Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3147 ggr
vaniljkaka
8/26/14, 9:59 AM

Venlafaxin + bipolär i familjen

Precis börjat äta Venlafaxin. Men nu läste jag på FASS att de står så här

''Var särskilt försiktig med velnafaxin om du eller någon i min familj haft mani eller bipolär störning'' 

Min pappa var bipolär när han levde.. och min faster är det än. 

Någon som vet vad som menas? Varför ska man va försiktig bara för någon i ens familj haft den sjukdommen?

Annons:
[JeanetteK]
8/26/14, 11:35 AM
#1

Man kanske har anlag för mani eller bipolär störning om man har det i sin familj? Kanske medicinen kan trigga något? Ring och fråga på vc eller apoteket.

[fajjan]
8/26/14, 7:36 PM
#2

Jag är ganska säker att det beror på att den medicinen påverkar substansen noradrenalin. Ring din läkare, ev sjukvårdsupplysningen, apoteket kan oftast inte svara på sådant med 100 % säkerhet. Vilket är väldigt viktigt att det är i ditt fall.

Lycka till!

vaniljkaka
8/27/14, 11:43 AM
#3

#2 men jag läste nånstans att noradrenalinet påverkas när man äter över 150mg, jag äter bara 75mg. stämmer de tror ni? var någon på flashback som skrev

[fajjan]
8/27/14, 11:58 AM
#4

#3 Stämmer inte, påverkas i vilken dos som helst dock olika mycket, beroende på dos. Du kommer få ett mer korrekt svar om du ringer läkare eller sjukvårdsupplysningen än vad du får här, eller på flashback.

vaniljkaka
9/7/14, 1:06 PM
#5

Har en fråga om tabletten, äter den fortfarande, men bara 75mg. Nu läste jag på venlafaxins hemsida att det står så här *kopierar* 

  • Vid behandling av din depression: 375 mg per dag
  • Vid behandling av din sociala fobi: 225 mg per dag

Först funderade jag på att höja till 150, för det är då de påverkar noradrenaliet, men jag har ju socialfobi, då kanske jag borde höja till 225..
Vad tycker ni? 75mg känns rätt meningslöst att äta.

[fajjan]
9/7/14, 1:44 PM
#6

#5Jag tycker du borde rådfråga din läkare, du har inte kunskapen att mixtra med din medicinering. Noradrenalin påverkas även vid doser på 75 mg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: