Annons:
Etikettanhöriga
Läst 2089 ggr
Anonym
Anonym
8/19/14, 10:10 AM

Ung och ångest

Hej! Har en son i högstadiet med ångest. Nu när skolan börjat har han kräkts på morgonen innan han gått. Han har kompisar och trivs med skolan. Han säger själv att han inte fattar varför han har ångest. 

Finns det något jag som förälder kan göra för att hjälpa honom? När är det dags att söka hjälp och vart vänder jag mig? Tror inte jag får honom till skolkuratorn. Hur går det till på tex bup? Eller är det vårdcentralen man går till?

Han gillar inte förändring så mycket och har aldrig gjort det. Han trivs bra för sig själv men har inga problem att umgås med folk. Han är omtyckt i skolan men väljer ofta att bara vara hemma på kvällar och helger. Jag är kluven här för jag är glad att ha honom hemma samtidigt vill jag inte att han missar sin tid som ung. 

Tips skulle uppskattas

Annons:
Niklas
8/19/14, 10:15 AM
#1

Jag tycker att det låter som om han behöver hjälp. Gå via skolsköterskan om ni inte redan har någon kontakt med Bup.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bill&Bull
8/19/14, 10:17 AM
#2

Man kan söka sig till vårdcentralen först, oftast är det lättast att göra det. Så får man prata om problemen man har sen gör ju läkaren bedömning om nästa steg. Så jag råder dig att ringa dit och få hjälp. Det ska väl även finnas samtalsstöd där tror jag. När det gäller hans ångest så är det inte alltid man själv vet vvarför man får det, det går fort och är obehagligt så man hinner inte alltid tänka eller känna efter. Men bra att veta är att det är ofarligt att ha ångest även om det är obehagligt. Hoppas de löser sig !

||My Love For Animals Is Immortal||

VildaVittra
8/19/14, 10:47 AM
#3

Jag skulle kolla upp vad BUP har för omdöme där ni bor innan ni tar kontakt med dom, för det finns en annan möjlighet och det är att söka sig privat hos en som är ansluten till försäkringskassan (samma priser). 

Ångest är inget att skämmas för och ja, han behöver hjälp med att handskas med den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
8/19/14, 12:50 PM
#4

Tack ska ni ha för era svar. Jag har känt mig så kluven hur jag ska göra. Jag ska ta och prata med honom om detta. Jag tror att han nog kan känna själv att han vill ha hjälp med detta. 

#1 Tror inte att han vill ta det inom skolan alls. 

#2 Ja vårdcentralen kanske inte är så dumt att börja på. Just det här att ge honom verktyg eller metoder för att hantera sin ångest hoppas jag han kan få. 

#3 Tack, det är ett jättebra tips. Jag tycker heller inte att ångest är något att skämmas över. Men jag vill heller inte att han ska bli stämplad för något eller liknande. Ska kolla runt lite vad som finns.

Niklas
8/19/14, 2:12 PM
#5

#4: Jag vet att Bup vill att mycket ska gå via skolan men det där kanske inte behöver gå via Bup heller.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Anonym
Anonym
8/19/14, 6:13 PM
#6

#4 Okej. Jag ska kolla upp lite. Tack snälla för svar.

Annons:
[Tuulikki]
8/20/14, 12:29 AM
#7

Jag var 16 när min mamma tog med mig till BUP första gången. Tyckte det var skönt att jag inte behövde gå dit själv. Jag hade redan pratat med skolkuratorn 1 gång i veckan i några månader men det hjälpte inte utan jag behövde båda två (de kompletterade varandra väldigt bra!).

På BUP fick jag många verktyg för att hantera ångesten, väldigt många tips som skulle funka i skolan då det var där jag oftast mådde dåligt. Har kvar alla papper och tänkte kolla igenom dem för att kanske skriva några här i artikelform.

Hoppas ni hittar en lösning som passar killen så han slipper känna sån oro. Det är inte kul alls att känna klumpen i magen på vägen till skolan. 🌺

Anonym
Anonym
8/20/14, 9:30 AM
#8

#7 Tack för att du berättar. Känns bra att få höra dina erfarenheter från bup.🤗

Upp till toppen
Annons: