Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 15876 ggr
Disturbed-Angel
7/25/13, 5:28 PM

Värsta medicinen?

Att mediciner mot psykisk ohälsa skrivs ut mer och mer är ingen hemlighet, men något som patienter inte alltid blir informerade om är de många och ofta svåra biverkningar de flesta av medicinerna ger.

Så mina frågor är:
Vilken är den värsta medicinen du fått utskriven för din psykiska ohälsa?
Vilka biverkningar fick du? 
Hur påverkade de dig? 
Hjälpte medicinen dig eller gjorde den saker värre?

Annons:
semenius95
7/26/13, 4:53 PM
#1

Okej har bara fått ut två mediciner. 

Theralen -ångestdämpade
Och någon insomningstablett

Insomningstabletterna tog jag typ i en vecka, märkte ingen skillnad.

Och theralen gjorde så jag inte kunde tänka på något alls, var almänt seg. Och kände mig bakis dagen efter.

semenius95
7/26/13, 4:54 PM
#2

Min läkare skrev ut dos till mig.. Oh har hört av andra att den dosen är riktigt högt. Den är för vuxna/äldre, som har myyyyyycket mer ångest än mig.

Calcifer
7/27/13, 2:01 AM
#3

För mig har det mest varit så att medicinen inte fungerat alls. Fast propavan som jag fick för sömnen fick jag hjärtklappning och panikångest av.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

CrazyCat
7/28/13, 8:52 AM
#4

Fick Propavan utskrivet en gång. Hade inte fått sova ordentligt på flera veckor å såg verkligen fram mot en god natts sömn. Så blev det ju då inte. Jag fick Restless legs av medicinen å fick vinglande vandra omkring hela natten istället.

Sara FE
7/28/13, 4:15 PM
#5

Vilken är den värsta medicinen du fått utskriven för din psykiska ohälsa?

Litium, vare sig det var Lithionit eller Litiumkarbonat, var något av det värsta jag har gått igenom i medicinväg.

Vilka biverkningar fick du?

Skakningar, darrningar och stelhet, så att jag inte kunde skapa på runt ett år (är konstnär). Det var väl en del andra biverkningar också, till exempel viktuppgång och liknande, men det var inte lika fruktansvärt. Ibland kunde jag inte ens hålla i ett glas vatten - allt skvalpade ur.

Hur påverkade de dig? Hjälpte medicinen dig eller gjorde den saker värre?

Jag fick bara biverkningar. Medicinen hjälpte inte alls, i min mening, även om vissa läkare tror att det kunde varit värre utan litium. Två-tre månader efter att jag hade börjat med det fick jag det värsta skovet någonsin, mixed state (har bipolär sjukdom typ 1), som varade i flera månader. Mår mycket bättre sedan jag slutade, även om jag fortfarande får jobbiga sjukdomsepisoder.

elinkw
7/31/13, 3:30 AM
#6

Vilken är den värsta medicinen du fått utskriven för din psykiska ohälsa? : Flouxetin, depression

Vilka biverkningar fick du? : Grov ångest, spontana idér om självmord, självmordstankar, extrem viktnedgång.

Hur påverkade de dig? Medicinen smälte i munnen när man skulle ta den så jag mådde illa flera timmar efteråt. I början kunde ja inte heller äta alls, jag kunde va vrålhungrig, få blodsockerfall men åt jag en ostbåge typ före maten så vart jag helt proppmätt.

Så fick jag ibland blodsockerfall trots jag ätit (fastän ja ätit medicinen i flera månader och inkörningsperioden var slut) , typ när jag var i skolan och matsalen var stängd och ja hade inga pengar med mig. Fick sånt grovt blodsockerfall så jag började skaka, mådde illa, kunde inte stå upp och var jätteyr. Vissa gånger svimmade jag också

Hjälpte medicinen dig eller gjorde den saker värre?
Ja den hjälpte. Men jag blev helt tom, kunde inte tänka och jag blev väldigt känslokall.

Har slutat med denna medicinen nu efter 4 månader, egentligen ska man äta antidepp minst ett halvår. Men jag kunde inte göra de pga blodsockerfallen och dessutom blev jag sjukt sömning. Var jämt trött hade inte tid för läxor eller så. Gick upp 6, kom hem 17.00 la mig och sov vid 19.00 gick upp kl 6 igen, så såg mina dagar ut under perioden ja åt dem.

Dessutom varnade ingen mig om biverkningarna.. Så nu varnar jag er, haha.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Annons:
Zadeira
7/31/13, 8:34 PM
#7

Vilken är den värsta medicinen du fått utskriven för din psykiska ohälsa?

Oxascand mot ångest

Vilka biverkningar fick du?

Dåsighet, avtrubbning, minneslucka, blackout

Hur påverkade de dig?

Gjorde mig allmänt avtrubbad. Tog bort ångesten men kändes som om jag hamnade i en bubbla helt isolerad från världen. Fick dessutom blackout och minneslucka tredje gången jag tog den. Var personligen helt övertygad om att jag hade somnat och låg nerbäddad sovande i sängen hela natten, men pojkvännen berättade att jag var i fullt vaket tillstånd men som om jag var väldigt berusad, konverserade och fick till och med massage (vilket jag inte alls minns). Sen vägrade jag ta den igen och gick tillbaka till Atarax mot ångesten.

Hjälpte medicinen dig eller gjorde den saker värre?

Den

hade uppenbarligen bra effekt mot ångesten och var väldigt behaglig att ta när den fungerade. Det var ju rena turen att min blackout och minneslucka kom när jag var hemma hos min pojkvän och inte någon annanstans. Tyvärr var det också det som avgjorde att jag ville sluta med den, för om man kan hamna i det tillståndet helt random gånger man tar den så känns det INTE hållbart, tryggt eller säkert alls.

[Odde]
8/1/13, 2:48 AM
#8

Serequel…fyfan

[tittigul]
8/1/13, 4:04 PM
#9

De två värsta medicinerna

Hade under flera år ätit paroxetin och tyckte inte att det hjälpte, ville prova något annat.

Nr 1. Cymbalta som gav fruktansvärda biverkningar. Jag trappade ut extremt långsamt och på slutet tog jag sönder kapslarna och räknade de små kornen. Ändå fick jag ångest, värre än under mina värsta depressioner om död och jordens undergång, var i upplösningstillstånd. Ville krypa ur mitt eget skinn. Myrkrypningar, stickningar, värmevallningar som kröp i skinnet. Hörselhallucinationer, som att lyssna på radio från ett närliggande rum, endast musik. (Vill aldrig höra Dancing queen igen,  den var ofta på repertoaren trots att jag aldrig lyssnar på den sortens musik). Allmän sjukdomskänsla, typ influensa. Feber, ca 37,7 varje kväll i 2 månader. Har annars runt 36,9.

Nr 2. Voxra. Trodde att den skulle vara mild och bra men jag blev labil i humöret. Extremt gråtmild. Började gråta för allt så att det blev handikappande. Kunde inte prata normalt med människor. Sedan var det detta med håret. Vet inte om det var Voxra självt eller i komb med Cymbalta men håret slutade att växa tillbaka. Jag tappade inte så mycket mer än vanligt men det de som tappades normalt växte inte tillbaka. Tänkte inte på det i början men när jag kunde se hårbotten och skallens form genom håret när jag höll upp det började jag fundera. Det var speciellt påtagligt vid panna och tinningar. Panik, Slutade med den kvickt och gick tillbaka till paroxetin. Håret började växa och idag är det lika tjockt som det brukar. Däremot inga speciella utsättningssymtom.

abelyn
8/3/13, 7:12 PM
#10

Fått utskrivet Propavan och abilify, vet inte om det bara är jag men upplever att jag blir extremt seg och yr av propavan. Får även synvillor när det blir mörkt, ser skuggor som rör sig och ibland kläder. Har även hänt att jag kräkts flertalet gånger, vet inte om detta beror på propavanen eller nåt annat? är inte sjuk på något sätt iallafall så därför kopplar jag biverkningarna till medicinerna. Kan ju iofs varit abilify med. Men ja, vet inte riktigt vad jag ska säga, känner ingen större förändring med medicinerna, sömnen blir bättre men anser att de gör mer skada än de bättre. 😓

Sofie-Marie
8/28/13, 7:26 PM
#11

Vilken är den värsta medicinen du fått utskriven för din psykiska ohälsa?

Anafranil! Herre min skapare..

Vilka biverkningar fick du?
Främst var det extrema skakningar. Var pinsamt att sitta på fik/restaurang då jag inte ens kunde träffa munnen med gaffeln eller kaffekoppen. Jag skakade så mycket så inte ens huvudet var stilla utan hela jag skakade som ett asplöv. Ännu värre om jag blev stressad. Senare fick jag även ett krampanfall. Blev utredd för epilepsi men fick sedan reda på att det var medicinen som framkallat det.

Hur påverkade de dig?

Höjt stämningsläge. Mer energi.
**
Hjälpte medicinen dig eller gjorde den saker värre?**

Trots biverkningarna och krampanfallet har jag för mig att den fungerade relativt väl. Jag fick höjt stämningsläge, vilket jag var ute efter då jag hade svårt att ta mig ut den djupa mörka dalen. Så det var en bra medicin, men pga biverkningarna - LÅNGT ifrån värt det!

Allamej
9/7/13, 3:43 AM
#12

Jag har två som förstört mitt liv rätt ordentligt.

Lithium; Jag blev en manshatande våldsam zombie, perfekt arbetare, vakna, for till jobbet, kom hem, kollade nyheterna och lade mig.

Jag hade inget av min personlighet kvar, allt mitt skapande försvann och hade 2 års uppehåll. Depressionen jag fick efter att dom tagit mig av medicinen pga. operation var inte att leka med men jag kunde iaf. dricka vatten ur alla kranar och inte bara mineralvatten för att jag kände smaken av avlopp i majoriteten av kökskranarna.

Lyrica… 3 dagar på lägsta dosen och jag fick den biverkan som står/stod med stora svarta bokstäver… Mina ben blev röda, började fjälla och huden sprack. Jag har fortfarande bensår efter den. Och nej, jag har inte diabetes. När läkaren såg mina ben såg jag tårar i ögonen på honom…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

limahisy
9/17/13, 11:56 PM
#13

LYRICA!

Det är ett helvete att sätta ut om inte annat. Fy farao. Sen biverkningar som viktuppgång, ökad aptit, humörsvängningar, irritabilitet och inte alls klar i huvudet.
När jag skulle trappa ut den fick jag världens utsättningssymtom och fick stanna på 125 mg. Där stod jag still i några år tills jag i våras, tillsammans med min läkare valde att ta bort den. 125 mg tog mig 5 veckor. Jag grät 6 dagar, mådde bra 1 dag och sedan trappa ned 25 mg igen. Så höll det på i 5 veckor.

Dock vill neurologen sätta in den igen för att se om jag slutar svimma om jag tar den. Aldrig i mitt liv. Då får jag svimma då och slå ihjäl mig. För Lyrica äter jag aldrig igen. *ryser vid tanken*

Annons:
tacktack
9/21/13, 4:47 PM
#14

Värsta biverkningarna jag fått var av benso, jag hade haft olika preparat som sobril, xanor, apodorm och stesolid (Inte alla under samma period) Men vid ett läkarbyte sen vägrade nästa läkare skriva ut något alls och det slutade med att jag mådde riktigt dåligt på alla möjliga sätt och slutligen fick jag ett epilepsi anfall och blev inlagd. Sen fick jag iaf möjlighet till att sakta trappa ut medicinen på inrådan från en läkare på sjukhuset jag kom till.

Mrjag
9/23/13, 2:22 PM
#15

Är det svårt att lägga av med psykofarmaka? Jag har hört att benzo kan vara svårt?

Allamej
9/23/13, 5:20 PM
#16

#15 jag har aldrig haft några problem med benzo men som tidigare sagt, jag kan inte bli beroende av dom.

Andra har haft fruktansvärda utsättningssymtom att jag inte skulle önska det på min värsta fiende, men det har då rört sig om antidepressiva

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Yamuna
9/30/13, 3:58 PM
#17

#13

Ja Lyrica är en helvetesmedicin. Har ätit den ett år och inte känt något positivt. Nu är jag på utsättning och mår så dåligt så det känns oöverkomligt. Har nu en kvar på 25 mg som ska ut om någon vecka, ursprungsdosen var 75 mg. Men såvitt jag har fått veta så spelar styrkan ingen roll - man kan bli jättesjuk av att sätta ut lågdos med.

Skulle gärna vilja veta hur du mår/mådde. Jag kan knappt gå runt kvarteret nu då allting snurrar och gungar. Ångest som är så hemsk så jag har aldrig varit med om liknande.

Går det verkligen över?

[Odde]
9/30/13, 6:57 PM
#18

#16 ingen är imun mot ett dom beroende framkallande ämnena i benzon, det beror väldigt mycket på vad för benzo det är , tex sobril och oxascand är inte speciellt starka och därav mindre biefekter och svårare att bli beroende och avhängiga av, även fast inte du märker av att du inte reagerar när du inte tar benzon så brukar folk runtom en märka av att humöret bland annat påverkas. Stesolid och flunitrazepam är ju starkt beroende framkallande då dom är en hel del starkare.

[Odde]
9/30/13, 7:03 PM
#19

men då jag missuppfattade vad det handlade om så skriver jag lite om serequelen, 

Det började bra. men efter ett tag fick jag Sjukt värklighets trogna drömmar som varade i drömtid i kanske 2 dygn sen när jag vaknade tog det en timme i princip varenda morgon innan jag insåg att jag drömt allt som hänt i drömmen då, vilket var väldigt påfrestande när man inte kunde skilja på dröm och verklighet. Fick även väldigt tydliga dagdrömmar och det hjälpte mig inte något med ångesten,

nu är jag på mirtrazepin vilket jag bara går runt och är hungrig på..tar inte bort någon ångest alls. jag kan äta en stor måltid och vara lika hungrig en halvtimme senare, vet inte om ni tappar humöret när man är hungrig men jag gör verkligen detta blir tjinkig som en liten snorunge. och nu är jag hungrig hela tiden vilket gör mig obehaglig att vara nära :( provat 8 olika mediciner nu och inget hjälper men men ska byta ut nu om en vecka igen så vi får väl se vad som händer då.

Allamej
9/30/13, 7:11 PM
#20

Jag tar stilnoct, xanor, iktorivil. Och det enda som händer när jag inte tar stilnocten - jag får svårt att somna.

Om jag inte tar xanor - jag fortsätter att ha ångest och försöker då arbeta med mina tekniker i mindfulness

Om jag inte tar iktorivilen - jag återgår till den som får ångest väldigt lätt precis som jag var innan jag fick den.

Ingen märker av om jag går av medicinen ett tag, kanske dom som ser mig stå och kroppscanna ute på stan men ingen annan.

Stesolid har jag aldrig tagit, och flunitrazepam fick mig inte att sova.

Jag kan inte för mitt liv bli påverkad, dvs ruseffekt, av dom. Jag blev det av min första stilnoct ask, men det beror mer på att jag glömde att jag tagit den ett antal gånger. Om jag följer anvisningarna så är det inga problem så jag tar dom innan jag lägger mig, för om jag ligger ner måste jag ha tagit dom 🙂

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
[Odde]
9/30/13, 7:46 PM
#21

Men, man det är ju inget fel med det, man ska ju inte ha ruseffekterna av benzo, många som får benzo utskrivet får för sig att det är det man ska ha och tar mer än vad man behöver, vi äter ju mediciner för att må bra som folk inte för att rusa oss. så det är ju ett tecken på att du gör det rätt, men långvarigt bruk av benzo leder till ett beroende vilket brukar märkas den dagen man ska avsluta det. men att du inte får sova ut stilnocten är inte ovanligt alls och kan nog inte beskrivas some tt beroenden utan snarare ett behov för att du ska få sova som vilken människa som hellst :) det handlar ofta om att balansera benzo bruk så att det tar bort ångesten och blir utan rus :)

Allamej
9/30/13, 7:52 PM
#22

Stilnoct har en verkningstid på 4 timmar. Därför tar jag propavan så att jag fortsätter sova efter att stilnocten går ur.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

tearsandrain
10/2/13, 11:21 AM
#23

fluoxetin (som gjorde mig ännu mer deprimerad och hela mitt liv rasade samman runt mig eftersom jag var helt apatisk i ett halvår innan jag lades in och medicinen sattes ut)

Seroquel (som hade bra effekt men som fick mig att gå upp massvis i vikt vilket i stort sett tog bort den positiva effekten seroquel gav mig pga att det fick mig att må jättedåligt att ha gått upp så mycket i vikt)

Niclas87
10/10/13, 4:25 AM
#24

allt från a till ö om intresset fortfarande finns så skriver jag gärna om mina erfarenheter. Allt för att hjälpa och inte stjälpa

Niclas87
10/11/13, 5:21 PM
#25

fluoxetin eh inte det prosac.

Det märker man ju i usa hur bra den är….

Kimsi
10/14/13, 7:53 PM
#26

Jag tog 2,5mg Abilify under tiden jag slutade med Sertralin och började med Fluoxetin. Jag fick extrema sömnrubbningar. 

Jag kunde inte somna, jag vaknade flera gånger per natt hade då svårt att somna om igen och när jag vaknade på morgonen kunde jag vara helt säker på att jag var hos någon annan eller i ett annat rum, så när jag öppnade ögonen hade jag ingen aning om var nånstans jag befann mig. Det var verkligen hemskt.

vonhanna
11/18/13, 11:13 PM
#27

oj nu ska vi se om jag kommer ihåg alla mediciner.

Började med att jag börja käka sertralin(mot depression och ångest)och Propavan(mot mina sömnrubbningar) och imovane(insomning). Ingen av dom funkade för mig. Fick en konstig smak i munnen dagen efter av imovane och kunde inte äta något.

Fick sedan Circadin, men fick vätskefyllda bölder av den som kliade..

fick sedan theralen som jag inte kände något utav.

fick sedan lergigan, som inte funkade utan gjorde mej hel skum dagen efter.

Sedan fick jag någon ny och efter det ennu en ny. (kommer dock inte ihåg namnen på dom… Nu har jag helt enkelt gett upp på mediciner. förutom sertralin.

Annons:
Farwuq
11/19/13, 8:15 PM
#28

Jag måste nog säga att jag blir lite rädd när jag läser era inlagor.

Själv tar jag - sedan ett och ett halvt år - 300 mg Lyrica om dagen för mina smärtor i samband med MS. Detta toppar jag med Proparvan för att sova och ibland lägger jag till lite flytande Theralen.

😕

Till detta tar jag Baklofen och Amantadin.

Å andra sidan, är jag så pass sjuk att jag inte märker av biverkningarna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

limahisy
11/21/13, 5:40 PM
#29

#28

Hade inga problem med biverkningar av Lyrica, det var bara jobbigt när jag inte behövde dom längre och slutade. Så har du MS och Lyrican för smärtan så kanske du ska ha dom så länge dom funkar. Jag hade dom för ångest och behövde dom inte längre.

Farwuq
11/21/13, 6:59 PM
#30

Jag få nog fortsätta ett bra tag med dem. De tar en del av värken, men Baklofen räcker inte till för att mjuka upp mig helt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
11/23/13, 4:06 PM
#31

En sådan här tråd ska man verkligen inte läsa och förskräckas över.

Det finns en mängd olika biverkningar på alla mediciner men man ska heller inte glömma att de flesta som drabbas är en minoritet. Alla biverkningar måste rapporteras.

Att läsa och jämföra andras upplevelser stjälper oftast mer än det hjälper.

Alla reageras enormt olika och därför är det stört omöjligt att jämföra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Disturbed-Angel
11/24/13, 11:48 AM
#32

Fast att en minoritet drabbas av biverkningar känns ju väldigt snedvridet många av medicinerna har ju biverkningar i kategorierna Mycket vanliga 1 av 10 drabbas eller vanliga 1 av 100 drabbas om man då tittar på hur många miljoner mediciner som skrivs ut så är det exotermt många som drabbas av biverkningar!

Jag tycker att det är jätte otäckt att dessa hemska mediciner skrivs ut till höger och vänster utan eftertanke. Jag tycker att det är hemskt att man ska få massa skit utskrivet utan att bli informerad om hur mycket biverkningar man kan få. 

Vill man ta medicin och blir hjälpt av det så är ju det bra, men långt i från alla blir hjälpta!

Disturbed-Angel
11/27/13, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#31 säger "man ska heller inte glömma att de flesta som drabbas är en minoritet."

Är det verkligen sant det? Jag utförde en liten enkät där jag bad er här på iFokus, folk som läser min blogg och frågade även personer på Facebook att svara på några frågor.

91% upplevde att de drabbat av biverkningar, 91%!!!!

Det är inte en minoritet i mina ögon!

Sara FE
11/27/13, 4:58 PM
#34

#31 Jag kan ärligt säga att samtliga mediciner jag har ätit för min bipolära sjukdom har gett minst en biverkning. Oftast flera. När jag har pratat med medpatienter på mottagningen låter det likadant för dem. De flesta härdar ut om medicinen har jämnat ut sjukdomen, men det är ofta rejäla problem ändå.

Annons:
Maria
11/27/13, 7:10 PM
#35

#32 Det beror ju alldeles på hur man ser det.

1% eller 10% av patienter räknar i alla fall jag som en minoritet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[lolitakiller]
12/3/13, 6:14 PM
#36

Dom värsta Anti-Psykostiska: Seroquel

fick den pga att jag hade problem med dissociation men det var inget jätte allvarligt då, så jag tog seroquel i den dos och tid läkaren hade sagt åt mig att göra, vad hände medans jag tog denna skit medecinen? jo jag blev jätte förvirrad och "hoppade i tid" mina händer kändes inte som mina och ringde morsan medans jag grät och hade fått för mig att djävulen hade gjort mig gravid och att jag hade en demon bebis…

dom värsta medecinerna mot ångest-sömnen-lugnande

theralen, propavan, lergigan och zopiklon

zopiklon är helt okej men har hallucinerat några gånger då jag har tagit dessa

theralen,propavan och lergigan… dessa biverkningarna jag får fått av dessa medecinerna är inte roliga, blir som en zombie och helt trött i huvudet, mina ben blir jätte svaga och armar. dom ger ut medeciner för lätt :( dom ger en person som är redan jätte lugn och väldigt trött pga sömnbrist lugnande? 

den bästa medecinen är inga piller, den bästa medecinen är gratis för det mesta och hjälper snabbare! som att ta en varmt bad, promenad, krama någon, dricka något varmt som en chai latte på espresso house eller köpa något du alltid ha viljat ha osv😎

tingeling72
12/6/13, 8:16 AM
#37

jag har cipralex och mirtazapin

imovan och sobril

vet inte om dom egenligen fungerar ………kram

Juloe
4/14/16, 8:26 PM
#38

Min  xflickvän går på Sertalin, hon började få dem alldeles innan vi träffades så jag " lärde ju känna" henne på medeciner. tyvär så var min förståelse för psykofarmaka lika med noll o det borde jag ha förstått att de hade biverkningar.

men biverkningarna blev en perfekt kombo för att jag skulle tro att hon hittat någon annan och gick bakom ryggen på mig, på det fick hon "plötsligt" kontakt med en gammal killkompis samtidigt så de va lite dålig timing :P

minskat sexuellt intresse: från att ha vart den kåtaste människan jag någonsin vart med om till att inte ha lust på en vecka tillsammans trotts att vi inte sets på en månad

bristande uppmärksamhet: hon verkade inte lyssna på mig alls o va i sin egen lilla värld

sexuella störningar: om vi började ha sex kunde hon va hur på som helst o sen dog suget ut under förspelet.

likgiltighet: hon verkade inte bry sig om saker som hon faktiskt lagt väldigt stor vikt vid förut, där ibland mig

minnesförlust: När hon väl lyssnade på mig eller ställde en fråga kunde hon ha glömt bort det bara timmar efter.

aggression: jag kunde prata med henne lugnt om vad som helst egentligen och så kunde hon höja rösten o ibland börja skrika åt mig trotts att vi lixom snackade kvällsmat?!   

störd sinnesförnimmelse: varje gång jag försökte prata med henne om dehär sakerna att de kändes som om vårt förhållande höll på att spåra ur så såg hon inte helhetsbilden. hon kunde se var sak för sig men inte det stora hela. 

sen var det mycket mer som kom, saker som annars brukar va förkylningssymptom men hon hade inte feber, hon hade halsont, blev yr när hon ställde sig, huvudvärk o rinnande näsa. 

utöver det blev hon en helt annan person och vi bröt upp då jag trodde att ja inte kunde lita på henne. tog en vecka innan jag hittade en tom Sertalin karta och googlade på det för o veta vad det var o fick fram en lista på biverkningar o då slog det mig att varje stort gräl vi haft och även henes personlighets förändring hängde ihop med hennes mindskade/ökade doseringar utav medecinen.

jag känner mig fortfarande som skitstövel nummer ett.

[Klave]
4/14/16, 9:07 PM
#39

Alla medeciner har biverkningar. Jag rekommenderar att alltid läsa biverkningarna själv innan man börjar ta någon medecin. De flesta antidepressiva har "plötsligt död" som en extremt ovanlig biverkning. Tyvärr får man ofta väga upp biverkningar mot att inte vara medicinerad. Finns inga enkla lösningar tyvärr.

Upp till toppen
Annons: