Annons:
Etikettövrigt
Läst 1362 ggr
Ove555
2014-08-01 11:41

Vad ska man göra?

Ska ta upp något nu som nog är problem för många. Och det är det att komma i konflikt med folk. Man kommer inte överens och man skyller på varandra. Den ena säger att det är du som gjort fel och den andre säger att det är du som gjort fel.

Det är inte roligt när det blir så. Men har båda skuld till konflikten och den ena ändå skyller allt på den andre så undrar jag om det går att komma till någon försoning?

Annons:
Saffran0Spice
2014-08-01 11:48
#1

Först tror jag man måste ta ansvar för sina egna misstag i konflikten - det man sa eller gjorde och hur man kunnat gjort det på annat sätt.

Om man pratar med den man har en konflikt med och förklarar sitt beteende och ber om ursäkt för det som man gjort som var fel eller som man kunde gjort på annat sätt så brukar konflikten lugna ner sig.

Det är viktigt att man ser sina misstag och inte bara ser andras, den enda som kan ändra på den synen är man själv. Sedan om den andra parten i konflikten inte vill se sina egna misstag så kan man inte göra mycket mer tyvärr, för att börjar man förklara vad den andra gjorde för fel så börjar konflikten om igen =P

[Ztevo]
2014-08-01 12:07
#2

Jag tror att en förklaring kan vara att vi instinktivt vill dölja att vi har några svagheter, och därmed har svårt att erkänna egna fel och brister.

Hur stor benägenhet en människa har att dölja eller att vara öppen med egna brister, varierar, beror på olika orsaker.

Om man själv hamnar i en sådan dispyt, kanske man kan föregå med gott exempel genom att erkänna egna fel?..

I vissa fall kan kanske just en kraftig ovilja (oförmåga) att erkänna egna fel, uppfattas som en svaghet?..

Ove555
2014-08-01 16:19
#3

Om man kommer i dispyt med varandra på grund av en lång rad diskussioner där man felat mot varandra, då tycker jag inte det duger att den ena bara beskyller den andre för vissa av dessa och bortser från att han eller hon själv har felat.

[Ztevo]
2014-08-01 20:39
#4

#3 Precis. Ibland får man ge, och hoppas få tillbaka. Men det finns ingen garanti, tyvärr, att så sker.

Ove555
2014-08-02 13:03
#5

Ja, det är nog bäst att göra så ibland. Och ibland är det nog bäst att låta folk skälla på en och ge en kritik om de vill det, för även om man inte svarar så behöver ju inte det betyda att man håller med dem.

Upp till toppen
Annons: