12. Behandling och Mediciner

Positiv upplevelse av nedtrappning av Venlafaxin

2014-06-17 18:41 #0 av: tjohosan

hej  ! Jag ville skriva ett positivt inlägg ang att trappa ner på sin antideppressiva medicin. Jag äter Venlafaxin och har trappat ner från 150 mg /dag till 37,5 mg/dag.  Det har sammanlagt tagit 1 månad att trappa ner. Min läkare skrev ut lugnande tabletter som jag skulle ta för att härda ut utsättningssymptomen. Jag har inte behövt äta dem eller ens haft en tanke på att äta dem . 

Min nedtrappning har gått riktigt bra och utan några hemska symptom! Jag har gett mig f*n på att det ska gå bra och jag ska må bra . Tankens kraft är stor.

Överallt på internet hittar jag bara negativa upplevelser, hemska upplevelser , hur svårt det är att sluta , hur otroligt dåligt man mår , kroppen mår skit, psyket blir knas OSV. Detta är inte alls min upplevelse.

 Efter att ha läst allt hemskt fick jag panik över att trappa ner . Jag övervägde att inte trappa ner även fast jag mådde dåligt av att äta så hög dos. 

 Jag bestämde mig för att INTE ta till mig det negativa som jag läst. Jag slutade googla på internet och slutade leta upp information om utsättningssymptomen.  Jag fokuserade istället på MIN egna upplevelse . 

Så här gick det:

Ibörjan fick jag lite ökad ångest. Jag blev arg, irriterad och började gråta utan anledning . Jag visste hela tiden och talade om för mig själv att det är medicinen som spökar. Det finns ingen sanning i det jag känner . Allt är bra och det kommer att gå över. Då gick det också över!

Jag har även fått lite av dessa "stötar" som folk kallar det för. För mig  känns det lite som att man får blodtrycksfall lr att ögonen inte hänger med i en tiondels sekund ungefär. "Hjärnstötar" kallar vissa det för . I början var de obehagliga MEN jag har vänt känslan från att ha varit "obehag" till "helt okej" !! Det har krävt en del träning men det har gått att lura min hjärna till att tro att det är helt ok och jag får en lugn känsla av stötarna istället för tvärtom! 

Det jag har gjort när jag fått dessa "stötar" är att springa !! Varje gång de startar tar jag en ordentlig joggingtur/löprunda i skogen . Jag springer av mig all adrenalin som är i kroppen och efteråt känner jag ett otroligt lugn . Både i sinnet och kroppen. Det är et otroligt bra tips som jag kan ge er!! Får ni biverkningar så ut och spring och gör er av med det!!  Samma sak gäller när känslorna vallar över. Gör er av med adrenalinet! Trötta ut kroppen fysiskt !

Konstigt nog så har nedtrappningen varit den bästa perioden jag har haft de senaste månaderna .


Jag ville skriva detta inlägg till er som ska trappa ner på medicinen och som är oroliga över hur det ska gå. Jag ville dela med mig av min erfarenhet som inte alls varit negativ utan nästan tvärtom. 

Jag har inte hittat en enda positiv sida om att trappa ner . De som får positiva erfarenheter skriver antagligen inte om det på internet . Det är bara de som får negativa upplevelser som skriver och delar med sig. 

Anmäl
2014-06-17 18:45 #1 av: tjohosan

Rekommenderar er även att lyssna på Deepak Chopra eller läsa hans böcker. Han är så otroligt vis och han har verkligen givit mig ett inre lugn . Har lyssnat på ljudklipp av honom där han guidat mig genom meditationer . 

Googla på honom eller se om hans böcker finns på biblioteket . Sök på youtube!  




<3 till er alla

Anmäl
2014-06-17 20:32 #2 av: JvK

Heja dig! Så roligt att det gick bra:)

Anmäl
2014-08-23 20:02 #4 av: Annielle

Härligt att det gått så bra!Glad 

Hoppas att du fortsätter att må bra när du slutar helt med dem en dag också!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2014-08-30 17:09 #5 av: Allt oviktigt

Jag har också gått på venlafaxin och tog 150mg per dygn.  Jag slutade tvärt och hade inga större problem med det. Så det är inte svårt för alla att sluta med medicinen

Anmäl
2014-08-30 20:07 #6 av: Calcifer

Jag började med sertralin och slutade tvärt då bieffekterna höll på att bokstavligen ta livet av mig. Mådde så mycket bättre utan dem och vägrar äta dem i framtiden. Åt dem i drygt två månader innan jag la ner. Har inte upplevt några bieffekter av att sluta, och de jag upplevde av medicinen upphörde inom några dagar.

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
- Carrie Fisher, Rest In Peace


Anmäl