Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 5065 ggr
kokuhaku
1/20/14, 6:24 PM

Vad har ni för sysselsättning? (GAD)

Ni andra som har GAD, vad gör ni? Sysselsättning (eller ingen alls) menar jag. Ni som är arbetslösa hur går det för er? Tvingas ut på praktiker? Hur blir ni bemötta av AF och Soc om ni nu går dit?

Jag har bara gått till min (DBT) terapi i ett år nu, men fick nyligen ny handläggare på Soc och nu är det helt andra bullar! Hårding är hon och jag jag mår mycket sämre än innan jag fick henne.

Annons:
Disturbed-Angel
1/20/14, 11:09 PM
#1

Jag har vart sjukskriven sen jag slutade skolan, Klarar inte alls av att jobba. Har dock fler diagnoser än "bara" GAD. Jag får i dag aktivitetsersättning och tycker att det har fungerat bra. Men är livrädd för att bli utförsäkrad för då skulle allt gå åt skogen.

kokuhaku
1/21/14, 5:32 PM
#2

Okej, jag funderar också lite på aktivitetsersättning men fick ingen vidare information om det när jag bad om det… Skulle vilja veta vad man får i månaden.

Förstår din rädsla. Jag är rädd för vad Soc och AF ska hitta på som jag måste göra härnäst med mera. Att tvingas till en praktik jag inte ens är intresserad av avskyr jag… det är jobbigt nog som det är att "jobba" och är man då inte ens intresserad och inte tjänar pengar, jippie.

Disturbed-Angel
1/21/14, 7:37 PM
#3

Mitt tips är att du kontaktar ett personligt ombud som kan hjälpa dig med att få information och eventuellt ansöka om aktivitetsersättning. 

Än så länge så har jag inte tvingats till något jobb. Men jag går ändå ständigt och oroar mig för det. Vilket tär på psyket. Man blir ju inte friskare av att gå och vara orolig för hur man ska klara sig om man tvingas ut på jobbmarknaden trots sjukdom.

bohan85
1/25/14, 3:42 PM
#4

Med medicinering (antidepp.) klarar jag ett vanligt vardagligt liv. Förändringar är dock något som jag har svårt för, får ångest. Jobbar heltid + lite till inom vården, är högutbildad och studier och arbete har gått bra. Kan inte tänka mig att vara sjukskriven då JAG (observera JAG, inte att andra inte behöver vara sjukskrivna) inte mår bättre av att gå hemma. Jag mår sämre när jag inte har något att göra eller sysselsätta tankarna med.

Shinken
7/20/16, 9:11 AM
#5

Jag jobbar heltid. Tyvärr tror jag att jag skulle må bättre av att byta jobb. Jag jobbar inom LSS och även om jag har lång erfarenheter att jobba med människor så tar det enorm energi av mig.

IaMiaMaria
7/30/16, 4:49 PM
#6

Jag har sjukersättning nu. Hade aktivitetsersättning innan 30 men då jag fyllde 30 i år ansökte jag om sjukersättning och det var inga problem.

Jag har fler diagnoser än ångest. Men jobbade heltid till 2011 och deltid till 2013 och sen gick det inte längre alls. Har provat att arbetstränat ett år, gick ganska bra i början men sen sämre och sämre.

Så nu går jag hemma och tar en dag i taget. Det är inte roligt men går inte att arbeta som det är nu :(

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
[Tuulikki]
7/31/16, 3:11 PM
#7

Jag går "bara" i DBT just nu och träffar boendestöd en timme i veckan. Förr gick jag både i DBT och hade sysselsättning på ett hunddagis men där trivdes jag inte alls så jag valde att lägga allt fokus på terapin, vilket var ett bra val.

I oktober kommer jag vara klar med DBT och då kommer jag träffa boendestöd en gång i veckan och så ska jag tillsammans med soc hitta nån sysselsättning jag trivs med. Har förut varit på en gård som rehab och där trivdes jag enormt så jag vill hitta något liknande nu. Kan tyvärr inte gå tillbaka till den gården igen då det kostar pengar och ingen är villig att betala en plats där åt mig.

Upp till toppen
Annons: