Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 4034 ggr
grugnina
2014-09-05 21:40

Efter 4 månader känner jag fortfarande sug

Hej allihopa. 

Under flera år har jag haft självskadebeteende och för ca 3-4 månader sedan fick jag setralin 50mg av en läkare för att hjälpa mot min nedstämdhet, ångest, depression och självskadebeteende. 

Nu till problemet. Jag känner fortfarande sug av att skada mig, känner mig fortfarande orolig och nedstämt. Hon sa att det skulle hjälpa med det har inte gjort det. 

Någon som har erfarenhet och vill berätta för mig om detta är normalt, hur jag ska säga detta till henne. ÄR väldigt blyg och brukar bara säga att det är bra.

(Hoppas att det blev någelunda okej att läsa och att ni/du förstår)

Annons:
[fajjan]
2014-09-07 13:49
#1

Det är normalt att du fortfarande känner ett sug av att skada dig själv. Din Sertalindos kan behöva justeras och du kan få hjälp att hitta andra tankesätt att hantera din ångest på.

emlyyy
2014-09-07 22:44
#2

en medicin som ska göra att du inte vill skada dig själv? aldrig hört…  funkar det verkligen så ? tror att det är du som måste ta steget att sluta skada dig själv, men om det finns medicin som gör det så grattis (: undra varför inte min läkare inte nämnt detta för mig :o

Zadeira
2014-09-09 19:13
#3

Enbart medicin hjälper inte mot självskade-beteende. Man måste hitta roten till självskadandet och jobba hårt på att bryta det beteendet. Medicinering som ex Sertralin eller andra anti-depressiva kan hjälpa till då man stabiliserar måeendet och psyket, men man blir inte av med ett självskade-beteende/sug enbart med medicin. Självskadande kan hos de flesta som utövar det beskrivas som ett beroende, och för att bryta ett beroende behöver man tekniker och färdigheter att stå emot suget och behovet.

fridaanna87
2014-09-11 13:03
#4

Be om att få träffa en psykolog eller kurator med anledning av ditt självskadebeteende. Där får du hjälp och verktyg för att hantera din ångest på andra sätt. Det är helt normalt att suget att självskada fortfarande finns där, det kommer finnas kvar en lång tid. Men det går att komma bort ifrån det, dock inte enbart med hjälp av medicin, du måste arbeta med det och hitta andra vägar. Jag äter Venlafaxin och går hos kurator sedan 8-9 månader tillbaka, jag har blivit bättre men har också fortfarande impulser att självskada då och då. Lycka till och kämpa vidare!

[bessiethebeast]
2014-09-19 10:01
#5

Setralin är en typisk första medicin man kan få mot depression. Vet många den inte har funkat för men de brukar prova med den ändå för att den är lindrigare än andra, ifall att den funkar. Har ätit den i några år (dock inte längre) och fick äta högsta dosen men det hjälpte inte alls som det borde göra med så hög dos. 

Självskadebetéende är något man måste jobba bort och en medicin kan hjälpa lite men största jobbet ligger på en själv. Det är ett slags beroende och jag som inte skadat mig på nästan ett år kan fortfarande få väldigt svårt att stå emot ibland. Det finns bra hjälp att få och jag har fått lära mig flera saker att göra när jag känner suget. Det är svårt att få bort och jag har jobbat i flera år med att sluta med det, men som jag sa är det fortfarande jättesvårt ibland.

Det är bara att kämpa och försöka vara stark! Prata med din läkare om att höja dosen och verkar det inte hjälpa så är kanske inte Setralin en medicin för dig. 

Lycka till :)

Upp till toppen
Annons: