Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 4609 ggr
Oshibwa
2014-06-17 22:13

Stilnoct? Erfarenheter?

Jag fick Stilnoct utskrivet av min läkare idag för mina förbannade insomningsproblem.. Men efter att ha läst runt på nätet om dom så vågar jag likförbannat inte ta någon för att jag är rädd för hallisar. Bor ju själv också så det känns lite småläskigt, Någon som har tagit dom själva? Erfarenheter?

Annons:
Honestyisdead
2014-06-17 22:19
#1

Fick hallisar. Dessutom Hade jag gått upp utan att vara medveten om det och tagit många fler piller under natten. Minns chocken nästa dag och jag såg att det saknades många fler än jag mindes att jag hade tagit.

Oshibwa
2014-06-17 22:27
#2

Men usch. Vågar inte ta dom men jag orkar inte en till natt med bara 2 h sömn och att vakna stup i kvarten.. Så just nu sitter jag och blänger på paketet. Ska jag eller ska jag inte. Blir så paranoid jämt när det gäller piller >_<

Honestyisdead
2014-06-17 22:34
#3

Ta en halv och lägg dig direkt. Om du bor med någon så be dom ha pillerna.

Hallisar uppkommer om man sitter uppe efter intag.

Oshibwa
2014-06-17 22:35
#4

Njaa det är bara jag och hunden.. Man blir inte illamående eller så på dom? (emetofobi;)

Honestyisdead
2014-06-17 22:38
#5

Var det dagen efter det stora intagdt. Men inte vid en halv.

Kan dock inte svara på hur du kommer må. Men lägger du dig direkt bör du somna gott.

Oshibwa
2014-06-17 22:40
#6

Om jag tar en nu? När kommer den sluta verka? Vill ju inte vara som en zombie i morgon. Har 5 mg så det är ju den lägsta dosen men jag är ju också nojig för allt.

Annons:
Honestyisdead
2014-06-17 22:54
#7

De verkar inte så länge. Så det ska du inte oroa dig för.

Sov gott :)

JvK
2014-06-17 23:23
#8

Lägg upp den dosen du behöver i nattduksbordet, och lägg förpackningen någonstans där det är krångligt att nå. Lägg i en väska, den väskan i en annan väska och så vidare. Sen lägg dig i sängen och ta den dosen du hade. Så kanske "hittar" du inte burken på natten. Förresten varför får inte du vanliga insomningstabletter som Zopiklon(Imovane)? De somnar man bra av så länge man få rätt dos. Har man problem att både somna och sova hela natten så kan man lägga på Propavan. Så länge man tar Propavan tidigt (!!!) på kvällen och insomningstabletter precis när man ska lägga sig bör man vara helt ok på morgonen. Man får riktig sömn och tröttheten går över efter några dagar.

Oshibwa
2014-06-17 23:27
#9

Jag fick atarax förut. tog ett dygn för mig att ta mig ur dåsigheten efter det :S när jag åt det regelbunden blev jag immun av det och kände inte av något alls. Var till läkaren idag och sa hur dåsig jag blev av dom så då fick jag dom här som jag skulle ta regelbundet i en vecka för att sedan sluta med dom.

Honestyisdead
2014-06-17 23:41
#10

8 Propavan sitter i ett dygn pp mig. Dessutom fpr väldigt många myrkrypningar som bieffekt.  Inte alls roligt!

JvK
2014-06-17 23:57
#11

9. Har du provat med Lergigan? Den är "supersnäll", egentligen inte ens till natten. Men om du reagerar sååå kraftigt redan på Atarax, kanske skulle den kunna hjälpa dig på kvällen.

JvK
2014-06-17 23:59
#12

10. Oj då, beklagar verkligen. Själv när jag inte kunde somna på flera dygn har den gjort underverk. Känner tyvärr inte till någon annan.

Oshibwa
2014-06-18 00:38
#13

kanske ska ge den en chans iaf. Försökte sova ändå utan tablett men som då många gånger så vänder och vrider jag på mig, får krypningar i kroppen, funderar på allt och ingenting (hjärnan är i högvarv) och så flyger jag upp och gör något annat istället.. börjar bli trött på detta=/

Annons:
Zadeira
2014-06-18 18:57
#14

Hur har det gått för dig?

De gånger jag har tagit Stillnoct har det inte hänt något mer än att jag somnat ordentligt. Inga hallisar, inget "uppe och tar fler piller omedvetet" eller liknande. Har tagit en tablett sen gått och lagt mig direkt. Sovit helt utan konstigheter och vaknat i vanlig tid dagen efter utan att känna mig "bakis" eller som en zombie.

bohan85
2014-06-21 21:49
#15

Jag har fåtal ggr gjort saker jag vagt minns men då har jag tagit 2 tabletter på en natt..  Ì normal dos somnar jag gott och inga biverkningar.

[Tuulikki]
2014-06-21 21:58
#16

Stilnoct funkar inte alltid på mig. Vissa gånger känner jag inget alls och andra gånger blir jag helt wacko innan jag somnar trots att jag går och lägger mig på en gång. 

Tog en överdos för 1,5 månad sen. Minns de första två tabletterna men inte de 23 jag tog efter det. [tillägg: tog andra mediciner också vid det tillfället, minns inte de heller]. Blev ambulans den kvällen. Sjukt läskigt att få berättat för sig att man tagit så många mer än man minns. [tillägg: Tror att anledningen till att jag tog så många var att jag mådde så fruktansvärt dåligt den kvällen. Hade jag lagt mig på en gång hade det nog varit lugnt men jag var uppe i varv]

Trots att kombinationen av mig själv och Stilnoct känns lite osäker tycker jag att de är bra. De funkar för att få mig att sova, vilket typ inget annat gör.

Menar självklart inte att det är vanligt att man tar fler tabletter än man minns eller blir totalknäpp av dem. Vill inte på något sätt skrämma upp dig, men det är min erfarenhet av medicinen :)

[Tuulikki]
2014-06-21 21:59
#17

Kan tillägga att jag fått hallisar vissa gånger. Men aldrig mått illa eller velat spy.

Allamej
2014-06-23 20:11
#18

Jag fick hallisar första gången jag tog stilnoct men det var 20 år sedan och jag har inte haft några sedan dess.

Nu tänker ni säkert att jag är värsta knarkaren men det enda som händer när jag inte tar stilnoct är att mina insomningsproblem kommer tillbaka. Ingen ångest eller så.

Jag gör så här att eftersom stilnoct har en verkningstid på 4 timmar och propavan på 6 timmar så tar jag alla kvällsmediciner samtidigt då får stilnocten verka medan jag ligger där i sängen, och när jag sover och 2 timmar har kickat in så hjälper propavanen mig att sova till morgonen.

När jag låg inne för några veckor sedan (inget psykiskt, blodförgiftning, köttätande bakterie, njurfel och undernäring) så gjorde jag så och läkarna var förvånade över att jag kommit på det tricket.

Dvs. hur jag kunde få maximal hjälp av propavanen

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Honestyisdead
2014-06-23 20:17
#19

18 Det hjälper dock inte om man blir bakis av propavan. Ska man upp och jobba på morgonen utesluts tyvärr propavan för många.

Däremot undrar jag över att läkarna blev förvånade. Stilnoct och propavan tillsammans är inget ovanligt vid sömnproblem.

Allamej
2014-06-23 22:10
#20

#19 Nej det sitter ju mer eller mindre ihop, men att ta propavanen samtidigt som stilnocten var nytt för dom.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
vallhund
2014-06-25 12:12
#21

#20 Märklig kommentar, alla är vi individer o en del faller som klubbade sälar 30 min efter att de tagit Propavan.

Visst finns det en mall som i bästa fall täcker in 70 - 80%, men skall man hjälpa människor med sömnproblem måste man vara lyhörd o individanpassa vård/medicinering till den enskilde individen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2014-06-25 13:10
#22

20 Märkligt.  Själv har jag fått det som råd från vården.

mayolica
2014-06-28 16:27
#23

Jag har haft stilnoct  till och från ca 20 år, några hallisar har jag aldrig  någonsin fått. 
 Jag brukar ha dom vid sängen och ta  efter att jag har lagt mej (om det behövs) Vill helst inte ta för ofta eftersom dom tappar effekten då och slutar fungera.  
Det enda som händer om jag tar dom utan att lägga mej är att jag inte somnar, och att effekten försämras.
 Stilnoct är en av dom få sömnmediciner som jag tål ,får inga biverkningar alls och upplever den som väldigt mild medicin.  Har  hört att det finns vissa personer som kan få hallisar , men det är absolut inte alla som får den biverkningen.

~ mayolica ~

Honestyisdead
2014-06-28 17:29
#24

23 jag ser den som allt annat än en mild medicin.

mayolica
2014-06-28 18:06
#25

#24  Det är den för mej, fast det verkar vara väldigt individuellt hur medicin fungerar , och vad som upplevs milt och starkt för olika personer.

~ mayolica ~

Honestyisdead
2014-06-28 18:13
#26

Det är dock ett piller som  det är risk för tillvänjning och betoende. Så det är inte ett milt piller även om du inte fått biverkningar.

mayolica
2014-06-28 19:13
#27

Det är väl ändå en tolkningsfråga.  Man upplever mediciner olika, dessutom förändras omständigheterna genom åren.  När  stilnoct var ny och jag fick den utskriven, så sa även läkaren till mej att det skulle vara en  "mild medicin" 
Då den kom klassades den som mildare alternativ till rohypnol och ansågs inte vara beroendeframkallande, det har jag heller aldrig upplevt att den har varit.   Men som sagt ,olika individer kan reagera  helt  olika.

~ mayolica ~

Annons:
Honestyisdead
2014-06-28 19:16
#28

Jag anser inte att det är en tolkningsfråga. Så vi är helt enkelt oense.

mayolica
2014-06-28 19:22
#29

Ja det är vi.

~ mayolica ~

[Tuulikki]
2014-06-28 19:23
#30

Anser inte heller att den är mild på något sätt. Däremot funkar den inte alltid på mig, men det har nog mer med mig att göra än medicinen.

Upp till toppen
Annons: