingar, första gången fick jag 10 behandlingar och andra gången 6 st. Mån, ons och fredagar var det. Jag var helt som vanligt hela tiden och kunde rida samma dag som jag fått ect. Första omgången tog det lite på mitt minne, ibland har jag svårt att minnas vissa saker och jag glömde ca ett halvår innan behandlingen. Men det har fungerat fantastiskt bra. Jag vaknade efter första gången och mådde bra. Det kändes som att jag legat i koma i 10 år och äntligen vaknade upp. Så ja, det skadade minnet lite grann, men ingenting är gratis i livet och det är ett pris jag mer än gärna betalade. Sedan kan jag ju säga att det fanns lite svårigheter med det också, jag var så djupt deprimerad så jag gick som i en dimma hela tiden innan, efter ect vaknade jag plötsligt upp och blev medveten om omvärlden, det var lite svårt, mycket nya intryck. Men för mig var ect räddningen helt klart.

Anmäl
2014-11-11 12:03 #9 av: C3PO

#8 Vad glad jag blir för din skull!

Anmäl
2014-11-12 19:25 #10 av: LeJ

#9 Tack. Jag är jätteglad att jag gjorde det, det är 4-5 år sedan sist och det har hållit i sig. Sedan blir jag nog aldrig helt fri från depressionen, jag har dystymi och har alltid en grunddepression i botten liksom, men jag tar antidepressiva mediciner också. Dessutom har jag 6 andra diagnoser. Men ect gav mig livskvalitet och förmågan att ta mig upp.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.