12. Behandling och Mediciner

Alla dessa mediciner

2014-07-15 21:59 #0 av: jjjosa

Hej Jag har länge mått dålig. Lider av stress, ångest, sömnsvårigheter, tvångstankar samt människofobi. Men nu till min fråga, Hur mycket medicin ska man egentligen proppa i sig för att må bra?

Först fick jag utskrivet propavan och atarax. vågade inte testa propavanen för att jag var rädd att inte kunna vakna. Ataraxen gjorde mig jätte trött. Visst försvan ångesten. Men hade sånna problem att sova på dom. Så jag fick utskrivet Lergigan i stället och dom tabletterna rör jag aldrig igen, Vaknade med sånna kramper och spasmer på natten , Hade ingen kontroll på mig själv. Det gjorde mig jätte rädd. så då fick jag utskrivet sertralin i stället. Fick sånna bivärkningar så våga inte ens gå och handla själv.  Åt inget och fick ångestattacker dagligen. Så efter dom började jag ta mirtazapin och då kunde jag inte vakna var helt väck. Gick upp jätte mycket i vikt och mådde ännu sämre, Grät mig igenom dagarna. Nu till sist vill läkaren att jag ska ta venlafaxin och dom ska vara som sertralinen. Så vågar verkligen inte ta dom. Vet inte vad jag ska göra :(. Vill bara må bra. Under tiden jag nu har testat alla mediciner har jag börjat få blodsockerfal och rammlat i hop på marken. Men det brydde sig inte läkaren om. Han sa att det inte prioritering just nu. Samt att jag har blivit laktos intollernat också. Så jag vill inte ta någon mer medicin. Vill bara gå tillbaka som det var. Vet inte riktigt vad jag ville med det här inlägget. Bara skriva av mig tror jag

Anmäl
2014-07-16 00:22 #1 av: Tuulikki

Jag tror det är värt det i slutändan. Visst får man kämpa en del och "klaga" på sina mediciner för läkaren så att man får prova något nytt. 

Jag fick först mirtazapin, sen atarax som komplement. Efter det slutade jag med mirtazapinen, och fick sertralin och lergigan. Gillar lergiganen dagtid men kan inte ta den innan jag ska sova (är ordinerad max fyra st ½ lergigan per dag vid behov samt 1 lergigan och 2 sertralin till natten.) Nu igår strök läkaren lergiganen då jag får såna myrkryp, och så höjde hon sertralindosen som förhoppsningsvis hjälper mig att sova bättre om ett tag. Som komplettering till det fick jag också imonvane, som är insomningstabletter. Jag har fått fler mediciner än det här men detta är vad jag minns. Har alltså kämpat lite och fortfarande inte hittat något optimalt, men jag tror jag är på god väg :)

Det gäller bara att vara tydlig för läkaren och förklara att "nej jag känner inte av medicinen" eller "jag får myrkryp i benen" "ångest av viktuppgången på mirtazapin" osv. Då kan de lättare hjälpa dig :)

↠ Just keep swimming ↠ 

Anmäl
2014-07-16 11:07 #2 av: jjjosa

Tack för hjälpen :). Känns som läkaren inte riktigt förstår. Jag var där i måndags och då sa han att han inte kunde hjälpa mig mer utan ska skicka mig til psykiatri mottagning i stället. För han får inte skriva ut starkare mediciner än dom jag redan har fått :/. Så nu är det en väntan och se om dom kan hjälpa mig

Anmäl
2014-07-16 11:26 #3 av: Tuulikki

#2 Jag vet att det inte är till någon tröst men det är bara att kämpa på :/

Vet känslan av att vara oförstådd eller inte tagen på allvar. Det suger! Men vi får hålla tummarna för att du får hjälp på VPM :)

↠ Just keep swimming ↠ 

Anmäl
2014-07-16 20:40 #4 av: jjjosa

Jag får försöka hålla ut. tack för att du svara :). Var skönt att skriva av sig lite och känna att jag inte är ensam :).

Anmäl
2014-07-21 19:08 #5 av: Mia40

Jag äter 225 mg venlafaxin och quetiapin 200 mg och naltrexone 50 mg plus vitaminer efter min magsäck op. Nu mår jag relativt bra. Det gjorde jag inte innan. Har aldrig haftbiverkningar av dn här medcinern. Ger dig inte i första taget. Du har rätt att mår bra.

Anmäl
2014-07-27 08:36 #6 av: iiichigo

Hej!
Jag har gjort en liknande resa precis.
Förra året fick jag Citalopram utskrivet, det är samma som Sertalin. De funkade fint i kombo med atarax fram tills i våras. Då började jag må sämre och fick blandannat problem med sömnen. 
Då satte läkaren in Mirtazapin till kvällen. Hela natten ryckte det i armar och ben , och jag blev livrädd för att ta den nästa natt. Men då gick det bra, kände inga biverkningar förutom tröttheten.
Dock fungerade inte detta på mig, då jag snabbt slutade känna mig trött på Mirtan, samt att jag blev totalt knockad dagen efter. 
Jag kände heller inte av nån antidepp-effekt, och då hade jag provat denna kombo i drygt 6 veckor.
Så då bytte vi ut Citalopramen till Venlafaxin istället, och fortsatte med Mirtazapinet.
Jag kände av en liten effekt efter nån vecka, men allt överskuggades liksom av det faktum att Mirtazapinet fått mig att gå upp 14 kg i vikt. 
Diskuterade detta med min läkare, och vi kom överrens om att trappa ut Mirtazapinet. Vilket nu är gjort.

Så nu står jag endast på Venlafaxin (300mg). Jag har ätit det i drygt en månad och börjar nu känna av de positiva effekterna. I början la magen av helt, men den har stabiliserat sig. 
Dock måste jag ta Venlafaxinet på morgonen, annars är jag vaken hela natten, då den piggar upp mig en hel del.

Okej, och vad vill jag då säga med denna roman...?
Alla läkemedel som påverkar hjärnan på nåt sätt har en inställningsperiod, det är jätteinduviduellt och en del anpassar sig direkt och andra tar det längre tid för.
Det här med att du mådde så otroligt mycket sämre av Sertralinet i början är helt normalt, då det är en väldigt vanlig biverkan. Dock skall den biverkan max hålla i sig i två veckor. 
Försök att ha en så öppen dialog med din läkare som möjligt, beskriv allt du känner och vad du upplever, vad du är rädd för när det kommer till medicinerna och sådär, han/hon skall kunna hjälpa dig :) 

Anmäl
2014-07-28 00:04 #7 av: jjjosa

Tack för svaret :). Har slutat ta antidepp hel nu. Mår så mycket bättre. Känns som jag kommit tillbaka till mig själv :). Äter därimot propavan för att få sova. Men dom hjälper inte riktigt som dom ska. Vaknar konstant, ska till läkaren på tisdag igen. Så får se hur det går då, om det blir något annat utskrivet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.