Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 8575 ggr
Oshibwa
3/4/14, 8:57 PM

Atarax?

Jag har ätit atarax vid behov i över ett år. Nyligen ett uppehåll på ett halvår men tar ett par då och då nu. Tycker det hjälper faktiskt men när man läser runt om vad folk tycker om denna medicin så ska den vara helt värdelös. Är det någon mer än mig den har någon effekt på?

Annons:
Lexiia
3/4/14, 8:59 PM
#1

Jag tycker den e totalt värdelös!


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Geru
3/4/14, 9:01 PM
#2

Den har effekt på mig, men jag blir så dåsig att jag somnar av den, därav så gillar jag inte den.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Lexiia
3/4/14, 9:03 PM
#3

Första gången ja prova dom somna ja sen funka de inte alls, märkte inte ens att ja tog dom :(


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
3/4/14, 9:04 PM
#4

Funkar bra när mina utslag/exem kliar för mycket eller när pollensäsongen drar igång på riktigt, och som lugnande och snällare tablett än stilnoct och liknande "sömnisar"

Från början vart ju atarax en allergitablett. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tarotstollan
3/4/14, 9:15 PM
#5

Jag har ätit Atarax i många år för stressutslag och klåda. För det mesta räcker det med en ½ tablett (12,5mg) till kvällen och då blir jag sömnig och sover normalt. Känner inte av tabletten dagen efter då.
Ibland får jag ta en hel tablett 25mg, då har jag sovit väldigt hårt och extra långt nästa dag. Dessutom känner jag mig extra trött och dåsig hela dagen efteråt.
Har försökt att sluta med tabletterna men då kommer utslagen och klådan tillbaka och den är vidrig!🤪

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lady Q. Longworth
3/4/14, 9:28 PM
#6

Jag blir trött men den dämpar inte ångesten. Dessutom fungerar den bara några dagar sen måste jag ha uppehåll. Så jag har den för att förhindra förtidigt uppvaknande

Annons:
beautifulsecret
3/6/14, 1:19 AM
#7

Atarax är det sämsta man kan få utskrivet om man har ångest… Den hjälper inte ett skit, varken mig eller någon annan i min närhet. Men, det är ju väldigt individuellt och funkar den på dig så ska du absolut fortsätta också!:)

[rymdapor]
3/6/14, 10:09 AM
#8

Tyckte den fungerade i början men undrar om det bara var placebo. Blev mest trött. Tog jag mer än vad jag fick somnade jag. Det är iaf svårt att må skit när man sover i soffan. Om den fungerar för dig - var glad och fortsätt med den! Den är ju inte beroendeframkallande som benzo är, så man behöver inte vara orolig att man tar för ofta.

tervueren
3/7/14, 8:25 AM
#9

Vad får ni istället för ångesten som inte är typ benzo?

Lady Q. Longworth
3/7/14, 1:24 PM
#10

Jag får inget alls

[rymdapor]
3/7/14, 5:17 PM
#11

#9 Finns ju theralen och typ lergigan. Har testat theralen men det var närmare effektlöst, om man bortser från en otrolig trötthet i högre doser och äcklig overklighets"zoombie"känsla dagen efter.  Tar lång tid innan "effekten" kommer dessutom.

Annars är oxascand det mest effektiva jag fått. Men de är ju benzo, fast den svagaste tror jag. "Risk för tillvänjning föreligger"

[rymdapor]
3/7/14, 6:41 PM
#12

Rispedal har jag också fått, är ju antipsykotiskt egentligen men ska typ vara stabiliserande eller nått.

Lojs
3/7/14, 10:20 PM
#13

Min upplevelse är att den hjälper mot den fysiska ångesten, men inte den psykiska, jag blir av med illamåendet och "tyngden i kroppen", men mår i princip lika dåligt psykiskt. Tycker det är helt klart bättre än inget alls.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
litenvovve
3/8/14, 6:54 PM
#14

För mig personligen fungerar den inte men när jag var på slutenvården på BUP vet jag att i princip alla där inne käkade den och det verkade fungera för dom. Sen var det kanske en slump att den fungerade på just så många då, men tycker jag har hört en hel del yngre som tycker att den fungerar.. :)

vallhund
3/9/14, 2:52 AM
#15

Hjälper en del o för andra kunde det varit sockerpiller, oberoende av ålder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[finder]
3/13/14, 11:15 PM
#16

Har aldrig hjälp mig mot ångest. Funkar bara mot mina sömnproblem om jag överdoserar rejält.

Fialialej
3/14/14, 11:50 PM
#17

Har fått den utskriven mot ångest vid behov, jag överdoserar men får inge effekt mot ångest. Däremot blir jag trött och sover. Kan nog säga att den inte funkar för mig.

"På natten är alla katter svarta"

millib
3/21/14, 9:13 PM
#18

Har nog gått igenom hela registret av "ångestdämpande" många fler än hälften är inte ens ångestdämpande utan lugnande vilket många läkare skiter blankt i eller inte vet om. Det enda som hjälper är sobril! Ja och stesolid, fast det blir jag så trött på så det går bort. Nu äter jag lergigan. Måste ta den till natten så jag lyckas sova någolunda sammanhängande, vilket gör att min ångest dagtid minskar rejält. Har även Lergigan comp och mite men inget hjälper emot ångest, endast att sova bättre. Hade tidigare Zolpidem (stavning?) men är nu gravid så får klara mig på det som finns. Även om läkaren har sagt att en sobril nån gång ibland inte påverkar bebis så vågar jag inte, men bara vetskapen att jag kan ta en är placebo i sig. Atarax är sockerpiller för mig, känner inte av nånting och har då provat stora doser. Jag vet att det är det första man vill skriva ut då den är mildast, ej vanebildande och "ofarlig". Jättebra om den funkar för dig, då ska du ju såklart fortsätta äta den istället för att börja med "tyngre" dom benz och liknande.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

ricorico
3/27/14, 2:33 PM
#19

Jag tar Theralen mot ångest och kraftiga självmordstankar, och det funkar för mig. Och jag blir inte ens trött av det som många blir.

Johan

AnniJ
3/28/14, 8:48 PM
#20

När ångesten dragit igång och jag väl vågar ta ataraxen (rädd för tabletter) funkar den bra för mig. 

Jag blir alltid lika förvånad över att det lugnar mig och tar bort ångesten. Tröttheten har nog varit mest positiv för mig. Men den funkar inte att "sova på". 

Fick däremot väldigt mycket obehagliga biverkningar när jag använde den under en längre period i sommar.

/Anneli Tenezakis

Annons:
borntorun
3/30/14, 9:28 PM
#21

Atarax gör mig endast läskigt trött. Tar jag den på kvällen och somnar kan jag vakna mitt inatten och inte veta om jag drömmer eller är vaken, obehagligt. Det ända som hjälper mig mot kraftig ångest är Sobril eller Xanor, men tar dom otroligt sällan då dessa är otroligt beroendeframkallande. Försöker sysselsätta mig eller hantera skiten utan piller istället men ibland blir det svårt. Men som sagt, bra att du får en positiv effekt av atarax iallafall :)

Evelina!
4/6/14, 10:36 PM
#22

Tar alltid två Atarax (= 50 mg) varje gång jag känner att ångesten börjar komma. Ibland hjälper det, ibland inte, men oftast funkar det bra. Två stycken är också utmärkt att sova på och har inte upplevt problem med trötthet när jag tagit dessa.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Oshibwa
5/9/14, 3:20 PM
#23

#20 vad för biverkningar?

lyricallies
3/9/15, 9:19 PM
#24

#24 Atarax funkar till viss del för mig men jag har nyligen börjat äta dom. Förutom ångest blir jag väldigt lättirriterad och atarax hjälper självfallet inte mot det. Tips om man känner sig trött eller dosig utav dom är att svepa en redbull till atarax. Brukar hjälpa mig men jag tar inga större doser.

[EvelinaL]
3/10/15, 2:24 AM
#25

Atarax och Theralen brukar vara lättare varianter som läkare skriver ut. Atarax används bla. mot nässelutslag och theralen ges ofta till barn med adhd så de är rätt milda. 

De har lugnande effekter, atarax kan vara lite ångesdämpande men absolut inte som de tyngre beroendeframkallande ångestdämpande tabletterna. Att man blir trött av de kan vara individuellt. Jag upplever att man blir lite imun mot tröttheten när man äter dom konstant en längre period. Det som är bra med dessa tabletter är ju att man kan ta ganska många (tror tillochmed att det är näst intill omöjligt att överdosera på atarax) och att de inte är beroendeframkallande. 

Tyvärr så tycker många att de inte funkar och eftersom vården är så himla dålig på att ge stöd med olika former av samtalsterapi så slutar det ofta med att man får tyngre beroendeframkallande medeciner utskrivet istället. Tyvärr är det enda utvägen för många och det är bra att det finns för folk som verkligen behöver det.

Funkar det för dig så ska du vara lycklig att du slipper gå in i bland de beroendeframkallande medecinerna. Vanliga biverkningar är trötthet och muntorrhet.

[Silverräv69]
3/24/15, 6:40 PM
#26

Jag tycker det fungerar jättebra för mig! Fick det utskrivet i höstas när min ångest var ohanterbar..men lärde mig att hantera situationer allteftersom de kom utan pillren.

Men de lugnar mig, utan att bli dåsig och okoncentrerad. De lugnar liksom panikkänslan innan den hinner växa sig stor så att man får en attack.

[Fannkan]
3/25/15, 1:48 PM
#27

Jag är lite kluven när det gäller just Atarax. Fick dem utskrivna för snart ett år sedan för att lätta panikångest och för att undvika panikattacker. Första gången jag tog dem blev jag knockad och nästan som om jag hade rökt på (iallafall hur jag tänker att det är när man rökt på, så kan inte säga säkert pga det faktum att jag inte har någon erfarenhet) men sedan har de mer funkat som en säkerhet att ha med i väskan trots att jag inte känner mig mindre ångestfylld eller lugnad. Blir bara luddig när jag ska prata och får svårare att formulera och ta i ord och information. 

Vill dock inte gå över till andra mediciner såsom sömnmedel eller benzo-preparat då jag inte vill riskera beroende eller att jag inte ska kunna fungera UTAN mediciner, så kämpar på med dem. Men precis som alla mediciner är det nog väldigt individuellt hur de fungerar från individ till individ.

Annons:
[Tuulikki]
4/1/15, 1:22 AM
#28

Känner ingen effekt alls av Atarax. Men å andra sidan har jag ätit mig igenom halva apoteket och nästan ingenting fungerar som det ska. Jag hade varit superglad om Atarax fungerat på mig! Det känns som ett "snällt" läkemedel, om man jämför med medicinerna jag äter.

trex
4/3/15, 2:20 PM
#29

Funkat jättebra för mig hitills.

JoannaLi
4/3/15, 8:29 PM
#30

De funkar visserligen för mig, men de tar så jäkla lång tid på sig! 

Jag har fått dem utskrivna till mina sömnproblem, och visst de hjälper, fyra timmar senare. Och då är det fyra timmar om jag ligger stilla och typ läser, om jag gör något annat så försvinner effekten. 

Tar jag dem mot ångesten under dagen så blir jag så trött och fnittrig att jag ser ut att gå på något mer olagligt, och så får jag ändå inget gjort. Yay. ^^

Anonym
Anonym
4/4/15, 3:51 AM
#31

Atarax är sockerpiller för mig. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att läkare är så rädda för att skriva ut riktiga ångestdämpande som verkligen fungerar. Det finns ingen skam i att ta ångestdämpande när det verkligen behövs och vi får aldrig glömma att det kan vara skillnaden mellan liv och död för många människor.

Anonym
Anonym
4/7/15, 10:04 PM
#32

Varken attarax, sobril, theralen eller stesolid har hjälpt mig. :/

nakanaide
4/10/15, 5:40 AM
#33

Jag har fått atarax utskrivet mot ångest, men det hjälper lite bakvänt om jag får säga det själv. 

Har testat ta det ett par gånger endast men känner att det inte är för mig.. Först och främst blir jag extremt trött, musklerna tappar all kraft. Dessutom får jag en rastlös myrkryp-känsla i hela kroppen. Har alltid blivit tvungen att lägga mig ned och vila. 

Blir liksom för utmattad för att orka ha ångest - så på sätt och vis hjälper det xD Men det skulle inte vara hållbart att ta det mitt på dagen.

Chippen56
4/20/15, 10:19 PM
#34

Efter 1 år med bekymmer med makens bortgång, lång och slitsam
arvstvist från hans släkt hamnade jag till slut på den psyk enheten.
Nämnde att jag tidigare fått Stesolid vilket gjorde att jag nu får en
stämpel som Stesolidberoende ! Blev lovad bra medicin och fick just 
Atarax. Blev så oerhört besviken, hjälpte inte ett dugg trots att jag
på eget bevåg höjde dosen. Kändes som sockerpiller.

Annons:
nakanaide
4/26/15, 4:51 PM
#35

#34 vilket skämt… Hoppas att du kan få ett bättre bemötande om du går dit och påpekar att det inte hjälper? :/

Jag börjar fundera på om läkare i princip är tvungna att skriva ut atarax i första hand till människor mot ångest. Värdelöst är det i alla fall…

vallhund
4/27/15, 11:51 PM
#36

#35 Värdelöst för dig kanske, andra slocknar som klubbade sälar. Vilket du borde ha insett om du läst tråden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

nakanaide
4/28/15, 5:16 PM
#37

#36: Oj, jag kanske uttryckte mig dåligt. Menade att bemötandet lät värdelöst :P 

Sen om du hade läst mitt tidigare svar i tråden så hade du sett att jag hade samma effekt! :D Slocknar bara liksom. Inte direkt vad jag förväntar mig av något som ska vara ångestdämpande. Vill gärna kunna ta det mitt på dagen vid behov, men det går ju inte om man bara vill sova..

GiraffTunga
5/17/15, 2:33 PM
#38

Den gör mig bara trött.

You can not judge me unless you know me.

Upp till toppen
Annons: