Annons:
Etiketterposttraumatiskt-stressyndromptsd
Läst 2262 ggr
Oolated
2014-06-08 14:48

Läkemedel mot ångest och sömnsvåriheter (PTSD)

Problem: Min syster (35 år) lider av PTSD samt tämligen grav PMS. Hon har provat typ "alla antidepressiva läkemedel som finns", samt Atarax, Lergigan och Xanor (den sistnämnda olovligen). Xanor fungerar mot sömnsvårigheter, men är omöjlig att få på recept. För närvarande kör hon på två Theralen till kvällen. Denna fungerar ypperligt mot sömnsvårigheterna, men gör att hon sover fram till efter lunch och att hon blivit känslomässigt avtrubbad, vilket lett till att hennes (heterosexuella) relation riskerar att gå i stöpet. Jobbsituationen får lösas genom arbete från hemmet. 

Fråga till alla läkemedelskunniga härinne: Om hon hade ett eget receptblock och kunde skriva ut vad som helst till sig själv, vad borde det isf vara?

Annons:
[MrDiabolic]
2014-06-08 15:18
#1

Bensodiazepiner är starkt beroendeframkallande, och dessutom upplever de flesta att de måste ta högre och högre doser för samma effekt. Xanor är en av de mest luriga på båda dessa punkter, och det är därför det är svårt att få dem på recept.

Om inget annat än benso hjälper, brukar Sobril och Stesolid vara lättare att få utskrivna. Men det brukar rekommenderas att man tar sådana preparat under så kort tid som möjligt. Jag tycker att både Sobril och Stesolid kan vara värda att prova.

Personligen har jag ganska negativa erfarenheter av Xanor. De är visserligen effektiva mot ångest och därigenom också mot svårigheter att sova, men jag blir totalt avtrubbad av dem.

Och bara som en reflektion, så förstår jag inte alls varför du behövde påpeka att hennes relation är heterosexuell. Att hon blir avtrubbad är väl lika jobbigt för hennes partner, oavsett om denne är en man eller en kvinna.

Oolated
2014-06-08 17:04
#2

Bara som en reflektion, så förstår jag inte alls varför du behövde påpeka att infon om att hennes relation är heterosexuell var överflödig - för dig. 

Någon kanske tycker att det är av intresse att veta att hennes relation inte involverar en part som omöjligt kan ha egna erfarenheter av PMS. 

Om inte du hade nytta av den informationen kunde du kanske helt enkelt ignorera den?

[MrDiabolic]
2014-06-08 17:11
#3

Jösses!

ADMIN VAR SNÄLL TA BORT BÅDA MINA INLÄGG I DEN HÄR TRÅDEN!

Upp till toppen
Annons: