Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 2456 ggr
Mettestina
7/22/14, 3:45 PM

Social fobi

Hejsan!

Jag har ett stort hemskt problem, jag lider av det mesta inom ångest depression mm, är 53 har haft ångest hela mitt liv, Jag klarar inte längre av att äta bland folk, får i halsen mm, äter ensam, när jag MÅSTE äta bland folk dricker jag i smyg först, är tvungen till att halsa 2 ,3 öl och snart ska jag på bröllop och måste sitta bredvid brudgummen (svärson) gode gud vad ska jag göra??? Benzo äter jag redan och även antidepressiva mm har även tilläggsmedicin sobril vid behov, men den hjälper inte om jag inte tar massor och då blir jag ju helt väck,

Vad ska jag göra, förslag?? Måste jag smygdricka, ser ingen annan utväg (dock så jag inte blir full men ändå)

Hjälp förtvivlad ;(

Annons:
Intehärutandär
7/22/14, 3:50 PM
#1

Kan tipsa om Socialfobi i Fokus. 

Jag som själv haft diagnosen i 15 år (handikappet hela livet) kan bara säga att KBT är enda vägen. Att utsätta sig för det farliga (fobin). Men att ta det i stilla takt. Man ska inte rusa på och hälsa på alla man ser och svimma av all uppståndelse och kraft som krävs. 

Nej, med hjälp av psykolog/terapeut får Ni först prata om varför det är svårt, vad gör det svårt, vilket sällskap är värst (främmande, släkt, många, en osv) och göra små övningar. En kan ju t ex vara att tacka för kvittot på en affär bara. Eller ge någon en komplimang som kommer från hjärtat.

Acka
7/22/14, 3:55 PM
#2

Jag som själv haft diagnosen  (handikappet hela livet). Asberger, autism, utvecklinstörning m.m. Jag har ett stort hemskt problem. Jag lider av det mesta inom ångest depression m.m.

Pepsie
7/22/14, 10:43 PM
#3

Om du har någon nära som verkligen vet hur du mår så kanske ni kan gå och se en psykolog tillsammans? Av egen erfarenhet så kan de såklart inte hjälpa till med allt, men jag har fått mig många bra tankeställare tack vare en kurator. Kan tillägga att jag var väldigt skeptisk till att ens försöka i början.

Djävlas

Mettestina
7/27/14, 4:29 PM
#4

Tack för alla svar.

Tyvärr har jag inte berättat för någon om det här, jag skäms och känner mej dum, värdelös. Ska försöka ta mej samman och ringa min Läkare ( är med skeptisk som pepsie skriver)

Åter tack :)

Monsva
7/27/14, 10:15 PM
#5

Lider också av ångest/ depression sen 25 år tillbaka. Håller den tackolov någorlunda borta med hjälp av anafranil. Det jag gör är att jag ljuger och säger att jag är magsjuk när jag hamnar i situationer jag inte kan hantera. Sitter med en stund vid högtider/festligheter men drar mig sen tillbaka…

Mettestina
8/2/14, 4:54 AM
#6

Jag har med tagit Anafranil men fick biverkningar utav den, tyckte den var bra annars, idag tar jag fluoxetin tycker inte alls den är lika bra..

Ja du säger att du är magsjuk, har försökt med den med , men den går inte hem längre, sitter också med vid högtider/festligheter och tänker bara när kan jag gå…..

Annons:
Upp till toppen
Annons: