Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1045 ggr
KitoBonito
8/20/14, 6:21 PM

Hantera omvärlden?

Hej!

Hur hanterar ni hemska/jobbiga nyheter och liknande som ni stöter på via t.ex. olika medier? 

Jag har problemet att jag mår oerhört dåligt när jag hör/läser om t.ex. krig, mord, våldtäkter, tortyr, djurplågeri. Det räcker med att jag bara läser en titel på en artikel, eller hör någon börja prata om något. Därför undviker jag det så mycket jag bara kan, försöker stänga av så fort jag bara kan för att slippa höra/läsa mer om det. Och man kan ju inte direkt undvika de som delar artiklar/pratar om det o.s.v. Och ibland känner jag mig också så himla ovetande och lever i min lilla "fantasivärld" (som jag inte heller direkt mår bra i alltid) att jag bara måste kolla igenom någon tidning eller se nyheterna på tv en gång för att "komma ifatt" igen. Inte mycket och det händer otroligt sällan, men ibland vill jag bara få en hum om det som försiggår just nu.

Men hur hanterar ni det? Jag mår som sagt fruktansvärt dåligt med en ordentlig ångestklump i magen och hanterar det genom att försöka förtränga och glömma det, vilket inte går särskilt bra. Hur gör ni? Eller har ni ens samma problem som jag? Har ni tips?

Annons:
KitoBonito
8/21/14, 10:14 AM
#1

Ingen som känner igen sig?

PetitePuma
8/21/14, 12:10 PM
#2

Hemska saker händer. Att försöka febrilt tränga bort tankar, kan göra saken värre. När du stöter på liknande, försök att tänka att "fy fan, vad hemskt, men jag kan inte göra något åt det just nu." /M

Upp till toppen
Annons: