Annons:
Etikettdiagnoser
Läst 5533 ggr
Oshibwa
2014-05-09 15:12

Att leva med GAD?

Jag ska påbörja utredning för GAD. Har väl förmodluigen levt med detta hela livet och har haft svårt för saker som för andra är självklara. Jag har aldrig fixat skolan fast jag har gått på flera olika. När jag börjar nytt jobb så går jag inte för det till hundra procent tills min kropp säger ifrån och då får jag ångest med allt som har med jobbet att göra. Jag kan inte slutföra någonting jag har påbörjat. Det är jobbigt att röra mig, sitta ner, städa, tvätta, gå till jobbet, till och med gå ut med hunden kan vara ångestladdat. Jag tror alltid att alla vet allt om mig, har svårt för att släppa in folk i livet och har aldrig kunna haft ett förhållande…

Någon som själv lever med GAD som kan dela med sig lite hur ni får den enkla vardagen att fungera.. Jag har remiss till läkaren om en månad och jag har ingen aning om hur jag ska klara denna månad. Har varit sjukskriven nu sedan en vecka tillbaka men nån gång måste jag ju komma tillbaka /

Annons:
bohan85
2014-05-11 15:23
#1

Jag har GAD, fick diagnos i vuxen ålder men har med facit i hand haft det hela livet. Jag har gått i terapi samt äter fortfarande antidepressiva dagligen. Tar i perioder lugnande och sömntabletter ffa vid förändringar i mitt liv då jag får ångest liksom om mina rutiner rubbas av orsaker jag inte kan styra. Jag har accepterat min sjukdom men den är såklart ändå jobbig och bitvis handikappande.

Har aldrig haft problem med jobb eller skola, snarare har jag otroliga krav på mig själv i skola och på jobb, att alltid prestera till max..

gunillapower
2014-05-21 16:56
#2

Jag har GAD + ADD. Jag har under ungdoms åren upp i vuxen ålder haft depressioner. Och fått medicin för dessa. Men ångesten har jag alltid haft fram till att jag för ca 2 år sen fick mina diagnoser och fick ångestdämpande (venlafaxin) istället för antidepp medicin. Blev jätte stor skillnad. Ångesten dyker fortfarande upp men blir inte lika okontrollerbar. Och känner att jag gör saker nu jag undvek förut i förebyggande.

tearsandrain
2014-05-21 17:42
#3

har de senaste åren behövt ångestdämpande stående flera gånger om dagen, allt ifrån iktorivil till buronil. Har gått igenom många ångestdämpande och antidepressiva och har gått mycket terapi, både för ångesten och andra diagnoser. Den mest effektiva medicinen jag hade, (utöver benzo), för gad var lyrica, men gick upp brutalt mycket i vikt av den, tyvärr.

Push
2014-05-26 16:43
#4

Jag lever med GAD. Behövde ingen utredning utan jag sökte efter många års påtryckningar hjälp hos en KBT terapeut. Eller ja jag bad läkaren skicka vidare mig och hamnade då hos en underbar KBT terapeut.
Efter andra besöket sa denne, när jag frågade om en ny tid "Det behöver du inte, jag hade tänkt visa en bild för dig men det behövs inte, du är ju så otroligt positivt" Varpå jag tänkte att jag hade rätt, alla som sa att något var konstigt med mitt beteende hade fel.

Men så infann sig en känsla av rädsla, jag kände plötsligt ett behov av att behöva Kbt? Kunde terapeuten hitta svaret på mina konstanta rädsla för allt?
När kbt-terapeuten såg min blick så lade denne fram ett papper och jag började störtböla, mina murar raserade.

Terapeuten frågade mängder med frågor, bad mig försöka gräva djupare och efter många samtal så gav terapeuten mig en bunt med papper att läsa på.
Jag fick diagnosen GAD och vi trodde att jag blev fri ifrån det förra året. Som terapeuten sa "Jag tycker det har gått lite väl fort" Så rätt så.

Nu har jag insett att jag alltid kommer ha GAD så länge som jag inte litar fullständigt på mig och enbart mig.
Så jag försöker nu att finna trygghet i mig själv och att försöka komma vidare i livet enbart efter vad jag vill, känner och kan. Det är det enda som kommer hjälpa mig. Får se, börjar jag lyckas i livet så visar det sig att jag kommit fram till rätt beslut för min del.

Egentligen är KBT till för att hjälpa en hitta rätt verktyg att arbeta med i sitt liv. Då jag dock inte kan påverka min livssituation avsevärt mycket just nu så kommer jag råka ut för panikattacker och ångest en del framöver med. Jag kommer bli helt frisk ifrån GAD den dagen jag är fri från det som inte går att rå på just nu.

Upp till toppen
Annons: