Annons:
Etikettertvångssyndromocd
Läst 3296 ggr
stinabest
1/3/14, 1:20 AM

Tvångstankar?

Hej! Tror jag kan lida av OCD men vet inte säkert. Har försökt göra lite test på internet men alla handlar mest om handlingar men det är bara tankarna som stör mig. Har väl haft tankarna en längre tid. Innan gick de mycket ut på att göra en sak under en visa tid. Om jag klarade det skulle jag tex. Leva i morgon, min familj skulle aldrig dö, jag skulle inte få cancer osv. Misslyckades jag skulle motsatsen hända. Sakerna var väldigt enkla att göra typ plocka upp en sak från golvet på 20 sekunder så att jag liksom säkert skulle klara det (detta kanske är tvångshandlingar, vet inte riktigt). När jag klarade det kände jag mig lugn och trygg. Ibland om det var på snåret att jag skulle klara det fick jag panik i sista sekunden men när jag klarat det blev jag lugn. Vissa gånger då jag inte klarade det fick jag ibland panik så att jag en gång fick upprepa för mig själv du kommer inte dö, du kommer inte dö osv. Ibland bortförklarade jag det typ, nä det räknades inte. Har också varit väldigt rädd för att jag ska drabbas av cancer eller som den gången då vår lärare berättade att vissa kan födas med en könssjukdom. Då blev jag rädd! Men grejen är den att jag inte hakat upp mig så mycket på dom här tankarna så som jag gör nu. Nu är det mer att tankarna säger att jag är något jag inte är och handlingarna går ut på "gör du det här är du det inte". Mina tankar säger att det inte är OCD medan jag tror det själv ibland. I vilket fall får jag en massa ångest över det här och mår inte så bra som jag brukade. Men nu vill jag veta vad ni tror. Låter det här som OCD?


Annons:
PetQueen
1/23/14, 8:48 PM
#1

Hej på dig! Om du tycker att dina tvångstankar är ett lidande och/eller att det tar upp åtminstone en timme per dag så är det troligen OCD. Jag vet att jag låter orginell men som du beskriver dina tvångstankar så skulle jag gissa på att du har OCD, eller åtminstone på god väg dit. Jag tycker att du borde söka upp hjälp så fort som möjligt för det kan bli värre hur fort som helst, och då vet du också med all säkerhet vad du har. Ingen är värd att behöva lida, stå på dig! :)

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

stinabest
1/24/14, 10:10 AM
#2

#1

Tack så mycket för svar! Tänker på det här ungefär från morgon till kväll och det känns som det blir värre hur längre tid det går. Ska prata med mina föräldrar! :)


PetQueen
1/24/14, 10:37 PM
#3

#2 Ja gör det! Och hoppas att allt går bra nu. OCD och tvångstankar är mycket jobbigare än vad många tror och de menar att "det är väl bara att låta bli, så svårt är det inte" men så är det ju inte! Mitt tips är att strunta i vad de säger och gå efter vad DU tycker är bäst. Lycka till! :)

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

hansson57
1/25/14, 2:27 PM
#4

Säger som de andra, sök hjälp.

Denna kommentar har tagits bort.
Mia40
7/21/14, 11:45 PM
#6

Vad betyder OCD och GAD förnåt?

Annons:
[Tuulikki]
7/22/14, 12:01 AM
#7

OCD = tvångssyndrom

GAD = generaliserat ångestsyndrom

Mia40
7/22/14, 12:11 AM
#8

Tack! Jag har OCD = tvångssyndrom . Jag känner att jag har det. Lite av det andra också. GAD = generaliserat ångestsyndrom.

Upp till toppen
Annons: